تیم ملی در مسلخ بلاتکلیفی

هنوز تکلیف جانشین مارک ویلموتس برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران مشخص نشده است.

عرفان حاج‌بابایی: تیم ملی فوتبال ایران روزهای خوبی را سپری نمی کند. درست از همان روزی که کارلوس کی روش برای همیشه از نیمکت تیم ملی جدا شد، تا همین امروز فوتبال ایران در عرصه ملی نتوانسته روزی آرام را به خود ببیند.حضور مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی از همان ابتدا تردیدهای زیادی را در بین اهالی فوتبال ایجاد کرده بود و خیلی ها در مورد موفقیت او شک داشتند. البته عده ای دیگر هم با بیان اینکه ویلموتس قرار است برای ما فوتبال هجومی را به ارمغان بیاورد و دوران او با دوران کی روش متفاوت خواهد بود،از حضور این مربی بلژیکی روی نیمکت تیم ملی حمایت کردند.

اوضاع برای ویلموتس هم چندان بد پیش نمی رفت.دو برد دلچسب مقابل هنگ کنگ و کامبوج شروع خوبی را برای ملی پوشان رقم زده بود اما دو جدال سخت مقابل بحرین و عراق و دو شکست تلخ و ناباورانه در این دو مسابقه،شرایط را به کلی برای تیم ملی دگرگون کرد.

این دو باخت دو پیامد مهم برای تیم ملی داشت.ابتدا ایران را در وضعیتی بسیار دشوار و سخت در جدول رده بندی گروه خود قرار داد و کار صعود به دور نهایی مرحله مقدماتی رقابت های جام جهانی 2022 را به سخت ترین درجه خود رساند و هم اینکه به همکاری فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس پایان داد. ویلموتس که از دریافت نکردن مطالبات خود به شدت گلایه مند بود، برای زیرنظر گرفتن تمرینات تیم ملی پیش از بازی با عراق خیلی دیر به تهران آمد و نتیجه اش هم ناآماده بودن و تیم و باختی تلخ در دقیقه 92 بود. طبق ادعای فدراسیون فوتبال،ویلموتس پیش از دیدار مقابل عراق قرارداد خود را فسخ کرده بود و حال آنکه مشخص نیست اگر او پیش از این دیدار قراردادش را با ما فسخ کرده بود،با چه عنوانی و به چه دلیلی روی نیمکت تیم ملی مقابل عراق نشست؟ ماجرای ویلموتس و فدراسیون البته هنوز ادامه دارد و دو طرف بر سر نحوه پرداخت غرامت و این که کدام یک مستحق آن هستند، با هم اختلافاتی جدی دارند اما آن چه مشخص است این است که ویلموتس دیگر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نخواهد بود.

صدای پای برانکو می آید

از همان ابتدا که پایان همکاری ویلموتس و فدراسیون فوتبال به طور قطعی و رسمی اعلام شد، گزینه های مختلفی برای هدایت تیم ملی مطرح شدند که اصلی ترین آن برانکو ایوانکوویچ بود. برانکویی که تا همین فصل پیش سرمربی پرسپولیس بود و یکی از درخشان ترین دوران های این باشگاه را برای قرمزها ساخت. برانکو در زمان حضورش در ایران یکی از جدی ترین و سرسخت ترین مخالفان کی روش بود و بدون توجه به جایگاه تیم ملی در مقاطع مختلف علیه سرمربی وقت تیم ملی مصاحبه های تندی انجام داد. همان زمان هم عده ای معتقد بودند برانکو برای جانشینی کی روش خود را آماده می کند.اتفاقی که خودش آن را تکذیب می کرد اما حالا پس از اینکه هم جانشین کی روش(ویلموتس) شغلش را از دست داده و هم اینکه خود برانکو پس از ناکامی در الاهلی عربستان دیگر مشتری ندارد، او چندان بدش نمی آید که در قامت سرمربی تیم ملی یک بار دیگر به ایران برگردد. مسئله ای که مهدی تاج هم به آن صحه گذاشت و اعلام کرد که برانکو یکی از گزینه های فدراسیون است و مذاکراتی هم با او انجام شده.

در نهایت باید صبر کرد و دید فدراسیون فوتبال پس از تجربه تلخ ویلموتس آیا بازهم به سراغ یک مربی خارجی با چالش های زیادش خواهد رفت یا به انتخاب یک سرمربی داخلی،مثلا یحیی گل محمدی اکتفا خواهد کرد؟ این سوالی است که جوابش باید هرچه زودتر مشخص شود زیرا تیم ملی در بهار 1399 چهار بازی سرنوشت ساز در دور برگشت مرحله گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی دارد که اگر در یکی از آن ها هم پیروز نشود، شاید هرگز رنگ کشور قطر را در سال 2022 نبیند.

254 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =