۷۷ قلم شی تاریخی در آذربایجان‌شرقی مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۷ قلم شی فرهنگی و تاریخی از اشیاء موزه‌ای طی ۹ ماه امسال در استان مرمت شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در این فصل، عملیات اجرایی حفاظت و مرمت ۷۷ قلم شی از اشیا موزه‌ای و تاریخی در آزمایشگاه مرمت اشیا این اداره کل توسط متخصصان مرمت با صرف اعتباری افزون بر ۳۱۰ میلیون ریال انجام شد.

وی افزود: در کنار مرمت و حفاظت از بناها و مکان‌های تاریخی غیرمنقول، مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی منقول نیز همواره در دستور کار این اداره کل قرار دارد و هر ساله بر اساس نیازها و بررسی‌های کارشناسی، تعدادی از این اشیا ترمیم می‌شود.

آبدار خاطرنشان کرد: اشیای تاریخی بعد از انجام پایش و اولویت‌بندی توسط متخصصان مرمت و طی مراحل قانونی، بررسی میزان و نوع آسیب، مراحل مرمت از جمله شناسایی میزان خوردگی و رسوبات، مواد به کار گرفته با هدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی اشیا انجام می‌شود.

وی گفت: اشیای مرمت‌شده شامل۱۶ اثر برنزی، ۲۲ عدد سکه، یک جلد کتاب، یک برگ روزنامه و ۳۷ عدد سند تاریخی  مربوط به دوره ‏های مختلف تاریخی است.

آبدار، اشیای شاخص مرمت‌شده را از نظر قدمت، آثار برنزی مربوط به هزاره دوم  قبل از میلاد و یک جلد کتاب خطی گلستان سعدی متعلق به دوره پهلوی و از نظر اهمیت آثار مربوط به اشیای سایت موزه عصر آهن تبریز عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این اشیای مرمت شده متعلق به موزه آذربایجان، موزه قرآن و کتابت، سایت موزه عصر آهن و آثاری از مجموعه داران خصوصی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1342014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =