۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
بیانیه گام دوم و سیاست خارجی؛ حمایت از فلسطین

"امروز ایران، فردا فلسطین" یکی از شعارهای اصلی مردم انقلابی ایران در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی بود.

از این رو مسئله آزادی فلسطین یکی از آرمان‌های بلند و بسیار مهم این انقلاب در عرصه سیاست خارجی محسوب می گردد. امام خمینی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، موضع گیری‌های متعددی علیه رژیم صهیونیستی داشته و پس از پیروزی انقلاب نیز با تعیین روز جهانی قدس، حمایت از آزادی فلسطین را درسطح جهان مطرح و نهادینه کردند. رهبر معظم انقلاب که همواره از حامیان اصلی آزادی قدس شریف بوده و هستند، در بیانیه گام دوم نیز به موضوع فلسطین عنایت ویژه داشته و پشتیبانی ایران از مبارزات مجاهدان فلسطینی را یکی از چالش های انقلاب اسلامی با آمریکا دانسته اند.

"ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش های مستکبران روبه‌رو است امّا با تفاوتی کاملاً معنی‌دار. اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ی غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ی حزب‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه است."

بیانیه گام دوم، حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی را علیرغم مخالفت های آمریکا و کشورهای غربی، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال اول انقلاب می داند و آثار این رویکرد در ابعاد منطقه ای و جهانی قابل مشاهده است. جمهوری اسلامی ایران در اجرای این راهبرد موفق شد مسئله فلسطین را به اولین موضوع دنیای اسلام تبدیل کرده و اجازه ندهد مسلمانان و آزادی خواهان جهان، این موضوع مهم را به فراموشی بسپارند. رهبر معظم انقلاب در ششمین کنگره بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین به این موضوع اشاره داشته اند:
" هدف دشمن، خروج مسأله فلسطین از اولویت است ولی وجود همۀ اختلافات بزرگ و کوچک، مسأله فلسطین باید اولویّت نخست جهان اسلام و آزادی‌خواهان جهان و محور وحدت همه‌ی آنان باشد. "

در دهه های گذشته، سران غربگرای کشورهای عربی و روشنفکران سکولار با قلم و بیان خود سعی داشتند هویت اسلامی فلسطین را کمرنگ و یا حتی انکار کرده و این مسئله مهم جهان اسلام را در چارچوب مباحث جهان عرب مطرح کنند. اما انقلاب اسلامی ایران این حقیقت که اسلام تنها راه مقاومت برای مبارزه علیه صهیونیسم است را مطرح و به صحنه عمل آورد و احیای گفتمان اسلامی و تقویت هویت اسلامی مردم فلسطین، موجب شکلگیری گروه‌های جهادی همچون حماس و جهاد اسلامی در فلسطین اشغالی و حزب الله در لبنان گردید. آیت الله خامنه ای در بند چهارم بیانیه گام دوم به این موضوع مهم توجه داشته اند:
"رابعاً: (انقلاب اسلامی) بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. تحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئله‌ی فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسئله‌ی جنگ‌افروزی‌ها و رذالتها و دخالتهای قدرتهای قلدر در امور ملّتها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ی محدود و عزلت‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این‌گونه، روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ی کشور و همه‌ی ساحتهای زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت".

به دنبال شکست های پی در پی رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان و جنگهای ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه در غزّه و پدیدار شدن نشانه‌های افول این رژیم ، بتدریج فضای جهانی نیز در کنار جهان اسلام، به سمت مقابله با اقدامات خصمانه و غیر قانونی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی متمایل شد. وقوع نهضت بیداری اسلامی و تشکیل جبهه مقاومت در کنار افول آمریکا و اسرائیل، بلاتردید از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال اول انقلاب است و رهبری در بیانیه گام دوم، این تحولات را بخشی از عزت جمهوری اسلامی ایران می دانند:

"صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه. اینها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد."
در اجرای مفاد بیانیه گام دوم در حمایت از آرمان فلسطین در چهل سال دوم انقلاب، اتخاذ راهکارهای متنوع سیاسی،فرهنگی، اقتصادی و امنیتی باید در دستور کار دولت و شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته و راهبرد جمهوری اسلامی ایران مشخص و به دستگاه های مختلف از جمله وزارت امورخارجه برای اجرا، ابلاغ گردد. تداوم حمایت همه جانبه از محور مقاومت، تلاش در جهت ایجاد اجماع منطقه ای و جهانی برای حمایت از آزادی فلسطین، افشا و مقابله با جنایات اسرائیل و حامیان آن از جمله آمریکا در مجامع بین المللی، استفاده از دیپلماسی وحدت اسلامی برای اتحاد مسلمانان جهان حول محور فلسطین، و استفاده از دیپلماسی فعال و چندجانبه برای اجرای طرح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری همه پرسی در سرزمین های اشغالی می تواند به عنوان راهبردهای بلند مدت جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد.

اجرای راهبرد حمایت همه جانبه از محور مقاومت برای آزادی فلسطین و قبله اول مسلمانان جهان، نابودی رژیم صهیونیستی و تشکیل دولت فلسطینی را در پی خواهد داشت و به لطف الهی، پیش بینی رهبر معظم انقلاب محقق خواهد شد.
" فلسطین قطعاً آزاد خواهد شد و به مردم بر خواهد گشت و در آنجا دولت فلسطینی تشکیل خواهد شد؛ در اینها هیچ تردیدی نیست."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1344863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =