وداع خوزستانی‌ها با «سردارِ دل‌ها» /یزله عشایر عرب در سوگ حاج قاسم

مراسم تشییع پیکر سردارِ شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش که از روز گذشته در عراق آغاز شده بود، امروز با جلوه ای باشکوه تر در خاک میهن و در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، «سردار حاج قاسم سلیمانی در بغداد به شهادت رسید»؛ این خبر شوک بزرگ آغازین ساعات روز جمعه ۱۳ دی ماه بود. خبری که به سرعت به سرخط رسانه‌های خبری دنیا تبدیل شد و نگاه‌ها را بار دیگر به ایران خیره کرد. 

سردار حاج قاسم سلیمانی، سردار سپاه اسلام، بامداد روز جمعه درپی حمله بالگردهای آمریکایی به کاروان الحشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، به فیض شهادت نائل آمد. در این حمله، ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.

از روز گذشته مراسم تشییع پیکر مطهر سردار و همرزمانش از عراق آغاز شد و امروز به میهن عزیزمان ایران رسید. مراسمی که در ایران از اهواز آغاز شد و بعد از تشییع در حرم امام رضا(ع)، پیکر سردار به تهران، قم و سپس به کرمان منتقل خواهد شد.

استقبال بی نظیر عراقی‌ها از سردارِ شهید و همرزمانش

مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس صبح روز گذشته از محل شهادت‌شان یعنی فرودگاه المثنی در بغداد به سمت شهر مقدس کاظمین آغاز شد. پیکر این شهیدان مجاهد در شهر کاظمین و در جوار حرمین شرفین امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) با حضور پرشور عراقی‌ها و مسئولان و چهره‌های شاخص عراقی برگزار شد و پیکر سردار سپهبد شهید سلیمانی که سال‌های سال برای حفظ حریم این حرم‌ها در میدان جنگ حق علیه باطل مبارزه کرده بود، بر دستان مردم قدردان عراق و در حرم این امامان بزرگوار طواف داده و تشییع شد.

تشییع کنندگان بعد از حضور در کاظمین به سمت میدان الحسنین در الجادریه بغداد رفتند. در این بین تعداد زیادی از ساکنان بغداد هم برای استقبال از پیکر شهدا تجمع کرده بودند. از طرفی چهره هایی از رهبران حشد الشعبی و مسئولان سیاسی عراق همچون عادل المهدی نخست وزیر مستعفی عراق، عمار حکیم رئیس جریان اپوزیسیون حکمت و نیز همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در میدان الحسنین از پیکر شهدا استقبال کردند.

پیکر شهید سلیمانی در حرم سیدالشهدا طواف داده شد

بعد از آن، پیکر شهدا به کربلا منتقل شد و مراسم تشییع با استقبال بی‌نظیر مردم این شهر برگزار شد و پیکر مطهر شهدا در حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) طواف داده شد. استقبال از شهدای مقاومت در کربلا نیز همانند بغداد بسیار گسترده و باشکوه بود؛ به طوری که آیین تشییع شهدای مقاومت بیش از دو ساعت طول کشید و در میان اشک جمعیت، مراسم وداع با آنان تا شامگاه ادامه داشت.

پس از تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد، کاظمین و کربلا، پیکر این شهدای مقاومت در نجف و در میان سیل جمعیت مردم عراق تشییع شد و پیکر شهدای حشد الشعبی هم در وادی‌السلام نجف به خاک سپرده شد.

بازگشت به میهن

سحرگاه امروز بود که پیکر مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش، وارد فرودگاه بین‌المللی اهواز شد و پیکر این شهدا به میهن اسلامی بازگشت. صدها نفر از مردم و مسئولان لشکری و کشوری استان با حضور در فرودگاه اهواز به استقبال پیکر شهدا رفته بودند.

حشدالشعبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیکر شهید ابومهدی المهندس هم به همراه پیکر شهید سپهبد سلیمانی برای انجام آزمایش‌ دی.ان.ای به ایران منتقل شده و پس از انجام آزمایش‌ها برای خاکسپاری در وادی‌السلام نجف به عراق بازگردانده می‌شود.

استقبال حماسی خوزستانی‌ها از سردار و یارانش

اهواز امروز غوغا بود، حجم زیادی از خودروهای شخصی و وسایل نقلیه از شهرهای مختلف استان خوزستان به سمت اهواز آمده بودند تا در مراسم تشییع سردار شرکت کنند. آنها آمده‌ بودند تا بار دیگر با این سردار شهید تجدید بیعت کنند. هزاران نفر از مردم استان خوزستان، از زن و مرد، پیر و جوان، عرب و فارس، از حدود ساعت ۷ صبح در میدان مولوی اهواز منتظر بودند تا وداعی باشکوه با سردار دل‌ها داشته باشند.

مردمی که از شب قبل از شهرهای دور و نزدیک خود را به اهواز رسانده و منتظر در آغوش کشیدن پیکر مطهر حاج قاسم و همرزمان شهیدش بودند.

گویی خوزستانی‌ها که در هشت سال دفاع مقدس اغلب شهدای جنگ تحمیلی را در این استان بدرقه کردند، امروز نیز آمدند تا بار دیگر شهیدی که در مسیر ولایت و اباعبدالله‌الحسین به دست استکبار به شهادت رسید را بدرقه کنند و با سر دادن شعارهایی ‌علیه استکبار و عواملش، این جنایت هولناک آمریکایی‌ها در عراق را محکوم کردند.

حضور گسترده مردم آغاز مراسم را به تاخیر انداخت

شدت تراکم جمعیت ‌در میدان مولوی و خیابان سلمان فارسی به حدی بالا بوده  که ‌سبب شد مراسم تشییع با تاخیر آغاز شود. حوالی ساعت ۱۰ صبح هزاران نفر از مردم خوزستان پیکر مطهر سردار شهید قاسم سلیمانی را روی شانه خود از میدان مولوی به سمت مصلا تشییع کردند.

جوانان خواستار اعزام به عراق شدند

امروز همه در سوگ حاج قاسم اشک ریختند. امروز همه در غم فراق سردار دل‌ها بر سر و سینه زدند و مجاهدت‌های شهید سلیمانی را ارج نهادند. جوانان خوزستانی با شعارهای حماسی خود خواستار اعزام به عراق برای گرفتن انتقام خون سردار قاسم سلیمانی از آمریکا شدند. حضور جوانان خوزستانی در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار قاسم سلیمانی بسیار باشکوه بود و در میان جمعیت آنها بیشترین شور را داشتند. نوجوانان و جوانان و بانوان اغلب افراد تشکیل دهنده در این مراسم بودند. مردم با سر دادن شعارهایی ‌علیه استکبار و عواملش، این جنایت هولناک آمریکایی‌ها در عراق را محکوم کردند.

تاکید مردم بر «انتقام سخت»

خواسته‌ امروز مردم خوزستان‌ انتقام سخت از عاملان ترور شهید قاسم سلیمانی و هم رزمان شهیدش بود و با شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «خوزستان یک کلام انتقام انتقام»، خواستار برخورد شدید با عاملان ترور شهید سلیمانی شدند.

آنها با حمل دست نوشته‌ها و شعارهای خود اعلام کردند تنها به گرفتن انتقام سخت به تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی راضی هستند و نباید مسئولان به انتقامی ساده بسنده کنند.

یزله عشایر عرب خوزستان در مراسم تشییع

مردم عرب خوزستان هم با برافراشتن بیرق‌های خود، در سوگ سردار دل‌ها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، عزاداری کردند. عشایر شهیدپرور خوزستان امروز آمدند تا بگوید سردار دل‌ها! تاریخ هیچ‌گاه رشادت‌ها و مردانگی تو را در هشت سال دفاع مقدس و در دفاع از حرم فراموش نخواهد کرد.‌

خوزستانی ها چه گفتند؟

ویرانه شود تل‌آویو به زودی، والله نماند اثر از آل سعودی، ایران شده ز داغت کرب و بلا دوباره و لبیک یا حسین، از شعارهایی بود که مردم ولایت‌مدار خوزستان همزمان با تشییع شهدا سر می‌دادند.

برخی از حاضران در مراسم تشییع سردار سلیمانی او را نمادی برای وجود حس امنیت در کشور نامیدند و گفتند: «دشمنان با آشوب‌ها خواستار سلب امنیت در جامعه بودند که نتوانستند اما برای بسیاری از مردم این کشور حاج قاسم سلیمانی نماد وجود آرامش و امنیت در جامعه بود.»

یکی از بانوان اهوازی هم در این خصوص می‌گفت: «در نحوه انتقام از دشمنان تابع رهبری خواهیم بود و از مسئولان می‌خواهیم الگوی خود را این سردار بزرگوار قرار دهند. مردم به خوبی تشخیص می‌دهند چه کسی حرف می‌زند و چه کسی عمل می‌کند.»

یکی دیگر از بانوان اهوازی عنوان کرد: «مسئولان همه ایرانی و جزئی از این مردم هستند و ما از آنها انتظار داریم که انتقام خون شهدا را بگیرند.»

پیکر ‌سرداران جهان اسلام‌ پس از تشییع میلیونی در اهواز، در ‌مصلی اهواز مستقر شد تا ارادتمندان مقام شامخ شهادت که از شب گذشته و از ساعت‌های اولیه بامداد امروز خود را به اهواز رسانده‌اند، فرصت ادای احترام بیابند.

پیکر مطهر شهدای مقاومت بعد از تشییع باشکوه از سوی مردم خوزستان به فرودگاه اهواز منتقل شدند تا با هواپیما به سمت مشهد پرواز کند.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1339048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =