باباطاهر، عارف و شاعر بزرگ همدان در هشت ضلعی زیبای تاریخ!

​​​​​​​در قلب شهر همدان، یکی از برزگان سرزمین زیبایمان آرامیده است. آرامگاه این انسان بزرگ و شاعر نامدار در میدانی به نام خود قرا دارد. سرگذشت این شاعر بزرگ پر از رمز و راز است. با ما همراه باشید و گوشه ای از سرگذشت این بزرگ مرد را بخوانید.

در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم به آرامگاه باباطاهر عریان سری بزنیم، پس همراهمان باشید.

باباطاهر عریان عارف و شاعر ایرانی و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم است. اشعار وی با لهجه همدانی یا زبان لری سروده شده‌اند. به خاطر دست بریدن او از تعلقات دنیوی، او را عریان می نامیدند. همانطور که گفته شد از زندگی باباطاهر و خانواده او اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما بنا به نوشته نجم الدین راوندی وی در سال ۴۴۷ هجری با طغرل سلجوقی دیدار داشته است.

آرامگاه باباطاهر به دوره سلجوقیان باز می گردد که پس از سالیان طولانی در سال 1344 ساخته شد و در سال 1383 بازسازی گردید. برج آرامگاه بر قاعده ای هشت ضلعی بنا نهاده شده است. قطعه سنگ مزار ، کف و پله های آرامگاه از سنگ گرانیت ساخته شده است و بنای اصلی با مجموعه ای از منشورها پوشیده شده و دارای مدخل های ورودی و منفذهای نور است. در محوطه داخلی آرامگاه ۲۴ دو بیتی از سروده های باباطاهر بر روی قطعه سنگ مرمرین نوشته و نصب شده است. امیدواریم در سفر به همدان، حتما از این آرامگاه زیبا دیدن کنید، چراکه مرد بزرگی در آنجا آرمیده است.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =