ریل هایی که به سوی صحن مطهر رضوی میروند!

از آن جایی که شهر مشهد مقدس در جایگاهی ویژه در میان شهرهای اسلامی جهان قرار گرفته است و همین چند سال پیش به عنوان پایتخت جهان اسلام از طرف سازمان کشورهای اسلامی انتخاب شد پس می طلبد تا با سفر ریلی و بررسی خطوط قطار این شهر کهن، سری به این شهر بزرگ بزنیم و تمام ابعاد پیشرفته آن، به ویژه قطارهای سریع السیر و پیشرفته آن را بررسی کنیم و از حرکت مداوم چرخ دنده های قطار این شهر، لذت ببریم. در حال حاضر، شهر مشهد یکی از پیشرفته ترین خطوط راه آهن ایران را دارد و با پیشرفته ترین قطارها، برای بسیاری از مسافران خود، خوش ترین خاطرات را رقم زده است.

زیارت، این بار از مسیر ریل   

فرقی ندارد صبح زود باشد و شب تار. فرقی ندارد که خسته باشند، گرسنه یا تشنه! در هر حالتی که باشند، تمام تلاش شان را می کنند تا بهترین  را به مسافران قطار مشهد ارائه دهند. فرقی ندارد که قطارها کهنه باشند یا نو و دسته اول! از پرده ها گرفته تا کف واگنی که رستوران قطار در آن مستقر شده را رُفت و روب می کنند و حسابی همه جا برق می اندازند تا مبادا زائران و مسافران مشهد الرضا احساس ناراحتی کنند. قطارهای خط ریل راه آهن مشهد نیز مانند زائرانش بی تب و تاب اند و تمام شبانه روز در حال حرکت و جا به جایی مسافران از نقاط مختلف ایران بزرگ به مشهد مقدس هستند.

بهترین ها در هر کدام از قطارها فراهم شده است و مسافران خط راه آهن مشهد نیز با کمال میل، سوار بر این قطارها می شوند. کار قطارهای مشهد به جایی رسیده است که مسافران خارجی این خط نیز برای خرید بلیط قطار مشهد صف می کشند تا خط ریلی این شهر را تجربه کنند. در سال های پیش دیده شده که در میان مسافران اروپایی، چند مسافر آلمانی از کیفیت سفر قطاری شان به مشهد فیلم تهیه کرده اند و در حال حاضر، به راحتی می توان با یک جستجو کوتاه در فضای مجازی به ای فیلم ها دسترسی پیدا کرد. یکی از خدمه قطارهای مشهد می گفت: « در حرم هستند کسانی که با تمام وجود و جان و دل به زائران حرم مهربان ترین امام ها، علی ابن موسی الرضا، خدمت می کنند و حتی کفش های آن ها را پاکیزه می کنند. چرا ما در مسیر نور حرکت نکنیم و جدا از حقوقی که می گیریم، با خلوص نیت، به زائران بارگاه ملکوتی ایشان خدمت نکنیم؟! »

کابین های مجهز و رنگارنگ قطارهای خط ریلی مشهد، در تمام طول 24 ساعت شبانه روز، هر چه قدر هم که خوب باشند، بدون وجود عشقی که در درون سینه خدمه آن ها قرار دارد، نمی توانند این بار امانت را به صاحب اصلی اش یعنی علی بن موسی الرضا (ع) برسانند. بار امانتی که چند سال پیش در گزارش های جا به جایی مسافران به این شهر اعلام شد، به یک میلیون و پانصد هزار نفر نیز می رسید. البته قطارهای مشهد تنها از ایستگاه راه آهن تهران و یا شهرهای دیگر به این شهر وارد نمی شوند. یکی از جذاب ترین خطوط راه آهن مشهد، مختص به قطار قم مشهد است!

مسیر عترت از قم به مشهد  

اگر بخواهیم لقبی به قطارهای این مسیر ریلی بدهیم، بهتر است به آن ها لقب قطارهای بی تاب را بدهیم! چرا که سه نوع قطار در این مسیر نورانی حضور دارند که در تمام 24 ساعت شبانه روز، قم را به مشهد و مشهد را به قم متصل می کنند. در میان فرهنگ ما ایرانیان، جدایی میان اعضای خانواده غیر قابل تحمل است و اگر کسی از خانواده اش دور بماند، خود شخص و حتی اطرافیان تلاش می کنند تا راه رفت و آمد او را تا خویشاوندانش آسان کنند. حضرت معصومه سلام الله علیه و علی ابن موسی الرضا (ع)، پیوند خواهر و برادری جدا ناشدنی از یکدیگر دارند و حضور این دو بزرگوار در ایران را می توان مطلع نور و اتصال عترت و قرآن دانست. در حال حاضر، این مسافت بین این دو خواهر و برادر، با قطارهای سریع السیر فدک، پارسی و سپهر، سفیران حاملان این دو شهر مقدس هستند و تمام تلاش شان را می کنند تا در طول 24 ساعت شبانه روز، بیش ترین خدمات را به زائران محترم بدهند.

قطار فدک، زائر بی تاب دو حرم  

قطار فدک یکی از قطارهایی است که با مدد ریل های راه آهن قم-مشهد، زائران را به دو مقصد قم و مشهد هدایت می کند. این قطار از سه کلاس متفاوت برای مسافران برخوردار است و هر کدام از این سه کلاس با ارائه نوع خدمات متفاوت، سعی بر این دارند تا بهترین را ارائه کنند. ساعت حرکت این قطار 5:35 دقیقه عصر است و زمان به مقصد رسیدنش، درست رأس ساعت 7 صبح است.

این نظم با ثبات و به موقع بودن قطار فدک باعث می شود تا زائران و مسافران هر دو شهر بتوانند برنامه ریزی دقیقی برای سفر خود داشته باشند. البته مسافران هر دو شهر مشهد و قم، همان طور که خیال شان از بابت قطار و راه آهن راحت است، باید بابت رزرو هتل در هر دو شهر، به ویژه رزرو هتل مشهد نیز راحت باشد؛ مشهد که مقصد اصلی بسیاری از مسافران این خط ریلی و خطوط راه آهن دیگر شهرها است، باید بدانند که در هر ساعتی از شبانه روز که وارد مشهد می شوند، به راحتی می توانند به یکی از هزاران هتل و هتل آپارتمان های باکیفیت این شهر بروند و با خیال راحت اتاق مورد نظر خود را رزرو کنند.

قطار پارسی در راه مشهد

قطار پارسی نیز از دیگر قطارهای فعال در خط ریلی مشهد است و در میان دو شهر قم و مشهد، عهده دار جا به جایی زائران و مسافران است. قطار پارسی از کوپه های 6 تخته تشکیل شده و یکی از مناسب ترین گزینه ها برای سفر خانوادگی به مشهد مقدس است. این قطار باکیفیت در ساعت 3 عصر حرکت خود را آغاز می کند و درست رأس ساعت 4 صبح به مقصد خو، یعنی ایستگاه راه آهن مشهد می رسد. یکی از خصوصیات این قطار، راحتی و آرامشی است که در کابین های با کیفیت آن حاکم است.

قطار سپهر در راه حرم مطهر

قطار سپهر با دو قطار دیگر این مسیر یک فرق عمده دارد؛ قطار سپهر، تنها قطار مسیر مشهد است که به طور یکسره و بدون وقفه در هیچ ایستگاهی به مشهد مقدس می رسد و در تمام طول مسیر، سعی بر این دارد که با ارائه بهترین ها از منوی غذا گرفته تا کابین های پاکیزه و آماده، سفر را هر چه بیش تر، برای مسافران و زائران مشهد آسان کند.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1354481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =