گنجی در قلب کویر ایران، از یادگارهای صفویه! + تصاویر

کرمان باتوجه به موقعیت جغرافیایی که دارد در دل خود جاذبه های بسیار مهمی را جای داده است، شهری در دل کویر اما بسیار دیدنی و مهم! پیشنهاد امروز ما در بخش ایرانگردی، دیدن جاذبه مهمی در کنار بازار بزرگ کرمان است، جاذبه ای که به یادگار از سرداری بزرگ برجا مانده است: مجموعه گنجعلی خان!

شاید در تاریخ در مورد گنجعلی خان سردار دلیر صفویه چیزهایی خوانده باشید، گنجعلی‌خان از سرداران سلحشور دربار صفویه بود که در سال ۱۰۰۵ قمری حاکم کرمان شد. مردی بزرگ و دلیر و مدیر که دوران حکومت خود را به درخشان‌ترین دوران تاریخی کرمان تبدیل کرد. ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که همه و همه از اقدمات و درایت او بود.

گنجعلی خان اقدامات عمرانی چشمگیری در دروان حکومت خود انجام داد  بناهای عام المنفعه که به دستور او در شهر کرمان ساخته شد، مجموعه گنجعلی‌ خان است که در دوران حکومت او احداث و امروزه از جاذبه‌ های تاریخی و دیدنی شهر کرمان محسوب می‌ شوند.

مجموعه گنجعلی خان در مرکز قدیمی شهر و در کنار بازار بزرگ قرار دارد. این مجموعه بزرگ در حال حاضر میدانی در مرکز شهر است که در حاشیه‌ی بازار بزرگ قرار دارد. در ۳ ضلع میدان، بازار واقع شده و در ضلع دیگرش سرای گنجعلی‌خان قرار دارد. طاق‌نماهای آجری، کاشی‌کاری، فضای سبز، حوض آب و دیگر آثار دیدنی، زیبایی این میدان را دوچندان کرده‌اند.این میدان به لحاظ اصول شهرسازی نیز از جمله میادینی به شمار می‌رود که در ایران تعریف درست میدان را می‌توان به آن اتلاق کرد و عناصر شاخص شهری در اطراف آن با تناسبات معین و درستی قرار گرفته و اصلا تردد اتومبیل در آن صورت نمی‌گیرد. در ادامه، تصاویری را که توسط خود شما همراهان عزیز از این شاهکار معماری ثبت شده، خواهیم دید.

عکس ها از: مریم رجایی

 منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =