باید برای بدهکاران، ورشکستگان و زندانیان مهریه برنامه ریزی کرد تا زندان برایشان در نظر گرفته نشود.

چند روز پیش حجت السلام والمسلمین سید مصطفی طباطبایی نژاد عضو فراکسیون روحانیون مجلس، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده مردم اردستان میهمان کافه خبر بود. بخشی از این گفتگو به وضعیت نابسامان زندان های کشور و ارائه طرح های جایگزین سیاست حبس زدایی دوره آیت الله شاهرودی اختصاص یافت.

او با بیان این که کسانی که در حال حاضر در زندانها بسر می برند به سه دسته تقسیم می شوند گفت: دسته اول به اراذل و اوباش شناخته می شوند و وجودشان درجامعه باعث می شود مردم احساس امنیت نکنند. دسته دوم شامل قاچاقچیان و معتادین میشود. اینها همچون ویروس هستند که وجودشان موجب آلوده شدن جامعه می شود. دسته سوم نیز شامل کسانی می شود که دچار مشکل مالی هستند. این دسته خودشان به سه گروه تقسیم بندی می شوند؛ گروه اول کلاهبرداران و کسانی که معتقدند باید با اموال دیگران ثروتمند شد، گروه دوم کسانی که تفکر گروه اول را ندارند بلکه به خاطر یک اتفاق و اقتصاد ناسالم اموالشان را از کف داده اند یا چکهایشان برگشت خورده است و اما گروه سوم که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست افرادی هستند که بخاطر مهریه در زندانها هستند.

حجت السلام والمسلمین طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه از زمان انقلاب تاکنون زندانی ساخته نشده است، اینطور ادامه داد: برای گروه بدهکاران، ورشکستگان و زندانیان مهریه باید برنامه ریزی صورت بگیرد زیرا وجود آنها در زندان هیچ نفعی برای طلبکارانشان نخواهد داشت. باید برای این گروه ها برنامه ریزی کرد تا یا زندان برایشان در نظر گرفته نشود یا اگر صورت گرفت مرخصی های بیشتری داده شود تا بتوانند نسبت به بازگرداندن پول طلبکارانشان اقدام کنند.

وی همچنین اظهار داشت: در بحث معتادین و قاچاقچی ها باید  زندان وجود داشته باشد زیرا باید با قاچاقچیان با قاطعیت برخورد شود حتی در مورد آنها میشود از حکم فساد در ارض استقاده کرد. آیت الله شاهرودی در دوره خودشان سیاستی را پیگیری میکردند و در پی کاهش زندانیان مهریه و کسانی که دچار مشکلات مالی بودند برآمدند. آیت الله آملی لاریجانی و کمیسیون قضایی و حقوقی هم درصدد یافتن راه چاره ای برای این نوع زندانیان هستند.

گفتگوی کامل را اینجا بخوانید.

44/42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =