به گزارش خبرآنلاین از خوزستان ،
اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان، در پیام مهدی رفیعی آمده است:
به نام خدا
رحمت خدا بر شهید رجایی و شهید باهنر که این نهال {امور تربیتی} را در زمین آموزش و پرورش نشاندند. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
هشتم اسفندماه، سالروز تشکیل نهاد مقدس امور تربیتی و آغاز هفته تربیت اسلامی را بهتمامی معماران اندیشه، همکاران عزیز، تبریک و تهنیت عرض نموده و به روح پاک شهدا، امام شهدا و شهدای عرصه تعلیم و تربیت، خاصه شهیدان رجایی و باهنر درود میفرستم.
فرارسیدن این مناسبت مهم فرصتی است تا ضمن تجلیل از تلاشگران تربیتی کشور، بهمرور و بازاندیشی در دیدگاهها، برنامهها، روشها و اقدامات انجامشده پرداخته و با ارزیابی از نتایج بهدستآمده ، تصحیح و تقویت برنامهها و همچین فعالیتها، زمینه کارآمدی هر چه بیشتر نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور را فراهم آورد.
در این راستا نکات زیر قابلتوجه و تأمل بوده: مشارکت فعالانه و همگانی همکاران گرانقدر در سطوح مختلف، زمینه تسریع در ایجاد تغییرات مطلوب را به همراه خواهد داشت.
- سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، قانون اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور بوده، عاملی اساسی و تعیینکننده در جهت هماهنگسازی اهداف و همسویی اقدامات باشد. ضروری است تا کلیه متولیان و متصدیان بهویژه مدیران ارجمند، ضمن بازخوانی و ایجاد درک مشترک از اهداف ترسیمشده در این سند به هدایت امور بپردازند.
- بر اساس ماهیت و رسالت آموزشوپرورش و همچنین با عنایت به مفاهیم طرحشده در سند (تحول بنیادین)، از آموزشوپرورش بهعنوان نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و با رسالتی تربیتی سخن به میان آمده و انجام این رسالت بر عهده همه متولیان قرارگرفته است، لذا تفکیک این رسالت تربیتی و واگذاری آن تنها به مربیان پرورشی با اهداف سند تحول و رسالت ذاتی آموزشوپرورش سازگار نیست.
- نیاز جامعه امروز ما به افرادی مؤمن، متعهد، مسئولیتپذیر، اندیشهورز، منظم، شجاع، خلاق، قانونمند، امانتدار، مهربان، مشارکتجو، مشارکت پذیر، ایثارگر و دارای این قبیل ویژگیهای اسلامی و انسانی، انکارناپذیر هست، لذا تغییر نگرش متولیان و برنامه ریزان و در این راستا ضرورت بوده، توجه صرف به انباشت محفوظات و تمرکز بر نظام ارزشیابی نمره محور نمیتواند تأمینکننده این نیاز مهم باشد.
- مشارکتپذیری و مشارکتجویی بنمایه نظام تعلیم و تربیت کارآمد بوده، تغییر رویکردها از مربی محوری به دانشآموز محوری و توجه جدی به موضوع مدیریت فعالیتهای آموزشی و تربیتی مربیان و باهدف سازماندهی، باز مهندسی و هدایت مؤثر هر چه مطلوب فعالیتها اقدام مؤثری در جهت تربیت افراد توانمند خواهد بود.
- ایجاد تنوع برنامهای و تدارک فعالیتهای گوناگون در مدارس باهدف پاسخگویی به استعدادهای فردی و متفاوت دانش آموزان، گام مؤثری در جهت حفظ آزادی متربیان و همچنین عدالت تربیتی بوده، تدارک برنامه ویژه مدرسه و بهخصوص در ساعات فوقبرنامه با محوریت فعالیتهای مذهبی، اجتماعی، هنری، ادبی، بهداشتی، فنی و ... علاوه بر پاسخگویی به نیاز دانش آموزان و کشف استعدادها، موجبات جذابیت آموزشهای مدرسهای و نشاط در مدارس را بیش از بیش فراهم خواهد آورد.
- بیانیه گام دوم انقلاب و تأکیدات مقام معظم رهبری بهمثابه منشوری برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی و در راستای جهادی بزرگ برای ساختن ایران اسلامی، راهی روشن را در پیش روی همه برنامه ریزان و مجریان قرار داده، پیگیری و اجرایی ساختن مفاهیم این بیانیه در نظام تعلیم و تربیت ضرورتی انکارناپذیر و میبایست در اولویت برنامهریزی قرار گیرد.
- توجه به اندیشه ورزی و انجام تلاش آگاهانه و اختیاری توسط مربیان تضمینکننده رشد عقلانیت و خودکنترلی در جامعه و خانواده بوده، توجه به این مهم از طریق بسط مشارکت دانش آموزان در فرآیند تعلیم و تربیت، ترویج فرهنگ مطالعه، ایجاد فضای دور از نگرانی و اضطراب در مدارس، تدارک فعالیتهای گروهی، تدارک فعالیتهای پژوهشی و فعالیتهای نظیر، امکانپذیر خواهد بود.
- با مرور فعالیتهای پرورشی مورداجرا در مدارس، لزوم ایجاد تغییر در بخشی از آنها متناسب با نیازهای جامعه، اسناد بالادستی و میزان تأثیرگذاری ضروری به نظر میرسد. امید است تا با همکاری مربیان عزیز و با بهرهمندی از عنصر خلاقیت و نوآوری، همچنین با کسب دیدگاههای اولیاء محترم، دانش آموزان عزیز، صاحبنظران و سایر همکاران ارجمند زمینه این تغییرات بیشازپیش فراهم گردد. ازجمله نکات قابلتوجه در این خصوص، رویکرد تربیت تمام ساحتی و پرهیز از توجه به تربیت تکبعدی و اجرای برنامههای صرفاً مناسبتی و فاقد عمق لازم است.
- تقویت هویت اسلامی ایرانی، صیانت از وحدت ملی و انسجام اجتماعی، تأکید بر تقویت حس وطندوستی و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی ایرانی و اهتمام به برپایی جامعه مهدوی از الزامات مورد برنامهریزی در مدارس بوده، با توجه به هجمههای مختلف بیگانگان بهویژه در عرصههای مختلف فرهنگی اهتمام جدی متصدیان و مربیان ارجمند را به این مهم طلب مینماید.
- در پایان، ضمن ادای احترام مجدد به ساحت گرانقدر کلیه همکاران و با عرض تبریک مجدد ایام، خاضعانه از همکاران گرامی و بهویژه مدیران محترم مدارس درخواست مینمایم تا در پرتو همکاری و تعامل مؤثر، زمینه بازطراحی، گفتمان سازی و اجرای سیاستهای مبنی بر اسناد بالادستی را فراهم آورده، با تقویت رویکرد تربیتی در مدارس، نظام تعلیم تربیت کشور و استان را دررسیدن به اهداف والای تعریفشده یاری نمایند.
از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم ...
مهدی رفیعی دهکردی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان
46
نظر شما