پوتین: برجام برای ثبات منطقه و جهان بسیار مهم است

فارس نوشت: رئیس‌جمهور روسیه در مراسم تقدیم استوارنامه‌ سفرای چندین کشور خارجی تأکید کرد که مسکو به دنبال تقویت همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم است و اینکه برجام برای ثبات منطقه و جهان بسیار اهمیت دارد.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) ضمن حمایت از توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد: «برجام برای ثبات منطقه و جهان اهمیت بسیار زیادی دارد».

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، رئیس‌جمهور روسیه در مراسم تقدیم استوارنامه‌های سفرای چندین کشور خارجی از جمله ایران ضمن تأکید بر همکاری مسکو و تهران در مقابله با تروریسم گفت: «ما به دنبال همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی هستیم. ما قصد داریم گام‌هایی را در چارچوب فرایند (مذاکرات) آستانه برای تسهیل راه‌حلی در سوریه برداریم.».

این مقام عالیرتبه روس در ادامه متعهد شد که کشورش به تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت: «روسیه به تلاش‌ها برای حفظ برجام ادامه می‌دهد. ما این توافق بین‌المللی را برای ثبات منطقه و جهان بسیار مهم می‌دانیم».

پیش از این نیز، وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) درخواست کرد که مکانیسم حل اختلاف برجام را کنار بگذارد و بر ایجاد شرایطی  برای حفظ برجام ایجاد متمرکز شود.

روابط روسیه-آمریکا باید برپایه عدم مداخله باشد

ولادیمیر پوتین در این مراسم همچنین تأکید کرد که روابط میان روسیه و ایالات متحده آمریکا باید بر پایه اصول برابری و عدم مداخله در امور یکدیگر باشد.

رئیس‌جمهور روسیه در هنگام تقدیم استوارنامه سفیر آمریکا تصریح کرد: «صلح و امنیت در این سیاره تا حد زیادی به رابطه میان روسیه و آمریکا و ثبات آنها بستگی دارد».

وی ضمن اعلام آمادگی روسیه برای برگزاری مذاکرات جدی با واشنگتن در زمینه کنترل تسلیحات و مبارزه علیه تروریسم ادامه داد: «ما بر این باوریم که این روابط باید بر پایه اصول برابری، احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور یکدیگر باشد».

اواخر دی ماه، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر خود ضمن ابراز خرسندی از انتصاب سفیر جدید آمریکا در روسیه، بر تمرکز واشنگتن در ایجاد روابط سازنده با مسکو تاکید کرد.

مسکو آماده ازسرگیری مذاکرات با لندن است

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از سخنان خود به اعلام آمادگی کشورش برای ازسرگیری مذاکرات تجاری با لندن اشاره کرد و گفت که ازسرگیری گفت‌وگو و تبادل تجاری میان مسکو و لندن در راستای منافع مشترک هردو کشور است و روسیه برای چنین گفت‌وگوهایی بر پایه احترام دوجانبه آمادگی دارد.

وی تصریح کرد: «وضعیت فعلی روابط میان روسیه و پادشاهی متحده (انگلیس) به نفع هیچ یک از دو کشور نیست. ما بر این باوریم که ازسرگیری گفت‌وگوهای سیاسی بر پایه احترام دوجانبه، تقویت تبادلات تجاری و اقتصادی و برقراری ارتباطات فرهنگی و انسانی، در راستای منافع هر دو کشور است و ما برای چنین گفت‌وگوهایی آمادگی داریم».

روابط میان روسیه و انگلیس در سالهای گذشته همراه با تنش‌هایی بوده است و اخیراً نیز پارلمان انگلیس روسیه را به مداخله در انتخابات سال 2016 و 2017 این کشور متهم کرده بود.

طبق ادعاهای مطرح شده، این گزارش حاوی شواهدی درخصوص نگرانی آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس از تلاش روسیه برای تأثیرگذاری بر روی نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخابات همگانی سال ۲۰۱۷ در این کشور است که البته روسیه بارها ادعاهای انگلیس در این زمینه را رد کرده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =