قانون‌گذاری بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری داشته است

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز با تاکید بر اینکه قانون گذاری بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری داشته است، گفت: قانونگذاری موثرتر از آموزش بوده است.

به گزارش خبرآنلاین از آذربایجان غربی ،مژگان لطفی، روز  چهارشنبه در پانل تخصصی چهارشنبه آخر سال با بیان اینکه سوختگی آغاز فاجعه‌ای برای شخص خانواده و جامعه بوده و عوارض جسمی و روانی بسیاری تحمیل می‌کند، اظهار کرد: بر اساس آمار مرکز تحقیقات سوختگی در کشور ما هشت برابر میانگین جهانی است.

وی اضافه کرد: در این گزارش اعلام شده است که برای هر بیمار ۲۰ میلیون تومان از زمان بستری تا ترخیص هزینه می‌شود و هزینه‌ها در مرحله توانبخشی تا ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند اما اثرات روانی و بار عاطفی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در چهارشنبه سوری سال ۹۶ بدون احتساب آمار مصدومان نقص عضو شده حدود 3000 نفر مصدوم داشت که ۸۲۵ نفر از این تعداد دچار سوختگی درجه دو و سه شده بودند.

به گزارش ایسنا، لطفی با اشاره به پیشینه چهارشنبه سوری گفت: این آیین ریشه در سال ۱۷۲۵ سال قبل میلاد داشته و گذشتگان ما در چنین روزی ، بوته‌های خشک را از اطراف شهر جمع کرده و آن‌ها را می سوزاندند و هدف از این کار پاکسازی شهر ، زدودن کینه از دل و به استقبال نوروز رفتن بود.


وی، افزود: به تدریج استفاده از وسایل آتش بازی و ترقه‌های غیر استاندارد به این آیین نامه اضافه شد و بیشتر کودکان و نوجوانان ما را درگیر کرد، به جا آوردن برخی از سنت‌های خوب که به سلامت معنوی و روانی ما کمک می‌کند، حق جامعه بشری است.


 وی در ادامه بر ضرورت استفاده از الگوهای موفق دیگر کشورها تاکید کرد و گفت: تجارب موفق نشان می‌دهند که در این کشورها از برنامه‌های جامع و چند محوری استفاده شده است و جشن انگلستان bone fire night و جشن دیوالی در هند از نمونه‌های موفق هستند.

لطفی بر ضرورت رعایت ایمنی ساخت و تولید و تنظیم آیین نامه‌ها برای ممنوعیت فروش این وسایل تاکید کرد.

کارشناس مسئول پیشگیری از حوادث در مرکز بهداشت تبریز نیز در ادامه گفت: استان ما در حوادث چهارشنبه آخر سال در بین پنج دانشگاه اول سال قرار دارد و 80 درصد از مصدومان مرد و 20 درصد زن هستند.

سعید پوردولتی با بیان اینکه بیش از 50 درصد از مصدومان چهارشنبه سوری را افراد زیر 19 سال تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: دانش آموز، شغل آزاد، دانشجو و خانه‌دارها به ترتیب جزو مصدومان هستند.

وی بیان کرد: 51.4 درصد از مواد آتش بازی چهارشنبه آخر سال را ترقه، 9.5 درصد را آتش و 8.2 درصد را نارنجک و دیگر مواد تشکیل می‌دهند.

پانل علمی پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال به همت مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، قطب علمی جامعه شناسی و دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1354676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =