۰ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۶

یک شنبه هفته بعد سرنوشت سایپا معلوم می‌شود.

«احتمال تبانی و رقابت در شرایط انحصار» معضل اصلی خرید سهام سایپا توسط زیرمجموعه‌هایش و مخصوصا شرکت سرمایه گذاری سایپا شده است. دست کم حمیدرضا فولادگر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس و محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان و عضو شورای رقابت این طور فکر می‌کنند.

یک‌شنبه هفته آینده شورای رقابت تصمیمم نهایی را در این مورد خواهد گرفت. آنها از موضع سفت و سخت جلسات اول کمی کوتاه آمده‌اند که شاید به دفاع جالب و عملی سایپا بازگردد. شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که در خرید سهام سایپا دخیل بودند افزایش سرمایه داده‌اند. سهام‌داران جدید حقوقی وارد شده تا خصوصی شدن‌ آنها بیشتر نمایان شود. این اما از پیچیدگی‌های خرید نکاسته است. طراحی خرید سهام سایپا از طریق مَفَر قانونی به حدی زیرکانه و پیچیده بود که شرکت بورس را هم مجبور به بستن نماد تا بررسی بیشتر کرد.

در اینکه یک‌شنبه هفته بعد چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا خصوصی شدن سایپا با این روش به رسمیت شناخته خواهد شد یا بار دیگر معامله ابطال می‌شود صحبت‌های زیادی می‌توان کرد اما هنوز یک موضوع مشخص نشده و آن دو قانون متضادی است که هر دو به تصویب مجلس رسیده و کسی دوست ندارد در مورد آن صحبت کند. طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند خود را بخرد و با این حساب خرید سهام سایپا توسط زیرمجموعه‌ها به دلیل داشتن اطلاعات بیشتر از شرکت مادر غیرقانونی است اما طبق قانون جدیدتر، در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، شرکت‌های مشهور به شبه دولتی می‌توانند حضور یابند و با این حساب حضور شبه دولتی‌ای به نام سایپا یا سرمایه گذاری سایپا در خرید سایپا کاملا قانونی است.

شاید به دلیل همین تضاد‌ها باشد که نمایندگان مجلس در بررسی موضوع واگذاری سهام سایپا که سایپا‌یی‌ها آن را «تمیز و پاک» می‌دانند بیشتر روی احتمال تبانی و رقابت در شرایط انحصار سخن می‌گویند و ترجیح می‌دهند این موضوع در شورای رقابت بررسی شود تا به خاطر قانون پر ایرادی که هر واگذاری بزرگ را در سال‌های گذشته با چالش و حاشیه همراه کرده زیر سوال نروند.

نتیجه به نفع یا ضرر سایپا، جز این نخواهد بود که این حکم راه را برای بررسی بیشتر قانون باز نخواهد کرد چون موضوع آن تبانی و خرید در شرایط انحصار است. سایپا نیز چوب بدشانسی را خواهد خورد. یافتن مفر قانونی توسط آنها چون برای اولین بار است حساسیت ایجاد کرده است.

خبرآنلاین تا روز یک شنبه که روز سرنوشت سایپاست این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =