دریاچه ارومیه؛ از بحران خشک شدن تا رونق گردشگری

به نظر می‌رسد بهبود اوضاع دریاچه ارومیه، در بهبود صنعت گردشگری ارومیه تاثیر فراوانی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دقیقا ۵ سال پیش،حال و روز دریاچه ارومیه به شرایط وحشتناکی رسیده بود، شرایطی که هرکسی را نسبت به خشکی آن قانع کرده بود.

توسعه ناپایدار و استفاده بیش از حد از منابع آب، دریاچه‌ای را که در اواخر دهه شصت وسعتی ۲ برابر لوکزامبورگ داشت و برای سال‌ها یکی از مناطق گردشگری شمال غرب ایران بود، کوچک‌ و خشک‌تر کرد. تا جایی که رسانه‌های مختلف خارجی از نابودی این دریاچه نوشته بودند.

این اتفاق پیامدهای زیادی هم به همراه داشت؛ از تخریب زیستگاه‌های طبیعی تا ایجاد طوفان‌های نمک، مهاجرت و ...

اما یکی دیگر از پیامدهای خشکی دریاچه ارومیه هم به بخش گردشگری وارد شد، دقیقا ۵ سال پیش گاردین در همین رابطه نوشته بود: «تاثیرات این اتفاق بر انسان‌ها کاملا پیچیده است، بخش گردشگری به شکل واضحی از بین رفته است، در حالی که روزی این دریاچه از دور و نزدیک بازدیدکنندگان زیادی را جذب می‌کرد. اما  حالا ارومیه به یک قلمرو بیکران نمکی و سفید با قایق‌هایی روی آن تبدیل شده است.»

سال‌هایی که ارومیه، نابود نشد

اما خوشبختانه در چند سال گذشته این روند نابودی ارومیه ادامه پیدا نکرد، تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه، اجرای پروژه‌های مختلف از ایجاد تصفیه‌خانه، انتقال آب، تغییر نحوه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و از سویی اتفاق‌هایی طبیعی مثل بارندگی‌ها دریاچه ارومیه و ... این دریاچه را این بار در مسیر احیا قرار داد.

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با اقداماتی که در این سال‌ها انجام شده به خبرآنلاین گفته بود: «۳۴۶۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه دریاچه ارومیه شده است، ۶۰درصد این پول به ۲ پروژه یکی بحث انتقال آب زاب و یکی به سد سیلوه برمی‌گردد. پروژه‌ای دیگر هم به بحث پسآب‌ها مرتبط است. تاکنون ۶۰درصد پول‌هایی که خرج کردیم به آب تبدیل نشده است، اگر تلاش کنیم این ۲ پروژه تا سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد. سالانه ۷۵۰میلیون‌متر مکعب آب پایدار به دریاچه ارومیه برسد. اگر به این هدف برسیم به راحتی سالانه ۳۰سانتی‌متر تراز دریاچه افزایش پیدا می‌کند. اگر بارش‌ها نرمال باشند و این ۲ پروژه اجرا بشوند، تا سال ۱۴۰۴ به تراز اکولوژیک می‌رسیم.»

مقایسه تراز کنونی دریاچه ارومیه با سال‌های قبلی نشان می‌دهد که این اقدامات تا حد زیادی تاثیرگذار بوده‌اند. برای مثال تراز دریاچه ارومیه اواسط دی ماه امسال ۶۸ سانتی‌متر بیشتر از تراز این دریاچه در سال گذشته بود.

تغییرات تراز این دریاچه و بهبود اوضاع آن در تصاویر ماهواره‌ای هم مشخص است.

حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در روز ۲۳ فروردین ماه سال جاری، ۳.۸۷ میلیارد مترمکعب بوده که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۱.۹۹ میلیارد مترمکعب افزایش داشته و نسبت به میانگین دراز مدت ۱۲.۲۱ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

احیای گردشگری، با احیای دریاچه ارومیه

حالا با افزایش تراز دریاچه ارومیه، برخی مشکلات به وجود آمده به علت خشکی دریاچه ارومیه را هم در وضعیت بهتری قرار داده است، صنعت گردشگری یکی از این مشکلات بود که به نظر می‌رسد در مسیر احیا قرار گرفته است..

خلیل ساعی، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی در این رابطه به مهر گفته بود: «شرایط کنونی دریاچه ارومیه به گونه‌ای است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است که با احیا دریاچه ارومیه، پتانسیل‌های اقتصادی نیز در آن منطقه شکوفا خواهد شد و اکنون با بالا آمدن تراز دریاچه ارومیه این اتفاق می‌افتد. اگر تراز دریاچه ارومیه مطلوب باشد خواهد توانست گردشگران زیادی را سمت خود جذب کند که با جذب گردشگر نیز، رونق اقتصادی در آن منطقه شکوفا شده و تحولاتی را رقم خواهد زد.»

نگاهی به سایت‌های گردشگری بین‌المللی هم این موضوع را تا حد زیادی تایید می‌کند، سایت تریپ ادوایزر، دریاچه ارومیه را با نمره ۴.۵ جزو مناطق جذاب گردشگری ارومیه قرار داده بود.

مهر ماه امسال یک گردشگر لهستانی در این رابطه نوشته بود: «این که در تپه‌های اطراف دریاچه قدم بزنید، ضروری است. چشم‌اندازش فوق‌العاده است. اگر تا طلوع یا غروب خورشید هم صبر کنید با رنگ‌های شگفت انگیزی روبرو می‌شوید. حتی می‌توانید وارد آب شور این دریاچه بشوید.»

عکاسی از دریاچه پرآب ارومیه

اما هنوز هم وضعیت این دریاچه برای محققان و خبرنگاران دیگر کشورها عجیب است، برای مثال ماکسیمیلین مان، عکاس آلمانی هم چند هفته پیش از دریاچه ارومیه عکاسی کرد.

او در رابطه با این دریاچه ارومیه گفته بود: «زمانی که برای اولین بار درباره دریاچه ارومیه خواندم شوکه شدم، تا قبل از آن چیزی در این رابطه نشنیده بودم، چند هفته بعد وقتی به آنجا رفتم از شدت فاجعه شوکه شدم.»

این عکاس آلمانی در سال‌های اخیر چند بار از دریاچه ارومیه بازدید کرد و به گفته خودش هر بار با شرایط مختلفی از آن روبرو شده بود؛ از بیابان نمک تا دریاچه‌ای که سیل آن را پرآب کرده بود.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1346152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =