سازه های آبی شوشتر، شاهکار مهندسی باستان!

شوشتر در دوره ایلامیان به علت مسافت کم با معبد چغازنبیل، بسیار با اهمیت بود. این شهر تاریخی در استان خوزستان قرار گرفته است و از لحاظ تاریخی از شهرهای مهم ایران به شمار می‌رود. شوشتر دارای جاذبه های گردشگری متنوع و زیبایی است که هرکدام در نوع خود منحصربفرد هستند اما پیشنهاد امروز ما جایی متفات و بسیار دیدنی است، سازه های آبی شوشتر!

شوشتر در زمان اشکانیان پایتخت حاکمان محلی خوزستان بوده و در زمان ساسانیان یکی از مراکز مهم خوزستان محسوب می‌شد.سازه های آبی شوشتر از آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها پل‌ها، بندها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌برداری بییشتر از آب احداث شدند. از این سازه‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد می‌شود.

سازه های آبی شوشتر از کم نظیرترین نمونه‌هایی است که جهت استفاده بهتر از آب در دوران کهن مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته است. این سازه مجموعه‌ای از سد، تونل‌ها، کانال‌های فرعی و آسیاب‌های آبی را شامل می‌شود.

سازه های آبی شوشتر در مسیر رودخانه گرگر که خود از شاهکارهای فنی و مهندسی گذشتگان است، احداث شده است. رود گرگر دستکند و مصنوعی ساخته شده و احداث آن را به عصر اردشیر بابکان، شاهنشاه ساسانی نسبت داده‌اند. در ادامه، شما را به تماشای تصاویر دیگری از این شاهکار مهندسی جلب می‌کنیم.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =