رسول جعفریان: همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش ندارد

رسول جعفریان می گوید: ایران امروز ما در برخی زمینه ها دوقرن از علم دنیا عقب است. او با طرح موضوعاتی مانند پزشکی اسلامی و طب سنتی، سخت می ستیزد و منتقد سرسخت خرافه گویی های افراد مجهولی چون تبریزیان های حوزه علمیه است.

«جست و جوگر گذشته با دغدغه های آینده»؛ پرونده گروه نخبگان خبرآنلاین بود که برای فعالیت ها و تلاش های او منتشر کردیم. او این روزها از تاریخ عبور کرده است و بیشتر به فلسفه علم، توسعه علمی و آینده پژوهی می اندیشد. این است که اگر دیروز دغدغه اش خرافه ستیزی در تاریخ اسلام بود، امروز دغدغه اش، عقب ماندگی علمی ایران ما و گسترش خرافاتی به رنگ مذهب و به نام دین است.
این است که او با طرح موضوعاتی مانند طب اسلامی و طب سنتی، سخت می ستیزد و مواضعی سختگیرانه دارد. منتقد سرسخت خرافه گویی های افراد مجهولی چون تبریزیان های حوزه علمیه است و او را آتش بیار معرکه جهل می شناسد. به حامیان او و رویکردهای صدا وسیما که پنهان و آشکار، روش های خرافی و ضد علم را ترویج می کنند، اعتراض دارد. او معتقد است: « همه طب سنتی، اندازه یک آزمایش پاستور ارزش ندارد و حوزه علمیه صلاحیت ورود به مسائل پزشکی را ندارد
می گوید: ما در بسیاری از زمینه های علمی هنوز در قرن هجدهم و نوزدهم اروپا هستیم و نسبت به علم بی توجهی کردیم  و تنها آنچه به عنوان علم بیشتر پیشرفت کرده ایم در حوزه های نظامی گری بوده است.

دکتر رسول جعفریان سخت برای امروز و فردای توسعه علمی کشور نگران است و می گوید: دو قرن از تحولات علمی دنیا عقبیم و الهیات دینی ما، عملا نتوانست یک وضعیت متعادل ایجاد کند. این استاد تاریخ دانشگاه تهران هم به روحانیون و منبری ها و هم به مدعیان پزشکی اسلامی انتقاد دارد و هم جریانی از روشنفکران دینی را در این زمینه مورد انتقاد قرار داده و می گوید: « شرایط باید به گونه ای باشد که روشن باشد، بدون هیچ ابهام، که حوزه دین مشخص است و علم راه خودش را می رود. ااین که عده ای راه بیفتند و چندین دهه است افتاده اند و علم را غربی و شرقی کرده و می کنند، این مشکلی است که روشفکرانی مثل نصر و دیگران برای ما درست کردند و حالا ما هم در دام آنها که خودشان به تعبیر اینها نوعی غربزدگی دارند، افتاده ایم. اگر روحانیت، طبیب معنوی مردم است و منابع خودش را دارد، پزشک طبیب مادی و مستقل است و کارش هیچ ارتباطی با منابع طب روحانی و دینی که برای ترویج تقوا در زندگی است، ندارد.»
گفت و گوی خبرآنلاین را با دکتر رسول جعفریان، به بهانه بحران کرونا در کشور و کشمکش علم و دین می خوانید:

مدتها پیش از این شما در باره جریان طب سنتی مطالبی می نوشتید. آن وقت ها کمتر این بحث ها مطرح بود. آیا خطر این افکار را که این روزها با اظهارنظرهای شگفت روشنتر شده حس می کردید؟
درست می فرمایید، من چندین سال است که درباره ریشه های طب سنتتی و آنچه اسلامی نامیده می شود، بیشتر از حیث تاریخ علم و مباحث معرفت شناختی آن می نویسم. هفت سال قبل، در یک سخنرانی، وقتی شنیدم کسی گفته بود ما میراث پزشکی متنابهی در حد ده هزار کتاب خطی داریم، عرض کردم که همه آنها به اندازه آزمایش پاستور ارزش ندارد. شما وقتی کتابهای طبی قدیم را نگاه بکنید، اساسا از لحاظ معرفتی مشکل دارند. بیشتر حدس و گمان، تصورات واهی و حدس های نادرستی ست که مبنای استدلال ها و گزارهای طبی است. بسیاری از آثار طبی قدیم را وقتی ملاحظه کنید، یک گزاره علمی درست در آن نمی بینید. البته ممکن است تجربه های ساده در آنها باشد، یا نکاتی درباره تشریح بدن انسان در آنها دیده شود، اما اساس آن نظریات، مبنای علمی نداشت.
فکر کنید نه سلول، نه میکروب، نه ویروس، نه حرکت خون، نه ترکیبات آن و نه هیچ یک از کشفیات جدید بشر را نمی دانستند. آن وقت چطور می توانستند کاری بکنند؟ البته درباره شکسته بندی، یا دردهایی با غیر منشأ ویروس و عفونت، کارهایی انجام می دادند. حتی در زمینه جراحی هم، برخی کارهای جالب داشتند، اینها را هر کسی می فهمد، اما پزشکی مدرن را که مبتنی بر دانش شیمی جدید است، یا از بهترین تجهیزات استفاده می کند، با کجای آنها می شود مقایسه کرد؟ مگر آدم عقلش را از دست داده باشد که چنین کند. همین بیماری های واگیردار، در دنیای قدیم آن قدر می کشت که خودش خسته می شد و می رفت. حالا برابر بسیاری از اینها واکسن هست و البته موارد جدیدی هم هست که علم تلاش می کند تا جلوی آنها را بگیرد و طبعا تلفاتی هم دارد. علم جدید هرگز مدعی نیست همه مشکلات را حل کرده، یا همه راه حل هایی که دارد، بی خطر است. اساس علم بر تغییر و البته تغییر رو به پیشرفت و حل مسائل است و به این امر هم افتخار می کند.

ممکن است گفته شود که مگر شما تخصص در طب دارید که این طور طب سنتی را ارزیابی می کنید؟
اساسا بحث های بنده، درباره جنبه های معرفتی دانش طب یا نجوم یا حتی تاریخ است. اینجا بحث من درباره محتوا نیست. بنده از همین زاویه به علم جغرافی هم می نگرم، از این زاویه که مثلا گزاره هایی که یاقوت حموی در معجم البلدان درباره شهرها یا آثار شگفت می آورد، با خرافه چه ارتباطی دارد؟ چه قدر آن از منابع اسطوره ای و داستانی است؟ کار میدانی و دقت و مشاهده علمی چه قدر در شکل گرفتن آن نقش دارد؟ چه اندازه از اخبار کتاب مقدس استفاده کرده و تحت تأثیر آن بوده است؟ کدام گزاره جغرافیایی را با حدیث اثبات می کند؟ این قبیل بحث ها، معنایش این نیست که من دارم درباره جغرافیا نظر می دهم. در طب و نجوم هم همین طور است. وقتی شما می گویید که نجوم ریاضی در دنیای قدیم تا اینجا آمده و دقت ریاضی داشته، در مقابل، آنچه درباره طبع سیارات بحث می شود و این که طبع گرمی یا سردی یا حالت عاشقانه یا جز اینها، چه تأثیری در سرنوشت ما دارد، در واقع دارید از دو نوع نظام معرفتی سخن می گویید. نجوم ریاضی، حتی پنج هزار سال قبل هم می توانسته خسوف و کسوف را پیش بینی کند، در حالی که هزاران هزار برگ مباحث نجومی یا تنجیمی هست که با هیچ روش علمی قابل اثبات نیست.
این اختصاص به مسلمان ها هم ندارد. درباره طب هم همین طور است. بنده نه متخصص طب سنتی هستم نه مدرن، البته عقل دارم و نتایج آنها را در دنیای قدیم و جدید می بینم. منتها بحث من از این زاویه نیست. بحث من این است که آیا علم جدید، با حدیث اثبات می شود؟ این یک بحث معرفتی است. دیدید که چند روز قبل وقتی پزشکی از آن آقای مدعی طب سوال می کند کجا درس خوانده و مدرکش را از کجا گرفته، بلافاصله می گوید حوزه! و وقتی پاسخ می شنود که حوزه صلاحیت دادن مدرک پزشکی دارد، او می گوید، یعنی شما امام صادق را قبول ندارید؟ بحث بر سر این است که روش های طب سنتی، به هزار و یک دلیل، اساسا نمی توانسته به واقع برسد و حداکثر به صورت بالینی درباره برخی از بیماری های عمومی، راه حل‌هایی را می داده است. امیدوارم تا حدی روشن کرده باشم که بنده مدعی تخصص در علم طب نیستم و قضاوتی هم که دارم، از منظر دانش طب نیست، بلکه روش معرفتی است. این که شما اول کلیاتی را ثابت کنید بعد بر بدن تطبیق کنید، یا به عکس، با تجربه کار بکنید و قواعدی را به دست آورید، دو روشی که در طب قدیم هم شناخته شده بوده و از جمله نکات مربوط به مسائل روش شناختی بر اساس مباحث معرفتی در علم طب است.

اکنون و به خصوص این روزها که کرونا آمده و این مباحث مطرح شده، فکر می کنید مشکل چیست؟
به نظرم، مشکل، همان است که از قدیم بوده است. ببینید ما یک طب قدیمی یا سنتی داریم که بخشی از آن یونانی یا هندی یا ایرانی است و بخشی به اسم طب دینی مطرح شده که اصلش هم از تجربه های مختلف یا اقوام دیگر گرفته شده است. گاهی حدیثی هم درباره آن هست که اگر درست باشد جنبه ارشادی یا محلی ـ بر اساس تحلیل شیخ صدوق ـ دارد ؛ و اگر هم درست نباشد که اساسا به اعتراف اساتید فن، غالب آن حدیث چنین است، که هیچ. تکلیفش روشن است. این طب دینی، اساس نظری اش بر این پایه است که علوم و حتی علوم تجربی را هم خدا داده است. این نوع نگاهی است که بسیاری از افراد بشر از قدیم به علم داشته اند، به خصوص که خودشان دستشان تهی بوده یا به هر حال، برای این که دیگران باور کنند، جنبه قدسی به آن داده اند. قرآن اصلا این نگاه را ندارد و بجز آنچه درباره عسل فرموده، درباره هیچ نوع گزاره طبی مطلبی نیامده است. شفا هم آنجا کلی است و شاید به معنای سودمندی است. البته قرآن از لحاظ معنوی و الهیاتی، همان طور که انداختن تیر از کمان را به سوی دشمن به خدا نسبت می دهد، شفا را هم به خدا نسبت می دهد. خواهند گفت مگر همه چیز در قرآن آمده است؟ البته نه، ولی دست کم، تکلیف احادیث این باب هم معلوم است و مهم تر این که اساسا این یک بحث نظری است که دین کاری به پزشکی دارد یا ندارد.
یک نکته دیگر هم این است که در پیشینه علم کلام ما، مداخله در فیزیک به بهانه متافیزیک الی ما شاءالله بوده و آثار آن هم تاکنون فراوان مانده است. آنها چنان فیزیک را معرفی می کردند که بتوانند متافیزیک را اثبات کنند. این مسأله حتی در قرون اخیر در اروپا هم بوده است. این یک معضل اساسی است. این که می بینید در غرب هم خیلی از فیزیکدانان اهل فلسفه هستند، دقیقا به خاطر این است که در آنجا مسائلی مطرح می شود که لب به لب مسائل متافیزیک است.
این در کلام ما هم شکل سنتی اش بوده است. هم اشعری ها و هم معتزله. فرق ندارد. شاید معتزله بیشتر. اما هر دو گرفتار بوده اند. اینها در عمق تفکر ما ریشه کرده و آثارش هست و تاکنون هم ما را از مداخله در امر فیزیک و جهانشناسی باز نمی دارد. در حالی که بیشتر آن مبانی حالا از بین رفته و حتی خیلی از آنها را فلاسفه همان وقت ها هم حل کرده بودند مثل قدم ماده، اما چون متکلمین وظیفه خود را دفاع از برخی ظواهر دینی می دانستند گوششان بدهکار این حرفها نبود. طبعا نمی توانم در اینجا توضیح بیشتری بدهم. میراث این مسأله به دوره معاصر هم رسید. از وقتی که پزشکی جدید در کنار سایر علوم آمد، مشکل بیشتر شد.

نزدیک دویست سال است که این کشاکش و مقاومت هست. در اروپا بیش از پانصد سال است که کشاکش بوده و هست. معلوم است که دیندارها به سادگی تسلیم نمی شوند، کما این که کلیسا هم بسادگی تسلیم نشد. ما هنوز در قرن هجدهم اروپا هستیم. حالا حالا هم این نزاعها هست. حالا مشکل این است که کرونا آمده، و مسأله بالا رفته است. جامعه ما، دارای یک حکومت اسلامی است، دو دهه هم هست که بحث های تمدن اسلامی مطرح شده است. البته حتی از پیش از انقلاب هم بحث تولید علمی دینی و تمدن دینی مطرح بود. بیشتر هم الهامبخش آن، خارجی های مسلمانان شده یا مسلمانانی بودند که در اروپا بودند. محرکش هم گاهی همین تمدن نویسان اسلامی در غرب بودند. شما اسم آدمهایی مثل هانری کربن و شوان و بورکهارت و دکتر حسین نصر و این قبیل افراد را که منادی این امور هستند، می شنوید. در داخل هم این افکار بود و انقلاب هم که شد، تا حد زیادی این بحث ها زنده شد. به نظرم این یک جنبه منفی در دین ما است. مسلما نباید ما نسبت به علم بی توجهی می کردیم و به نظرم کرده ایم. خوشبختانه در دنیایی بودیم که می شد آثار علم را دید. ما تجربه کرده بودیم که در چالدران به خاطر این که توپخانه نداشتیم، زن پادشاهمان را هم گرفتند و عثمانی ها بردند. ما تجربه کرده بودیم که در میدان جنگ با روسها، در 1813 و 1828 به خاطر نداشتن تجهیزات نظامی، بخش قابل توجهی از سرزمین هایمان را از دست دادیم. همین حکومت ما هم در جنگ عراق و ایران دریافت که تخصص چه قدر مهم است.
ما برای یک موشک چه قدر باید ناز لیبی یا کره شمالی را می کشیدیم. در میان ما هم این سالها، علم بیشتر در نظامی گری رشد کرده است. اما با این حال، مردم ما تحت تأثیر این جنبه ها فقط نیستند. یک عده اهل منبر داریم که صدا و سیما مردم را به اینها سپرده، از صبح تا شب این مباحث را متفاوت با روش درست مطرح می کنند. معلوم است که حرفهای خوب هم دارند، اما همین ها، روز اول که کرونا آمد، عوض این که مردم را به خطرات آن آگاه کنند، دسته جمعی به حرم حضرت معصومه رفتند و عکس یادگاری گرفتند، کاری که هیچ وقت نمی کردند. اینها معنا دار بود. همین ها الان هم در سیما از صبح تا شب مشابه همان مساله را در لفافه مطرح می کنند. الان می بینید وضع به چه صورت در آمده است. یک علم کلام جدید در وسط این منازعه درست شده و البته تأثیر منفی آن در ذهن مردم که دل خوشی هم از مجموعه حرکات و رفتارهای ما ندارند، پدید آمده است. الان خوشبختی ما این است که بزرگترین کشور دنیا هم گرفتار یک رفتارهای نامتعادل است و اینها مرتب آنها را به رخ می کشند و خبریش می کنند تا مردم مشغول باشند. کار ما چه ربطی به آنها دارد؟
به علاوه که اگر آنها رئیس شان این طور است، سیستم شان، اساسش روی تصمیم گیری های ملی و علمی است. اینجا، ما هنوز دو قرن از تحولات علمی دنیا از نظر تأثیر روشهای علمی در بینش مردم و متدینین خودمان عقب هستیم. بگذریم. می دانم که برخی از این جملات، به نوعی دیگر تفسیر می شود. مشکل ما الان این است که الهیات دینی ما، عملا نتوانست یک وضعیت متعادل ایجاد کند و اجازه ندهد که این قدر به دین حمله شود. اگر فقط طنزهای ساخته شده را در این وسط گردآوری کنید، خواهید دید که چه قدر نهادهای دینی، علاوه بر آنچه به عنوان دین میان مردم ترسیم شده، مورد هجمه قرار گرفته است. من بارها گفته ام، این اتفاقی بود که در مشروطه رخ داد و جامعه دینی ایران را به سمت یک جامعه غیر دینی سوق داد. اگر این راه ادامه یابد، ممکن است همان اتفاق بیفتد.

 دکتر رسول جعفریان در بخش نسخ خطی دانشگاه لایدن هلند: مطلبی درباره این دانشگاه به قلم جعفریان

به نظر شما چه باید کرد؟
ببینید اول باید ببینید چه اتفاقی افتاده است. یک قصه ای دو ماه قبل اتفاق افتاد که یک کتاب علمی که مورد استناد پزشکی دنیا است، سوزانده شد. نفس این اتفاق، کلی مشکل درست کرد. ما هنوز نتوانسته ایم داستان کتابسوزی ایران و مصر را درست کنیم که حالا باید شاهد چنین اتفاقی توسط یک فرد نامتعادل باشیم. مواضعی علیه آن گرفته شد. به نظرم کافی نبود چون ریشه ای نبود. شما داخل اینها را نگاه کنید، پاسخ هایی که می دهند، روی احترام به علم و امثال اینهاست.
روی این نکته است که این کار غیر اخلاقی است. اسلام طرفدار تمدن است و ... به نظرم ریشه ای به این بحث نگاه نشد، این که منشأ این حرفها، مطالبی است که چندین دهه بلکه بیش از یک قرن است که ما در کلام جدید خودمان در دفاع از دین می گوییم. من می توانم صد ها مقاله در سده اخیر به شما نشان دهم که ادعاهایی را مطرح می کند که اساسا این شخص هم منهای این رفتار نامتعادلش و البته کم و زیاد، مطرح کرده اند. وقتی کتاب الهیئه و الاسلام توسط سید هبه الدین شهرستانی نوشته شد، دنیای شیعه را شعف گرفت که ما هم یک مسأله علمی را از قدیم گفته ایم و حل کرده ایم. این چه بود؟ این که ما چهارصد سال حقایق علمی را دیر فهمیدیم مهم بود؟ این که حالا بر عکس قدما، آیات را جوری تفسیر می کردیم تا با علم جدید درست دربیاید، هنر بود؟ من می خواهم بگویم، آن احساس، و مشابه آن در دفاع های به اصطلاح علمی دین، بلایی بر سر ما آورد که حالا عده ای مدعی شوند که اسلام می خواهد تمدن و علم درست کند و این آدم کتابسوز بنفشه کار، توهم کرده که قدری جلوتر برود و این طور برای شهرت خود، مثل برادر حاتم طایی، با اقدام ...ییدن در چاه .. زم افتضاح را ببار آورده است تا مشهور شود و البته به قیمت گران هم به ما می فروشد که او پیرو اهل بیت است و دیگران لابد ناصبی اند. شما اگر رساله کاروان اسلام صادق هدایت یا همان البعثه الاسلامیه را هم بخوانید، وقایعی که او مثلا به سال 1346ق بر می گرداند و راه حلهایی که آنجا برخی از علما در داستان وی در دفاع از اسلام می گویند، متوجه می شوید که مشکل ما کجاست.
آن کتاب که طنز مهم ترین نهاد دیندارانه است، مبتنی بر مثالهایی است که از دل همین مقالات و کتابها درآورده و واقعا هم مثل همین آقای بنفشه، طنز بوده است. بسیاری از نویسندگان مذهبی ما در سده اخیر، همین راه یا نزدیک به آن را رفته اند و مدام هم از کارهای آنها تعریف و تمجید می شود. کتابها را طلبه های تازه به دوران رسیده می شوند و علما هم برای آنها مقدمه می نوشتند. اینها به صورت کتاب و مقاله در نشریات و مجلات دینی چاپ می شد. همه اش این بود که برای کوبیدن علم جدید غربی، می باید به نوعی علم بومی روی بیاورند. اینها را باید در جای دیگری گفت.

نگفتید چه باید کرد؟
خوب، من عرض کردم که به ریشه کار توجه نشده است. حالا عرض می کنم، فکر نکنید کار ساده ای است. اکنون ما در مرحله مهمی هستیم. ضعف ما در این ماجرا آشکار شد، و معلوم شد که پاسخ هایی که برای پرسشهای موجود داشته ایم، در یک مرحله بحرانی، نتوانست ما را از این پل صراط صعب العبور که قرنها مسیحیت را هم گرفتار کرده بود، سالم رد کند. حوزه باید بپذیرد که در مقابل این همه هجمه، که گاهی هم فکر می کند سیاسی است، و نیست، درمانده شده است. این عیبی ندارد که مشکل را بپذیرید. شما وقتی در جنگ هم شکست می خورید، نباید صدبار بگوییم که پیروز شده ایم. شکست شکست است، چه در میدان جنگ با توپ و تانگ باشد، چه در میدان مناظره و مباحثه. اگر شما نتوانید درست جواب بدهید، شکست که سهل است، از صحنه حذف خواهید شد. چرا اسلام توانست ایران را بگیرد؟ برای این که آیین زرتشتی نتوانست پاسخ روشنی به بحران های فکری بدهد. من یک جلسه درسم را در باره ملل و نحل به این اختصاص می دهم که منطقه تکثیر فرقه ها چیست؟
چرا برخی از فرقه های ایجاد شده در یک دوره مشخص، به راحتی ظهور می کنند و بر دیگران غالب می شوند. این البته از نظر فکری قاعده و منطق دارد. در حوزه سیاست و اجتماع هم مسائل خاص خودش را دارد. حالا ما شروع کرده ایم به پاسخ دادن. در حوزه، جریانهایی هستند که روشن هستند. مثلا ببینید. وضع حرم امام رضا در مشهد با حرم حضرت معصومه در قم. در قم، که مرکز کرونا بوده، چه قدر مساله و مشکل درست شد و مطمئن هستم که هنوز هم مدیریت آنجا، به آنچه به اجبار تن به آن داده، راضی نشده است. در حالی که تولیت مشهد، به راحتی این مسائل را پذیرفت و با این که حرم امام رضا، بسیار مهم تر است، هیچ مشکلی پیش نیامد؛ برای این که بلافاصله همه چیز را قبول کرد و پذیرفت. این جریان، می تواند به کمک دین بیاید، اما حقیقت این است که اینها کافی نیست. مشکل ما ریشه دار تر است و حالا حالا گرفتار آن هستیم. قدرت سیاسی در جامعه هم اراده کافی برای اصلاح آن ندارد. شاید سیاست می توانست کمک کند، اما کمک کافی نمی کند.

اینها به حکومت هم ربطی دارد؟
توجه داشته باشید، مشکلات دینی و بحرانهایی پدید آمده، به تدریج، روی هم انباشه می شود تا جایی که مردم فکر دینی و موضع شان را نسبت به دین و آنچه به آن وابسته است عوض می کند. این را باید به عنوان یک مخاطره اصلی پذیرفت. الان اساسا بحث دین است نه حکومت. اما یادمان باشد که وقتی حکومتی دینی است، و متکی به دین، اگر وضع دینی جامعه گرفتار بحران شود، حکومت هم گرفتار پیامدهای آن خواهد شد، مگر این که از اساس حسابش را جدا کند و احتمال بدهید که در یک مقاطع خاصی این کار را هم بکند. نمی گویم اینجا اتفاق می افتد، می گویم، اینها از لحاظ علم سیاست قابل تأمل است. البته گاهی در سیما، سعی می شود نوعی اعتدال نشان داده شود، اما به نظرم، همان مشکلی که عرض کردم از چند دهه قبل بوده آنجا هم هست. هیمنه ی نظریه ای که می خواهید بر اساس آن، دین را منبع همه چیز و همه ابعاد تمدن و علم بداند، روی فکر اینها هم هست و دیده می شود. بنابر این هر کلمه ای هم که در دفاع از علم می گویند، یک جوری و بلافاصله آن را طور ی تفسیر می کنند و حاشیه می زنند که مبادا کسی خیال کند که از ادعاهای قبلی عقب نشینی کرده اند.

دکتر رسول جعفریان در بخش اسناد و کتابخانه عربستان

مواضع داخل حوزه علمیه نسبت به این مسأله کرونا چطور بوده است؟
به نظرم موضع روشنی نیست. همه چیز از داخل حوزه شنیده می شود. حمایت های صریح از این قبیل ادعاهای تبریزیان وار که خاطرتان هست، چند ماه قبل، به خاطر تعطیل شدن یک مراسم در باره طب سنتی در دفتر تبلیغات، سبب تظاهرات علیه رئیس دفتر تبلیغات هم شد و خواستار عزل او شدند. می دانید که در درس تبریزیان چند سال قبل که در زیرزمین مدرسه فیضیه بود اقلا چهار صد پانصد نفر شرکت می کردند. پس این جریان قوی است. یک گروه حامی غیر مستقیم هم این جریان دارد که همین منبری های معروف قم هستند. آنها هم تقصیری ندارند، اساسا اینها دین را این طور آموخته اند؛ و رزق و روزی شان هم در ترویج همین امور است. اینها، زبان پرنفوذی در مردم دارند و صدا و سیما هم در اختیار آنهاست. مطالب خودشان را می گویند و با یک جمله البته، قیافه روشنفکری هم به خودشان می گیرند که البته باید به سخنان مسوولان هم گوش دارد و توصیه آنها را پذیرفت. اما وقتی لب به سخن می گشایند، همان تفسیرها و تأویلهای رایج را می گویند.
و اما مراجع در خصوص کرونا موضعی مدافعانه از وزارت بهداشت گرفتند. به نظرم از این جهت که آنها آدم های پرنفوذی هستند، خوب است. اما پیداست که وقتی این اوضاع پیش آمد، شرایط طوری شد که از آنان خواسته شد در این باره اظهار نظر کنند. حرکت خیلی طبیعی نیست. اما در کل، بحث بنده این است که این جور اظهار نظر هم این نکته را به ذهن می آورد که توصیه به اطاعت از علم را هم باید به توصیه دین یاد گرفت. این نظریه مشکل دارد. قرار نیست این مطالب از دل دین در بیاید. دین بسیار مهم است، عبادات و احکام مولوی و ارشادی دین در حوزه هایی که ثابت است، مهم است، اما قرار نیست مشروعیت علم طب جدید یا نجوم جدید را هم دین اثبات کند. به نظرم شرایط باید به گونه ای باشد که روشن باشد، بدون هیچ ابهام، که حوزه دین مشخص است و علم راه خودش را می رود.
این که عده ای راه بیفتند و چندین دهه است راه افتاده اند و علم را غربی و شرقی کرده و می کنند، این مشکلی است که روشفکرانی مثل نصر و دیگران برای ما درست کردند و حالا ما هم در دام آنها که خودشان به تعبیر اینها نوعی غربزدگی دارند، افتاده ایم. اگر روحانیت، طبیب معنوی مردم است و منابع خودش را دارد، پزشک طبیب مادی و مستقل است و کارش هیچ ارتباطی با منابع طب روحانی و دینی که برای ترویج تقوا در زندگی است، ندارد. مسائل حقوقی جامعه هم جای خود را دارد. هر کسی، روحانی و غیر روحانی اگر در شغل اصلی و غیر اصلی خود، تخلفی دارند که قضات باید رسیدگی کنند. اما چنان که اشاره کردم، بحث این است که علم باید کار خودش را بکند و راه خودش را برود، اما ما اکنون افساری به آن زده ایم و به نظرم، همان نظریاتی را ترویج می کنیم که آخرش دوباره سرنوشت دین به دست همین فرد و افرادی می افتد که حالا رفتارهایش این همه مشکل برای دین و دینداری درست کرده اند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 123
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CH ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    145 1
    متاسفم
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      35 2
      طب سنتی یعنی عطاری
    • غربی IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      131 4
      بنده در علم طب تخصص ندارم اما این سخنان ایشان مهم است ما تجربه کرده بودیم که در چالدران به خاطر این که توپخانه نداشتیم، زن پادشاهمان را هم گرفتند و عثمانی ها بردند. ما تجربه کرده بودیم که در میدان جنگ با روسها، در 1813 و 1828 به خاطر نداشتن تجهیزات نظامی، بخش قابل توجهی از سرزمین هایمان را از دست دادیم. بعد ایشان پیشرفت های ایران در جنبه نظامی را تخقیر می کند ضمنا ، ایشان ظاهرا از کتابخانه دانشگاه تهران تا قسمت نانو و هوا فضا و دانشکده مهندسی نرفته اند تا ببینند که دانش ایران به رغم جنایات دهنگان جایزه نوبل ، تا کجا پیش رفته است بالاخره ... خود باختگی در برابر غرب همواره بوده و هست و خواهد بود
  • حامد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    87 6
    چرا همه. چیز رو به طب اسلامی ربط میدید عزیز؟ اینکه بعضی‌ها در این حوزه شکر زیادی میخورن کاملا واضحه. ولی ما در همون پزشکی مدرن هم درهمه شاخصها در رده های حوالی صدم دنیا هستیم. از نظر زیرساخت، نیروی انسانی و دسترسی به خدمات درمانی حرفی برای گفتن نداریم با اینکه پول زیادی در این حوزه خرج میشه و تبلیغ هم میکنیم که خیلی خوبیم. الان دیگه وضعیت همه کشورها رو با یک سرچ ساده در سازمانهای مربوطه بین المللی میشه فهمید.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      357 2
      تو بر چه اساس اونطور در این قسمت نوشتی "حرفی برای گفتن نداریم"؟تو در روزهای اخیر نظر یکی از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در مورد نظام سلامت ایران را شنیدی؟با وجود اون تحریم های شدیدی که علیه ایران وجود داره میدونی چه تلاش هایی در نظام سلامت ایران رخ داد؟اونطور هم در این قسمت نوشتی"حرفی برای گفتن نداریم"؟
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      91 12
      طب سنتی یک علم روشن و بدیهی در زمان های گذشته است بجای سرکوب آن و کسب ژست روشنفکری باید اجازه داد تا دامنه این علم گسترده و به طور کامل گشوده شود . باید اول از طب سنتی کار کشید بعدا رک و راست گفت کل علوم طب سنتی برابر آزمایشگاه پاستور نیست . فعلا آزمایشگاههای فوق پیشرفته و بسیار نوین چینی ها برا ی دنیا ویروسی بنام کرونا تولید کرده که همه دنیا را درگیر کرده و خسارت زیادی به همون زده .
    • حامد IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      16 1
      شما شما برو شاخصهای نظام سلامت دنیا رو ببین و رتبه های ما رو نگاه کن عزیز جان. شعار ندید. همون سازمان بهداشت جهانی شاخصهایی داره که ما توی بیشترش از رتبه ی صدم دنیا هم بالاتر هستیم.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      42 0
      حامد 18:08!آیا شمااون صحبت های یکی ازنمایندگان سازمان بهداشت جهانی در مورد نظام سلامت ایران را قبول داری یا خیر؟آیا این سوالم برات واضح نیست؟تعریفت ازشعارچیه؟شعاریعنی تعریف؟آیاهیچ مطلبی نامنصفانه ای که عیب جویی هم کنه امکان نداره به صورت شعاری بیان شه؟آیا دعوت به یک قضاوت منصفانه شعاره؟ نکته بعد اینکه تو میدونی شاخص های نظام سلامت چیه؟میدونی رتبه ایران در مجموع و در مجموع دقیقا در اون شاخص ها در چه وضعیتیه؟تو در اون مورد بهتر از اون نماینده سازمان بهداشت جهانی میدونی؟آیا تو میدونی چند درصد مردم ایران تحت پوشش های بیمه های درمانی قرار دارند؟نکته بعد اینکه نگاهت در این مورد موردیه یا اینکه در مجموع داری قضاوت میکنی؟سطح انتظارت با توجه به اینکه فشار اقتصادی شدیدی علیه ایران وجود داره یک مطالبه منطقی و منصفانست یا اینکه بسیار بلند پروازانست؟با چه کشورهایی دقیقا داری مقایسه میکنی؟ایران الان در چه نقطه ای از جهانه؟در دل اروپا؟آیا تو از اون نماینده سازمان بهداشت جهانی در مورد نظام سلامت ایران بهتر میدونی یا خیر؟آیا سازمان بهداشت جهانی هم در این مورد نمیتونه قضاوت کنه؟
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      3 1
      یکی از شاخص هایی ک توش نظام سلامت ایران توش بالای صد هس روبگو؟ مرد نیک خیلیا از قلب اروپا برای انجام عمل هاشون میان ایران ی سر به بیمارستان های تهران بزن! یا فقط به اظهارات کاوه رضایی توی همین چند روز پیش ارجاعت میدم که گفته بود سیستم و درمان و نظرات پزشکان ایران روبه بلژیک ترجیح میدم! انصاف هم خوب چیزی هس!
    • حامد IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      1 1
      ما در دو شاخص میزان پراکندگی خدمات سلامت و میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده بالای صد دنیا هستیم. در مورد سه چهار شاخص عمده دیگه هم بین رتبه 90 تا صد هستیم و فقط در مورد شاخص عملکرد سلامت در حدود 60 دنیا هستیم. اینها نافی این نیست که توی بعضی حوزه ها مثل جراحی زیبایی و یا پیوند کبد جز کشورهای خوب باشیم که چند تا متخصص در حد بین المللی داشته باشیم و از کشورهای دیگه برای خدمات و همینطور ارزانی برای خارجی‌ها بهشون مراجعه کنن ولی اوضاع کلی سلامت ما تعریفی نداره و اصلا لازم به تحلیل زیادی هم نیست چون اوضاع مخصوصا در وضعیت فعلی واضحه.
  • کارن IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    188 4
    مرحبا به استاد رسول جعفریان و دست مریزاد به شجاعت ایشان/...
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      288 1
      داداش تو چايي نبات نميخوري....
    • امیر IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      16 0
      شجاعت بیان واقعیت است.
    • شمس تبریزی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      آقای جعفریان به یه مطلب مهم اشاره نکردن. برخی از اطبا عادت دارن به اسم علم، دین ستیزی را بندازن و در حوزه دین ورود بیجا کنن. شاید به خاطر همین برخی از روحانیون هم پاتک میکنن و در کاری که بهشون ارتباطی نداره، یعنی طب دخالت میکنن. پزشک دیدم که به همه میگه روزه برای همه ضرر داره و یا چادر سر کردن باعث بیماری پوست و مو میشه و یا میگن اگه چند وقت یه بار یه گیلاس ویسکی بخوری، سکته قلبی نمیکنی. وقتی کسی که بهش این امور مربوط نیست به اسم علم فضولی میکنه، توقع چندانی از برخی روحانیون نمیشه داشت. عجیبه که آقای جعفریان به این موارد دخالت بیجای اطبا در امور دین اشاره نمیکنن. از این مثالها بخوام بزنم، خیلی میشه
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    515 6
    از اقای دکتر رسول جعفریان چند سئوال دارم : 1- علم امام جعفر صادق از کجا امده است ؟ 2- مرقوم فرمودید " قران را طوری تفسیر میکنند که به روز باشد " مگر قران به روز نیست؟ 3- چرا فیزیکدان و نظریه پرداز معروف استیون هاوکینز (ملحد) در نهایت خدا را پذیرفت با اینکه به قول شما مسلمانان دو قرن ازنظر علمی از غرب عقب اند؟ 4- مثلث خیام - پاسکال یعنی چه؟ 5- نسبیت انیشتین از کجا امده ؟ نظریه مشابه ابوریحان بیرونی هم دوره بوعلی سینا در این زمینه چیست ؟ امیدوارم پس از پاسخ دقیق به این سئوالات در نظرات خود تجدید نظر جدی بفرمائید.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      433 1
      هاوکینگ خدا رو پذیرفت؟ از همین جمله شما میشه فهمید اطلاعات و سوادتون در حد اکابر هست استاد معظم در این مو رد دقیقا برعکس فرمودین امیدوارم لاقل یه سرچ ساده بزنید بعدا افاضه فیض بفرمایید
    • داود IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      94 2
      سلام دوست عزیز. این بدیهیات فیزیک و طب که شما فرمودید چه ربطی به این دارد که عده‌ای با خواندن یک کتاب به نام طب امام صادق با جان مردم بازی کنند؟
    • GB ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      32 0
      بی نام 1001 خودت به چیزهایی که گفتی اعتقاد داری
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      162 0
      نه هاوکینگ خدا باور شد نه ما دسترسی به علوم لدنی اهل بیت علیهم السلام داریم، نه ریاضیات خیام به دین و اسلام مربوط است نه اینشتاین نسبیت را از اسلام گرفته و به مرحوم آیت الله بروجردی نامه نوشته و نه کار های مشاهداتی و اندازه گیری های ارزشمند نظایر ابوریحان به معنی داشتن علم اسلامی یا شرقی است. علم یک پدیده سیال بین المللی است که مربوط به جای خاص یا دین و باور خاصی نیست. قرآن هم کتاب علمی نیست چرا که ذات علوم تجربی با تجربه و خطا عجین است و قرآن نسبتی با خطا ندارد. قرآن در حوزه باور سخن می گوید و علوم تجربی در حوزه مشاهده و آزمایش.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      28 0
      در مورد استیون هاوکینگ کاملا عکسش صادق است متاسفانه وضعیت عدم اعتقاد به خداوند متعال بدتر از سطح عدم اعتقاد هاوکینگ است بر اساس کار پژوهشی که چند سال پیش انجام شده بود گفته می شود تمامی برندگان جایزه رشته های علمی نوبل که در قید حیات هستنند هیچ کدام به وجود خداوند اعتقاد ندارند.
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      79 1
      آقای دکتر جعفریان مقاله بلند بالائی ارائه دادند در نتیجه سئوالاتی هم برایم پیش امد که پرسیدم. در خصوص استیون هاوکینز شما را ارجاع میدهم به نظرات دکتر منصوری هم رشته و استاد دانشگاه شریف ایشان که با ایشان چندین بار ملاقات و گفتگو داشته اند. در ضمن با ردیف کردن چند مثال نمیتوان وجود خدا را رد یا اثبات کرد.
    • عابر پیاده IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      5 1
      استیون هاوکینز؟ ریچارد داوکینز+استیون هاوکینگ
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    136 1
    مقوله دین باید از ... جدا شود. وگرنه تهش همش بدبختی هست. چون علم با عقل کشف میکند و افراد نادان به اسم دین خرافات تولید میکنن.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      14 0
      این سواد حداقلی افراد متعصب داره ما را از پای در میاره خوب مرد حساب این علم را دارید قم را نجات بدهید
  • داود IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    140 3
    سلام. خداوند جناب جعفریان عزیز را حفظ کند که عالمانه می‌نویسد و می‌گوید. انتقاد از هم‌لباسی‌ها شجاعت می‌خواهد که ایشان در این مصاحبه تا حدی نشان می‌دهند. تشکر استاد.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      36 2
      اقا داود انتقاد اقای جعفریان شجاعت لازم ندارد . سرکوب علوم سنتی برای ایشون حسن شهرت میاورد !!!!
  • عباس IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    29 0
    سلام،خرافات چون نمی تواند با علم و دانش بشر مقابله کند وچون می خواهد جایگاه خود در میان مردم را همچون گذشته، گذشته ای که بشر در جهل وناآگاهی بسر می برد حفظ کند بر روی خود پوشش وپوسته ای از دین ومذهب می کشد تا بتواند بخاطر جایگاه رفیع دین ومذهب در بین مردم از این روزنه بین مردم نفوذ کند ومردم را بسوی خود جذب کند که این امر وظیفه علما،روحانیون ودانشمندان دینی را در ممانعت از ورود خرافه وخرافه پرستی به دین وسوء استفاده آن از دین واعتقادات دینی مردم صد چندان می کند .اگر جلوی ورود خرافه وخرافه پرستی به دین گرفته نشود آسیب شدیدی به دین ومذهب وارد می کندومردم ممکن است خرافه را با دین اشتباه بگیرندودچار انحرافات دینی واخلاقی شوند.جهاد با خرافه وخرافه پرستی در دین کمتر از جهاد با کفار در میدان جنگ نیست.
  • سعید IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    93 2
    احسن آقای جعفریان الحق که عالمانه گفتید لطفا همکاران متحجر حوزوی را نیز آگاه کنید تا کمتر به دین و کشور از روی جهل و لجاجت آسیب برسانند.
  • علی US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    459 0
    با سلام . با این مصاحبه اقای جعفریان به یاد ضرب المثل ها افتادم که به جای اصلاح ابرو چشم را کور کرد یا از چاله افتاد تو چاه... علم ستیزی به نام سنت محکوم است و سنت ستیزی به نام علم هم محکوم است. طب سنتی هزاران سال پاسخگوی همه مردمان بوده و پایه طب نوین است.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      33 3
      جای زدن ریموت در هم وقتی رسیدی خونه بگو اجی مجی لا تر اجی
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      1 1
      دوست گرامی! دلیل شما عین مدعاست
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      2 2
      طب سنتی زمانی تتها راه موجود بود، امروز پاسخ های بهتری برای مشکلات و بیماری ها وجود دارد و دلیلی برای پایبندی و وفاداری به طب سنتی وجود ندارد.
  • حسن IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    395 0
    امثال تبریزیان برای طب سنتی آبرو نگذاشتند و آنهایی که طب سنتی را با عطاریها اشتباه میگیرند از این مورد خیلی خوب استفاده کردند. در حقیقت افرادیی که از طب سنتی و طب نوین آشنایی دارند میدانند که اینها هیچ کدام همدیگر را رد نمیکنند و اتفاقا همدیگر را تکمیل میکنند. طب سنتی هم مبنای علمی دارد و براساس توهمات و ... نیست البته برای آنهایی که دنبال علم هستند. هر کسی علم طب نوین یا طب سنتی واقعی را تقبیح میکند مطمئنا مفهوم علم را خیلی خوب متوجه نشده است.
    • Sh IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      69 0
      زنده باااااااد.....
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    20 1
    باید زودتر اعلام میکردید. دیدید که واقعا تاثیری نداره اعلام کردید.
  • GB ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    49 1
    چیزی به اسم طب اسلامی وجود نداره فقط عده ایی شارلاتان برای سو استفاده مالی سنگش رو به سینه میزنن
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    28 1
    اگر از دین کارآیی ای بیش از برقراری ارتباط معنوی با نیروی ماورایی انتظار داشته باشید دین را به محاق برده خود نیز بی دین خواهید شد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    54 1
    شاید منطقی تر باشد در این گزاره که هر مطلبی از علوم طبیعی که در درس ائمه مطرح میشد منشایی غیراز علوم بشری داشته است تجدید نظر کنیم. در بسیاری از مواقع امام صادق (ع) و سایر ائمه، علم آن روز را که از منایع یونان و چین و ایران ومصر و .... امده بود به شاگردان خود تدریس می کردند، تا به مسلمانان آن عصر و آینده آموزش دهند که باید به علم روز مسلط شوند. این را باید از آنان بیا موزیم و بر آن اصرار بورزیم نه بر آن نسخه دارویی که شاید بضاعت علمی آن زمان بوده است. قرار هم نبوده است که پیامبران و ائمه زحمت همه اکتشافات و اختراعات علمی من جمله پزشکی را از طریق علمی الهی بکشند. آنها باید بشر را اماده نگرش و تلاش علمی و اخلاقی می کردند.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    12 0
    یک دوست اهل قم دارم که هرچی بهش می گم در جواب می گه انشاالله خیر است. می گم مرد مومن مگر مشیت خدا می تواند غیر از خیر باشد. نگو این حرف را من ناراحت می شم. باز هم همین حرف رو می زنه. به نظر من عده ای اصولا اهل تفکر نیستند یا دوست ندارند فکر کنند یا گوش بدهند یا به دیگران احترام بگذارند. فقط حرف خودشان را می زنند. آنهم حرفی که در محیط های بسته تولید می شود و هیچوقت در تقابل با اندیشه و علم نبوده
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    16 0
    هر كرونايي يك بمب متحرك بر عليه مفت خوران دلار نفتي و اختلاس گران و دروغ گويان
  • علی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    259 0
    جسم و روح هر دو باید سالم باشند تا انسان به بیماری جسمی یا روحی گرفتار نشه عقل سالم دربدن سالم درقرآن درمورد گوشت حلال و حرام بحث شده یک آدم بی دین که گوشت گربه و خفاش وخوک ومورچه خوار می خوره ضررش به تمام دنیا می رسه و خشک وتر باهم می سوزن
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    237 0
    ین تصور که پیامبران و ائمه قرار بوده علوم و اکتشافات و اختراعات را که قرار بوده بشر خود طی سالیان با تلاش به آن دست یابد از طریق علم الهی به مردم بگویند اشتباه است . پزشکی از این فقره مستثنی نیست.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    94 1
    ولی خیلی شیك ازادی بیان رو سانسور كردید از وقتی كه گزینه منفی تو كامنت ها رو حذف كردید به كامنت مطبوع نظر منفی نمیشه داد كامنت غیر مطبوع رو هم چاپ نمیكنید خیلی شیك و مجلسی
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    89 0
    تشیع این نیست که ظاهر و مصداق حکمی در زمانی خاص را بگیریم ، و با فراموش کردن باطن حکم، برای همه زمانها آن مصداق خاص را به کار ببریم و به آن تعصب بورزیم و مقدسش کنیم. من شیعه امام صادق (ع) باید از این آموزه امام که بهترین نسخه پزشکی زمان خود را استفاده کنم تبعیت کنم. مسلما بهترین نسخه امروز نسخه آن روز نیست.
  • هانری کربن IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    5 0
    من چکاره بیدم؟
  • بورکهارت IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    10 0
    من گفتم روغن بنفشه استفاده کنید؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    404 1
    استاد فقط بفرمائید طب نوین رایج تا حالا چند تا بیماری رو قطعی درمان کرده؟؟؟
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      61 2
      نگاهی به میانگین عمر بشر بکنی می فهمی. راستی شما واکسن بچه ها را نمی رنی یا سه گانه سربازی را نزدی؟ و با طب سنتی : هاری و کزاز و حصبه و ویا و طاعون و مالاریا و .... معالجه می کنی؟
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      291 0
      آقای جعفریان در این خصوص صلاحیت اظهارنظر ندارد
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      329 0
      آخرین مقاله ای که در یک نشریه غربی بود رو میخوندم میگفت فقط و فقط 7% امراض شناسایی شده تا حالا توسط پزشکان مدرن کامل درمان شده الباقی یا مثل انواع سرطان و MS کاملا ناشناخته هستند یا مثل دیابت به سختی و پرهزینه کنترل میشن اما درمان ندارند!!
    • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      44 1
      حیف که منفی را برداشتند وگرنه شما هزاران منفی سزاوارتون بود. در جواب کوتاه کافیه اشاره کرد که میانگین امید به زندگی بشر از دوران پارینه سنگی تا سال ۱۹۰۰ میلادی تفاوت چندانی نداشت و حدود ۳۰ سال بود. در سال ۲۰۱۷ میلادی این رقم به میانگین جهانی ۷۲.۲ سال افزایش یافته.
  • کوروش ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    111 1
    من شناخت قبلی از ایشان نداشتم،بعد از خواندن سخنان این شخص باید بگم شدیدا و کاملا با ایشان موافقم.به عنوان کسی که عقاید کاملا سکولاریستی دارد با نظریه ای که مشکل را ضدیت نهادی اسلام با علم در مقایسه با همزیستی یهودیت/مسیحیت با علم میداند شدیدا مخالفم.برعکس اسلام در قرون آغازین خود بسیار با علم رابطه خوبی داشته (بر خلاف مسیحیت و یهودیت) ولی به تدریج و با شروع حمله مغول این رابطه رو به خصومت میگذارد و خرافات تقویت میشود.بر عکس مسیحیت در همین دوران به تدریج خرافات و تعصب را کنار گذاشته و با علم آشتی میکند. کافی است نگاهی به لیست بلند دانشمندان نامی (اکثرا ایرانی ) در دوران طلایی اسلام و خالی شدن نسبی آن در ۷و ۸ قرن بعدی و حرکت به سمت انقلاب صنعتی در جهان غرب در همین دوران اشاره کرد. گفتنی است که وقتی ناپلئون ۵ قرن پس از دوران جنگهای صلیبی دوباره از غرب با ارتش مدرن فرانسه وارد مصر شد از اینکه کشورهای اسلامی به مدت ۵ قرن هیچ پیشرفتی نداشته بودند شکه شد!
  • مهدی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    22 0
    حوزه های علمیه آقایان حتی در موضوعات سنتی الهیاتی هم ناتوان و بی خاصیت است و حتی سوالات ابتدایی کلامی را هم نمیتواند پاسخگو باشد و ذهن امروزی را به یاوه های عهد بوق حواله می دهد و با تکرار و پرگویی می خواهند خلاء منطق و تفکر را پر کنند که مدتهاست تشت رسوایی شان از بام افتاده و اگر رانت نداشته باشند احدی سراغشان را نمی گیرد
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      86 1
      شما چه سوالی داری بفرما
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    5 0
    ديگه زمان اين حرفها منقضي شده
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      3 0
      واقعا موافقم الان اين حرفها با قشر تحصيل کرده جور نيست اين حرفها به درد زمانهايي ميخورد که تحصيل کرده کم بود و اکثر ديدگاهها سنتي بود الان نه از سنت به معناي واقعي چيزي مونده و نه از بيسوادي و نااگاهي الان زماني شده که دست افراد مسن هم موبايل هست و در دنياي مجازي هستن
  • احمد US ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    321 1
    تمام این شبهه افکنی هایی که توسط شخصی که ملبس به لباس روحانیت است پاسخ دارد ولی در این مقال نمیگنجد اما این که کشور بیشتر در زمینه نظامی گری پیشرفت کرد مشکل از مسئولین دولتی است سپاه و ارتش به وظیفه خود عمل کردند اما دولت خیر نمونه بارز دولت تدبیر در این چند سال فقط دم از کدخدا و نوکری کدخدا زده به جای تکیه بر مردم و تقویت اقتصاد کشور حال مشکلات رو به دیگران محول میکنید الان هم به علت بی تدبیری مسئولین مردم جان خود را از دست میدهند فردای قیامت امثال شما به دو علت مجازات خواهید شد اول ظلم به این مردم دوم به لجن کشیدن لباس و دین
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    22 1
    این افرادی که مبنا رو طب سنتی میدونن، در مورد علوم نظامی چه نظری دارن؟ چه معنی داره ما از تانک و موشک استفاده کنیم؟ وقتی شمشیر و نیزه هست! در این دو زمینه باید مطابق علم روز پیش رفت، وگرنه دچار مشکل میشیم.
  • کوروش ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    126 0
    بسیاری از مردم تصویری رمانتیک ولی غیر واقعی از مذهب زرتشتی و ایران باستان در ذهن دارند ولی متاسفانه واقعیت امر این است که اساس جامعه ایران پیش از اسلام بر سیستم کاست و گروه بندی سفت و سختی بود که افراد را در گروه خود محبوس میکرد. موبدان،ارتشیان،دبیران و نهایتا توده مردم (که تفاوت چندانی با بردگان نداشتند) چهار گروه اصلی جامعه بودند.ظهور حرکت های مزدک و مانی و شیوع مسیحیت در ایران پیش از اسلام دال بر نارضایتی توده مردم داشت. یک دلیل عمده ناپدید شدن تدریجی مذهب زرتشتی و مسلمان شدن ایرانیان با وجود عدم تمایل اعراب پیروز شده،نابودی و مهاجرت گروه روحانیون زرتشتی(موبدان) بود.توده مردم زرتشتی آن زمان حق موبد شدن نداشتند و بتدریج آداب مذهب فراموش شد.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    8 3
    طب سنتی یعنی عطاری. یعنی تبدیل بیمارستان و داروخانه و آزمایشگاه به عطاری
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    30 1
    جدایی دین از سیاست بیشتر از همه بنفع دین تموم میشه
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    276 0
    هر وقت پزشکی تونست MS و AIDS و CANCER رو تمام و کمال درمان کنه من بهش میگم "علم" ! فعلا پزشکی فقط یکسری محفوظات بیش نیست
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      13 2
      حتما طب سنتی میخواد این بیماری ها رو درمان کنه
    • سی IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      8 1
      به نظر شما ایا طب سنتی میتونه اون رو درمان کنه اگه طب سنتی تونست درمان کنه اون وقت من هم به ان طب میگویم
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      12 2
      پزشکی فقط منتظر شما بود تاییدش کنی .راستی شما کجا به دنیا آمدی تو بیمارستان توسط پزشک یا قابله ؟
  • حسین ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    96 0
    استاد محترم جمله :اساسا بحث های بنده، درباره جنبه های معرفتی دانش طب یا نجوم یا حتی تاریخ است. را درست تبیین بفرمایید. در ضمن مغالطه طب اسلامی و سنتی صحیح نیست. در مورد میزان عقب ماندگی ما نیست با شاخص های آماری نمیخونه. لطفا بدون عصبانیت با مسایل برخورد کنیم.
  • کوروش ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    37 0
    سئوالی بنیادی پیش روی اسلام ایرانیست آقای جعفریان و مسیری که باید برای آینده انتخاب کند.صحبت تنها در مورد طب سنتی نیست.تجربه ۴۰ ساله ای را در ایران داشته ایم،تجربه ای ناموفق.تجربه تداخل مذهب در تمامی امور،سیاست،اقتصاد،علم و دانش،هنر...انتخاب بین بازگشت به دین معنوی و شخصی دوران طلایی اسلام و یا ادامه دین حکومتی چه در فرم ایرانی و چه در فرم طالبانی یا دائشی و یا سعودی آن.انسان عاقل اشتباه را میپذیرد. ادامه این مدل دین حکومتی صدمات غیر قابل جبرانی هم به خود دین و هم به منافع ملی ایران زده و خواهد زد. ترسم از روزی که دیگر برای انتخاب صحیح زمان را از دست داده باشیم.شاید همین الان هم دیر باشد!
  • علیرضا IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    60 1
    درود بر سایت وزین خبرآنلاین و دست مریزاد به استاد رسول جعفریان عزیز به نظر بنده می بایست ویروس کرونا را به آقایان مدعی طب اسلامی (آقایان تبریزیان، روازاده، خیراندیش و ضیائی مشهدی) تزریق کنید و به این آقایان بفرمایید که یاالله، حالا خودتان را درمان کنید! این بهترین کار است.
  • عباس ک IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    265 0
    کاش آقای جعفریان متکلم وحده نمی شدن و اجازه داشتیم تا مناظره کنیم. اما بایستی دو موضوع را عرض کنم 1. طب اسلامی با طب سنتی کاملا متفاوت است. طب سنتی تعریفی دارد که سازمان بهداشت جهانی آنرا منتشر کرده و مورد قبول تمامی اندیشمندان است. 2. آقای جعفریان نتوانسته تفکیکی بین این دو لحاظ نمایند. 3. مهمتر اینکه، همین الکلی که مصرف می کنید تا کرونا نگیرید ساخته دست یک استاد طب سنتی ایرانی است. حکیم رازی که نویسنده کتاب طب سنتی الحاوی می باشد.
    • مریم IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      85 0
      احسنت
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      3 1
      دوست عزیز، طب سنتی یک مجموعه واحد نیست که سازمان های جهانی بخواهند آن را تایید کنند. طب ایرانی، هندی، چینی و سرخپوستی هر کدام دیدگاه های خودشان را دارند و چه بسا در تناقض با یکدیگر هستند. ضمنا کشف الکل در یک فرآیند علمی و تجربی اتفاق افتاده و ربطی به طب سنتی نداشته. حتی کاشف آن هم اطلاعات کاملی از تاثیرات آن نداشته.
  • AE ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    14 1
    زنده باد اونهم حرف حساب از چنين لباس كه با علم بيگانه است و مسائل رو ماورايى ميبيند يا چنين ديدگاه ماورايى برايشان مقرون به صرفه است گو اينكه جناب مستطاب جعفريان از انديشمندان و اعلم افاضل و خقيقت جو و حقيقت گو هستند كه طرف اين جستار ايشان نيست
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    9 0
    استاد گرامی نقش اصلی را در دینی کردن علوم شخص رهبری داشته و ایشان آغازگر تفکیک علوم انسانی و اسلامی میباشد و سپس حیطه ماجرا به علوم محض و عملی یعنی همین پزشکی و دارویی رسیده است .هر چند میدانم این نقد که حقیقت محض را نشر نمی شود
  • معتمدی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    14 1
    حقیقتی دردناک و عذاب آور که استاد جعفریان به درستی به آن اشاره نمودند .فرمان مرکب علم و پیشرفت کشور دست کسانی است که خر افات را سرلوحه کار خود قرار داده اند
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    27 0
    هیچ چیز خطرناکتر ار مقدس نمای جاهل نیست . برای همینه که گفتن یک ساعت تفکر از هزار سال عبادت برتره
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      2 1
      عالي وزيبا اين حرف شمارو بايد با طلا نوشت
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    28 0
    ما داریم قرون تاریک اروپا را مجددا تجربه می کنیم
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    26 0
    وای به حال جماعتی که روغن بنفشه جز مقدساتش باشه
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    42 0
    این حرف باید به مریدان امثال تبریزیان و روازاده گفته شود که عقلشون رو تعطیل کرده و دودستی تحویل آنها داده اند.
  • محمد IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    87 1
    این آقای جعفری که خودش رو اهل نظر می‌دونه مطمئن باشید اگر فقط از اصول و آداب طب اسلامی و سنتی و سیره اهل بیت علیهم السلام در باب طب وبیش از ده هزار حدیث و روایت چیزی میدونست ،،، این حرف را نمی‌زد
  • US ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    11 0
    ... و همه تئوری حکومت دینی قبل از ظهور معصوم، به اندازه قرارداد اجتماعی ژان ژاک روسو ...
  • امیر IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    20 0
    سلام طب سنتی آبرویی ندارد که برود. این ها که طرفداران آن هستند همه از این علم بهره مالی می برند. مطمئنا اگر ابوعلی سینا در این عصر بود یکی از همکاران پزشکی مدرن بود.
  • اندیشه IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    40 1
    سلام به مدت 3 ماه به خاطر بیماری ام به حرف اطباء سنتی گوش دادم. بیماری ام پیشرفت کرد. خدا را شکر به خود آمدم و با کمک طب مدرن 90 درصد علائم ام برطرف شد و بیماری ام متوقف شد.
  • ناشناس IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    9 0
    خبرانلاین , لطفا" یا قسمت منفی ها رابگذارید ,یا جمع کنید این ستون بی خاصیت نظرات پربحث را !!!!!, برای چندمین بار خواهش کردم
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    69 0
    با وجود درست بودن بسیاری از سخنان آقای جعفریان، اما طب سنتی ایران و طب اسلامی نباید مهجور گردد. طب سنتی چین منجر به رونق گردشگری این کشور شد. طب سنتی ایران و طب اسلامی هم اگر بر مبنای آزمایشات علمی روزامد تایید گردد، می تواند منجر به تقویت برند ایران در دنیا گردد. متاسفانه افرادی از حوزه که با علم ناقص و شیوه بیان بسیار بسیار نامناسب، به سراغ ترویج طب ایرانی یا اسلامی رفته اند، دانسته یا ندانسته کمر همت به تخریب طب ایرانی، طب اسلامی و اسلام بسته اند.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    83 0
    طب سنتی و طب اسلامی سرمایه های فرهنگی ایران هستند که باید پس از تأییدات علمی و آکادمیک ترویج پیدا کرده و مورد استفاده قرار گیرند و نه از طریق حوزه. طب سنتی چین منجر به توسعه گردشگری این کشور شده و ایران هم می تواند منابع سنتی خود در همین راستا بهره برداری کند. نباید به علت رفتار سوال برانگیز و خطای برخی حوزویان، همه را نسبت به طب سنتی و اسلامی بدبین کرد.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    55 0
    من نمی خواهم از طب سنتی دفاع کنم. ولی درمورد این بزرگوار لازم است بگویم که ایشان صرفا در مباحث تاریخی سررشته دارند. انصافا در این زمینه آثار خوبی هم دارند. واین دلیل نمی شود که در هر زمینه ای نظر بدهند.و حرفش حجت باشد.
  • Sh IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    69 0
    شماها هیچی از طب اسلامی نمیدونید ...پس قضاوت بدون دانش لاف زنی بیش نیست، چرا یه روز میگن شیر برا پوکی استخوان خوبه یه روز میگن پوکی میاره؟؟؟؟چون چیزی از مزاج مختصی که هر انسان داره نمیدونن من خودم برا بهبود کیفیت خون رفتم دکتر و به جای قرص دکتر از داروی گیاهی استفاده کردم و پرهیز غذایی نگهداشتم جلسه بعد دکتر گفت کیفیت خونت بهبود یافته داروهای مصرف کردی ؟ و بنده گفتم خیر، و مادرم که دارو مصرف کرده بود اتفاقا کیفیت خونش بدتر شده بود....
  • شیعه IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    92 0
    علم آکادمیک پزشکی و علم طب اسلامی هم پوشانی و تطبیق دارند و همدیگر رو اثبات میکنند به لحاظ علمی فقط برای روشن شدن دلایلش و اثبات شدن روابطش نیاز به زمان زیاد و استعداد زیاد است . و من الله توفیق
  • رضا IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    80 1
    همه طب سنتی به اندازه آزمایش پاستور ارزش نداره یعنی چه؟ پاستور دارای احترام و ارزش هست ولی زمانی که اروپایی ها روی درخت زندگی می کردند بوعلی کتاب شفا رو نوشت. بیایید در استدلال از یک طرف نیفتیم و به خاطر تکنوکرات نشان دادن خود و هوا دار جمع کردن به گذشته و دین خود توهین نکنیم.
    • کارن IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      1 0
      طب ابن سینا طب سنتی نبوده است بلکه بر مبنای یک روش شناسی علمی اثبات گرایانه بوده است .. همین دانشهای بقراط و جالینوس واین سینا در ادامه پزشکی نوین را شکل داده است..
  • جواد IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    9 0
    حالا من که این همه روغن گل بنفشه خریدم چ کار کنم؟
  • M M IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    75 0
    فقط اینو می تونم بگم دو سال گرفتاری بیماری خود ایمنی شده بودم هر چی دکترا(طرف استاد تمام هم بود) قرص و دوا میدادن به جای اینکه خوب بشم عوارض دارو ها هم داشت داغونم می کرد رفتم پیش یه بنده خدایی که طب سنتی کار می کرد با دادن برنامه غذایی بهم الان بیماریم خدا رو شکر خوب شده ولی عوارض دارو ها داغونم کرده خودتون قضاوت کنید می خواین برین زیر دست کدام جلاد
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    145 0
    باسلام ،کاش بجای این همه صغری کبری چیدن دردوخط می گفتید علت ودلیل مخالفتتان وحوصله خواننده را هم سرنمی بردید
  • واقع بین IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    33 0
    سلام خدمت دوستان عزیز روزگاری مشکلی برای خانم جناب آیت الله تبریزیان پیش می آید که علم روز پزشکی از درمان آن اعلام عجز می نماید چه در داخل و چه در خارج و ایشان با تلاشی که به مذاق شما خوش نمی آید راه حل درمان را پیدا می کند . تسنیم: چطور شد که شما به گسترش این طب روی آوردید؟ آیت‌الله تبریزیان: به‌دلیل یک مشکلی که برایمان پیش آمد، جرقه‌ای برای کار روی این طب زده شد. هرچند که پیش از آن روی مباحث طبی کار می‌کردم. در این زمان بشر به بن‌بست رسیده و در برابر بیماری عاجز بوده و مشکل جدی و بحران پزشکی به وجود آمده است. شبیه به همین وضعیتی که حالا بیماری کرونا برای مردم پیش آورده من در تعجب هستم از متخصصین این مملکت که به بحث روانی قضیه توجه نمی کنند و به جهبه گیری در مقابل این نظرات می پردازند. جناب دکتر جعفری و .... فرض بر اینکه داروی اعلامی از طرف جناب تبریزیان هیچ کاری انجام ندهد ضررری هم ندارد و بار روانی قضیه را کمتر می کند در ثانی از ایشان که این ادعا را دارند خواسته شود به همراه شاگردانش از این دارو استفاده کرده و در معرض بیماری قرار گیرند نتیجه مشخص خواهد کرد چه کسی درست می گوید .
  • امیر IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    39 0
    از افتخارات علوم جدید همین وارد شدن خونهای آلوده ومبتلا شدن به ایدز و واکسن‌هایی که فقط برای کسب درآمد درست میکنند،الان هم که دارن واکسنهای آنفولانزای مونده تو انبارشون وقابل میکنند،تومردم هم شایعه کردن که قرص ویتامین دی بخورید!!! پزشکی جدید شارلاتانیسم نوینه،ویزیتور شرکت دارویی میره به دکترها رشوه میده که فلان دارو رو تجویز کنید!آقای جعفریان شماهمون نمازتو بخون بسه... پزشکی جدید هردفعه یه چیزی میگه،ثابت نیست و کاملا کلاهبرداریه برای پر کردن جیب مدیران شرکتهای داروسازی
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    7 0
    حمایت از طب سنتی به همون اندازه خنده داره که بگیم شیمی مدرن داریم و شیمی سنتی! طبق شیمی سنتی 4 عنصر بیشتر نداریم!!! سفسطه نکنید!! اگر چیزی در طب سنتی گفته بشه که دلیل علمی داشته باشه و با روش مدرن و تجربی تایید شده باشه قبوله (که این دیگه از سنتی بودنش نیست و از تجربی بودنشه)! و الا مثل 4 عنصره بودن جهان در شیمی سنتی است!!!
    • پاستور IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      34 0
      شما در فهم کلمات دچار مشکل هستید. سنتی نی دانید یعنی چه؟... سنتی یعنی قاعده و قانون. و برای همینه این سینا اسم کتابشو قانون گذاشت. حالا شد؟ پس همه آن زمن هم طب قاعده مند را طب سنتی اطلاق می کردند. یعنی طبی که استدلالی است.
  • پاستور IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    80 0
    دانشمندمعظم، واگنر یاورگ دانشمند اتریشی رو یه نظریه ابن سینا (به اعتراف خودش) که می گه کار کرده جایزه نوبل گرفته، تو داری میگی پاستور اله پاستور بله، *سازمان جهانی بهداشت طب سنتی ایران (طب ابن سینا و حکمای ایران) رو به عنوان معدود مکاتیب طبی زنده و پویا در کنار طب چینی و آیورودا هندی و هومیوپاتی آلمان ثبت کرده تو داری میگی ارزش نداره در مقابل کی و چی ، برید عینک تان را عوض کنید، اون کتابارو از اول یه دور دیگه بخونید. ببیند کدوم تاریخ علم رو خوندید کی به شما تاریخ علم درس داده. طب جدید اگر طب سنتی رو قبول نکنه مانند فرزند ناخلفی یه که پدرشو قبول نداره، هر دو جای خودشو دارن و مکمل همن. افراد جاهل می خوان از تقابل این دو علم بهره ای ببرن و با رد یکی، از طرفداران اون نظر برای خودشون نامی و نانی بسازن. علم جای طرفداری نیست علم میدان کشف حقایق است البته نه برای مغرضان و مریضان. خواهشا در مورد چیزی که نمی دانید نظریه پردازی نکنید و الکی پوز پاستور رو ندید، پاستور خودش مثل جنابعالی فکر نمی کرد و الا، الان اون هم به جای دانشمند شدن، پوز دانشمندان دیگر رو می داد. کمی فکر کنیم بدک نیست.
    • GB ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
      6 0
      در قدم اول بفرمایید کدام نظریه ابن سینا
  • حق گو IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    5 0
    بسمه تعالی آقای رسول جعفریان: اینکه فرموده اید«حوزه علمیه صلاحیت ورود به مسائل پزشکی را ندارد.»این حرف نشان از این دارد که درست دروس حوزوی را نفهمیده اید.نمی دانم سطح علمی شما لمعتین است یا کفایتین را هم خوانده ای اما به اصول مظفر می توانید مراجعه کنید البته با شروح فارسی اگر برایتان سخت است بحث«اطلاق و تقیید و عام و خاص»را بار دیگر پیش استادی بخوانید.در آیه نفر امر به تفقه در دین گردیده و دین صرفا فقه و اصول نیست و از آنجا که موضوع علم طب بدن انسان است،اسلام قطعا تعالیمی طبی در راستای تکامل آن دارد.اینکه شما توان فهم این مسائل را ندارید دلیل بر عدم الوجود نیست و الا ما تاریخ اسلامی هم نداریم و تمام گزاره های تاریخ مشکوک و مردود است.اینکه حضرات معصومین در بحث طب دستوراتی فرموده اند بهتر است بگوید معصومین صلاحیت ورود به بحث پزشکی را ندارند نعوذ بالله.باید بیشتر در حوزه درس می خواندید با جمع آوری برخی مطالب تاریخی احساس نکنید که می توانید در حوزههای مختلف اظهار نظر کنید لا اقل با احتیاط سخن بگوئید دکتر جعفریان.جو آکادمیک شما را نگیرد خواه نا خواه اقبال جامعه به تعالیم طبی اهل بیت است
  • DE ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 0
    وقتی افول این مدرنیته واین زندگی ماشینی با این همه بدبختی را دیدی وقتی نچرال گرایی وبازکشت به طبیعت را دیدی وقتی دیدی در نگاه کلی بشر در سلامت وآرامش وراحتی ولذت پیشرفتی نکرده وقتی ناکارامدی اصالت دادن به تجربه پر اشکال ودایم النقض را دیدی، منظور از علم صحیح را خواهی یافت وتاریخدانان آینده فکر کوتاه ومرعوب غرب شما را نقد خواهند کرد... امام صادق فرمود اگر به شرق وغرب بروید علم صحیحی نخواهید یافت جز آن چه از ما اهل بیت صادر شود...
  • اردشیر IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    1 0
    الکل ساخته رازی نبوده! توسط رازی کشف شده!! قبل از اسلام الکل وجود داشته (و الا چطوری حرام میشود!) حتی زمان مسیح هم وجود داشته!
  • اردشیر IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    4 0
    این کسانی که میگن سازمان بهداشت جهانی طب سنتی رو تایید کرده است! یا فلان دانشمند برای نظره ابن سینا نوبل گرفته و یا نظریه نسبیت (عام) انشیتین رو قبلن ابوریحان بیرونی مطرح کرده و ....! خواهش میکنم اگر این موارد را فقط نشنیده اند منبع کر کنند و الا با نوشته های پامنبری بحث نکنند.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      3 1
      قبلا نه قبلن. بی سواد. اول برو دو تا کتاب سواد خواندن نوشتن بخوان بعد برو سایت بهداشت جهانی بخون . بعد عرضه داشتی در مورد طب سنتی مقدس ما نظر بده.
  • جمال IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 0
    برای یه بی نماز که درب مسجد رو نمی بندند خدا میدونه این چند ساله طب سنتی خوب پیشرفت کرده و سرطان هایی رو به سلامت طی نموده و عافیت داده که در طب پژشکی قادر نبودند.طب سنتی متعلق به بزرگان دین طبابت بوده و نباید با برخی اظهارنظرها اصلش زیر سوال بره......
  • علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    4 0
    من حرف های آقای جعفریان را زیاد قبول ندارم. طب سنتی ما بسیار با ارزش است. ضمن اینکه پزشکی جدیدمان هم بطور نسبی در وضعیت خیلی خوبی است. خودمان را تحقیر نکنیم.
  • حمید IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    3 0
    چندسالی رفتی کار تاریخی کردی خودت میدونی وهمه حوزه هم میدونن تو فقه و روایات هیچی نمیدونی (هیچ) پس تو هم لطف کن تو هرزمینه ای خودت را متخصص ندان و اظهار نظر نکن
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    5 0
    حالادهر کسی شد نظریه پرداز خودتون آموزش دادین یه عمر پای منبراتون نشستیم و حالا دارین تیشه به ریشه اعتقادات مردم میزنید کجای طب سنتی غلطه
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    3 1
    به نظر انسان فرهیخته ای می رسند. واقعا حرف های کمیابی زدند.
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    2 0
    طب سنتی و اسلامی برای هربیماری درمان دارد بیماری هایی که پزشکی مدرن هیچ جوابی برای آن ندارد
    • امیر IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
      7 0
      مثلا دو تاش رو بگو
  • احمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    3 0
    واقعا از این سخنان بسیار متاسف شدم . ولی مهم نیست ان شالله ظهور نزدیک است
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    3 0
    واقعا که
  • NL ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    1 0
    بنده یک ریال از طب سنتی جواب نگرفتم. پیش بزرگان هم رفتم. اما و صد اما که خیلی زود وا دادید آقای جعفریان. از شما انتظار نداشتیم.
  • رضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    2 0
    گویا بسیاری از مباحث با هم خلط میشود. طب اسلامی، طب سنتی، طب جدید و رابطه دین و علم. شهید صدر در پاسخ به این شبهه که اقتصاد اسلامی داریم یا نه؟ می فرمایند: مراد ما از اقتصاد اسلامی، علم اقتصاد نیست؛ بلکه مکتب اقتصادی است؛ یعنی اصول کلان و کلی حاکم بر روابط مالی. بیان این اصول، وظیفه دین است. در طب نیز همین طور؛ طبیبی که به امام صادق (ع) مراجعه می کند و می گوید: در کجای قران از طب سخن گفته شده است؟ امام (ع) یک اصل کلی قرانی را برای ایشان ارائه میکنند. که آن طبیب میگوییند: این اول و آخر طب است. اما طب سنتی شامل قواعد و اصول کلی به علاوه جزئیات امراض و درمان هاست . مشکلی که وجود دارد این است که علم جدید از اصول و منطق طب سنتی و قدیم جدا شده و با منطق دیگری (علانت درمانی) روی آورده است که کامل نیست. رابطه بین علو و دین هم با توضیحاتی که داده شده فهمیده می شود؛ یعنی علم باید بر پایه اصول و قواعد کلانی که دین میگوید حرکت کند. دین برای علم راهگشا است. اگر علم با منطق دین و در چارچوب آن حرکت نکند دچار کج روی و انحراف می شود که در علم پزشکی جدید این اتفاق افتاده است.
  • US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    5 1
    خیلی دوست دارم بدانم طرفدارا ن طب سنتی وقتی با گرفتگی عروق کرونر،سکته قلبی ،خدای نکرده سرطان درگیر می شوند چه می کنند در برابر سل دیفتری کزاز و .... چه درمانی دارند.که تا اوایل قرن بیستم همین طب سنتی قبلا حاکم از درمان این بیماری ها عاجز بود راست می گویید ادعای خود رابه دست متد علمی جدید بسپارید اگر اثبات شد همه در برابر آن سر فرو می اوریم ....
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      3 0
      مگر طب مردن در برابر سرطان یا سکته چی کار کرده؟؟ چرا حرف مفت می زنید. طب سنتی و طب مدرن هردو با هم باید استفاده بشن. منم خیلی دوست دارم وقتی خدایی نکرده دچار مرض لاعلاجی مثل دیابت شدید ببینم به طب سنتی پناه می برید یا حاضر میشید دکترها دست و پاهاتونو قطع کنند و یا شیمی درمانی کنند انقدر که سرتون تاس بشه.
    • رضا IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      1 0
      یکی از روش های قطعی درمان سکته قلبی ، حجامت و بادکش کتف مدام است. عروق هم همین طور. درمان سرطان ها شاخه های مختلف و درمان وسیعی دارد. هر یک از انواع سرطان ها دستورالعمل های خاص خود را دارد. طب سنتی با منطق سردی و گرمی و شناخت خواص گیاهان به درمان می پردازد. مثلا زنجبیل، سیاه دانه و ... که در تحقیقات آزمایشگاهی هم به اثبات رسیده است.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    5 0
    بنده مدت هاست دچار پرکاری تیروئید هستم و مدت هاس به دکتر فوق تخصص مراجعه می کنم . یادمه ماه هفتم درمانم دکتر فرمودند برو عمل و تیروئیدتو بردار.تا اخر عمر باید قرص لووتیروکسین مصرف می کردم ولی خودم تعداد قرص هامو افزایش دادم و بالاخره tsh خونم بالا اومد بعد از اون قرص هامو کاهش دادم البته زیر نظر دکتر الان هم هنو بعد از دوسال دارم قرص مصرف میکنم ولی تعداد قرص ها رو کاهش دادم به یک دونه. و امیدوارم به صفر برسونم. یه سوال دارم چرا منی که هیچ تحصیلاتی در زمینه پزشکی ندارم بهتر از دکترم تونستم واسه خودم درمان تجویز کنم(البته با اجازه پزشکمو زیر نظر او این کارو کردم) وسوال دوم چرا دکترها به این راحتی تن به دستور به جراحی میدن؟ و از درمان ناامید میشن؟ چرا درمانی به غیر از یک قرص متی مازول برای پرکاری تیروئید وجود نداره؟ و هزاران چرای دیگه؟ دلیلش چیزی به غیر از مافیای داروسازی هست؟ ضمنا به طب سنتی مراجعه کردم و تا حد زیادی به روند درمانم کمک کرده ... به هرحال طب سنتی اگر هم کامل درمان نکرده باشه به هرحال کمک زیادی در اصلاح مزاجم بهم کرد و توصیه ای هم برای از بین بردن عضو بدون مشکل بدنم نداشت.
  • مجتبی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    3 1
    من مهندس عمرانم نارسایی کبد داشتم یا باید میمردم یا پیوند کبد میکردم یا یه اتفاق دیگه ای مثه معجزه ولی باداروهای طب اسلامی(تبریزیان)نجات پیدا کردم طب اسلامی قابلیت دفاع دارد
  • علی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    2 0
    استاد جعفریان به نظر بنده شخص بزرگی هستند ولی قرار نیست اشخاص بزرگ حرف هایشان هم کاملا درست باشد. قرار نیست تمام طب سنتی رو به شیخ صدوق و امثالهم ربط دهیم. به نظر من یک تشریح قلب یا کلیه ابو علی سینا در زمان جهل قدما می ارزد به اکثر آزمایشات پزشکی الآن. نمیشود تمام طب سنتی را به خاطر قدیمی بودنش رد کرد، چرا که میبینیم کتب همین قدیمی ها در دانشگاه های مطرح دنیا به عنوان رفرنس تدریس میشود. البته من هم در مورد انسان های معلوم الحال و دکان دستگاهشان با جناب دکتر موافقم.
  • مهدی IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    اصلا خود جعفریان که همه را به باد انتقاد گرفت.