چرا  آمریکا در حال کاهش حضور دیپلماتیک خود در عراق است؟

ایرنا نوشت: «فارن پالیسی» بامداد چهارشنبه نوشت: وزارت خارجه آمریکا ماه جاری میلادی (دسامبر) طرح خود را برای کاهش قابل توجه و دائمی دیپلمات‌های خود در عراق به کنگره ارسال کرد.

بنا به این گزارش، این طرح‌ها به کمیته روابط خارجی سنا ارسال شده و به رؤیت فارن پالیسی رسیده است.
طبق این اسناد، شمار نیروهای سفارت آمریکا در بغداد، مرکز حمایت دیپلماتیک و کنسولگری ایالات متحده در اربیل تا پایان ماه می ۲۰۲۰ (اردیبهشت-خرداد ۱۳۹۹) با ۲۸ درصد کاهش از ۴۸۶ نفر فعلی به ۳۴۹ نفر خواهد رسید.
بخش زیادی از این افراد عضو وزارت خارجه آمریکا هستند اما سایر آژانس‌های دولتی از جمله وزارت دفاع و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا نیز شمار کارکنان خود را در عراق کاهش خواهند داد.

در اسنادی که وزارت خارجه آمریکا برای «چیم ریش» رییس کمیته روابط خارجی سنا فرستاده، آمده که با وجود کاهش این نیروها، آمریکا «همچنان می‌تواند به اهداف اساسی خود دست یافته و نظارت و کنترل کافی بر برنامه‌ها را داشته باشد.»
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در ماه می سال جاری میلادی بر مبنای آنچه که تهدیدهای ایران خوانده بود، دستور داد تا همه پرسنل غیر ضروری دفاتر دیپلماتیک آمریکا، عراق را ترک کنند.
آمریکا پس از حدود ۱۶ سال دخالت نظامی در عراق نزدیک به ۶ هزار نیرو در آن کشور دارد. بر پایه گزارش فارن پالیسی واشنگتن در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به عراق کمک کرده است.

2323
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    شرایط سیاسی پیش امده در عراق از یک طرف و ورود گسترده نظامیان امریکایی به عراق طی روزهای اخیر احتمال کودتا در عراق می رود وخبر کاهش کارکنان دیپلمات شاید خبر فریبی باشد که اذهان را از مسئله اصلی منحرف کند .