سناریوهای قیمت بلیت مترو سیر صعودی دارد. آنقدر که اکنون 975 تومان به 530 تومان کاهش یافته است و البته برخی هم می گویند دولت دو میلیارد دلار مترو را بدهد، یارانه بلیت پیشکش!

امید کریمی: روایت ها از قیمت بلیت مترو، همچنان سوژه داغی است چون سرنوشت مسافرت های درون شهری روزانه دو میلیون تهرانی رابطه مستقیمی با آن دارد. سناریوهای قیمت بلیت مترو سیر صعودی دارد. آنقدر که اکنون 975 تومان به 530 تومان کاهش یافته است و البته برخی هم می گویند دولت دو میلیارد دلار مترو را بدهد، یارانه بلیت پیشکش! 

با اینکه مدیران وزارت کشور گفته بودند بلیت تک سفره مترو در سال آینده 150 تومان است، اما اکنون محسن هاشمی، مدیرعامل متروی تهران درباره قیمت تمام شده بلیت مترو در سال 90 می گوید: «قیمت تمام شده مصوب از سوی شورای اسلامی شهر تهران حدود 530 تومان است. شورا مصوبه را به فرمانداری ارسال می‌کند و بعد از تایید فرمانداری مصوبه اجرایی می‌شود. قیمت بلیت تک سفره گران است اما در بلیت‌های اعتباری تخفیف‌های داده می‌شود.»

مطابق این قیمت، سهم مردم با بلیت های اعتباری هر سفر مترو 190 تومان می شود. این عدد با اخباری که پیش از این منتشر شده بود، تفاوت بسیاری دارد. پیش از این شورای شهر قیمت 975 تومان را برای بلیت مترو پیش بینی کرده بود سهم مردم، 325 تومان می شد. دولت پس از این اعلام کرد نیازی به افزایش قیمت بلیت مترو نیست و مطابق با گذشته یارانه بلیت مترو را پرداخت می کند. مسوولان وزارت کشور همچنین اعلام کردند بقیه سهم خود برای بلیت مترو را پرداخت می کنند. مدیر عامل مترو در این باره گفته است: «یارانه بلیت مترو در سال جاری 60 میلیارد تومان بوده است. دولت تاکنون 16 میلیارد تومان پرداخت کرده است. البته از سوی مسئولان دولتی اعلام شده تا پایان سال بخشی دیگر از یارانه پرداخت می‌شود. گفته شده بین 7 تا 11 میلیارد تومان است.»

از دولت هم خبر می رسد برای سال آینده، 400 میلیارد تومان برای بلیت مترو و اتوبوس در تمام شهرهای ایران پیش بینی شده است. حمیدرضا ارشادمنش، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این باره گفت: «در بودجه‌ای که برای سال آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، پیش‌بینی شده است که یارانه بلیت مترو و اتوبوس در سراسر کشور در سال آینده به 400 میلیارد تومان برسد. برای بودجه سال آینده افزایش قابل توجهی را دولت در بودجه ارسال شده به مجلس پیش‌بینی کرده است که تقریبا حدوداً 50 درصد بیشتر از سقف بودجه و اعتبار امسال است.»

اما کش مکش های دولت و شهرداری برای هزینه توسعه و نگهداری مترو و دو میلیارد دلاری که دولت باید از صندوق ذخیره ارزی به مترو کمک کند، حواشی مختلفی دارد. در جدیدترین واکنش، محمدرضا حسین‌نژاد، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفته است که دولت می تواند دو میلیارد دلار مترو را بدهد، اما یارانه بلیت را پرداخت نکند: «مجلس مصوبه‌ برداشت 2 میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی را تمدید کرد که اگر در سال آینده این مصوبه اجرایی شود پیشنهاد بنده این است که مدیریت شهری روی افزایش نرخ بلیت مترو تأکید نکند. با توجه به اینکه اقشار ضعیف هم از مترو استفاده می‌کنند لازم است تفاوت رقم یارانه‌ای که باید توسط دولت پرداخت شود از محل اعتبارات دولتی تأمین شود تا مردم برای خرید بلیت مترو تحت فشار نباشند.»

به عقیده او مدیریت شهری نباید برای افزایش نرخ بلیت مترو عجله‌ای داشته باشد: «اگر هم قرار است افزایشی صورت گیرد بر اساس نرخ تورم سالانه و بدون در نظر گرفتن اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها باشد. مدیریت شهری باید صبر کند تا ببیند بعد از اتمام بررسی بودجه برای این موضوع چه رقمی تصویب می‌شود چرا که بنده مطمئنم بحث حمل و نقل عمومی مورد توجه دولت است.»
از سوی دیگر انوشیروان محسنی‌بندپی، یکی دیگر از اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس می گوید: «اگر یارانه‌ها به صورت کامل پرداخت شود نرخ بلیتی که توسط شورای شهر برای سال آینده تعیین شده قابل تعدیل خواهد بود. ممکن است قیمت تمام شده چند درصد بالاتر یا پایین‌تر باشد ولی با توجه به اینکه شهرداری‌ها از منابع دولتی کمکی نمی‌گیرند و از طرفی هم برای جلوگیری از فشار آوردن به مردم و سوق نیافتن شهرداری به سمت کارهای خلاف قانون مانند فروش تراکم باید منابع قابل قبولی از طرف دولت به آنها تعلق گیرد. اگر یارانه‌ای که برای آب و برق قبلا داده می‌شد برای شرکت مترو محاسبه و به آنها پرداخت شود می‌توان از افزایش قیمت بلیت مترو جلوگیری کرد.»

به گفته او اگر رقمی که از محل درآمد یارانه‌ها به مدیریت شهری اختصاص یابد حدود 90 درصد از نیاز شهرداری‌ها را جوابگو خواهد بود: «دولت قرار بود به بخش سلامت هم کمک کند ولی در بودجه چنین موضوعی گنجانده نشد و آنهایی که در بودجه ذکر شد و قرار بود به شهرداری‌ها پرداخت شود تا به امروز درصد قابل توجهی نبوده است اگر رقمی که از محل درآمد یارانه‌ها در نظر گرفته شده تخصیص یافته تلقی شود می‌توان گفت که شهرداری‌ها به شرایطی می‌رسند که از افزایش نرخ بلیت مترو در سال آینده جلوگیری شود.»

44 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =