دوزخدره؛ نگین سبزی که در میان زاگرس می درخشد!

کردستان در میان رشته کوه زاگرس واقع شده است و این باعث شده که اقلیم کوهستانی و سردی داشته باشد.

در این میان روستاها و شهرها در فصل بهار و تابستان به زیبایی در میان زاگرس می‌درخشند. یکی از این روستاها، دوزخدره می‌باشد. امروز در بخش ایرانگردی لست‌سکند به سراغ معرفی این روستا در استان کردستان رفته‌ایم. با ما همراه باشید. 

معرفی روستای دوزخدره

روستای دوزخدره در 65 کیلومتری دیواندره و در بخش سارال واقع شده است. این روستا از روستاهای شهرستان سقز محسوب می‌گردد. قدمت روستا با توجه به آثار تاریخی موجود در روستا نزدیک به هزار سال پیش تخمین زده می‌شود.

بافت روستا قدیمی و فرسوده است. با توجه به اینکه روستا در میان رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده، اقلیم کوهستانی و سردی دارد. راه‌های دسترسی به روستا در فصل‌های سرد، تخریب شده‌اند و نیازمند تعمیر و بازسازی هستند، با این حال بخش عمده‌ای از جمعیت روستا به شهرهای دور و نزدیک مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر جمعیت روستا بسیار کاهش یافته و همین امر موجب گردیده مسئولین تلاش زیادی در بهبود مسیرهای دسترسی و بافت فرسوده روستا نکنند.

جاذبه‌های گردشگری روستا

روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد و با توجه به اینکه در میان کوه و دره‌های عمیق شکل گرفته، مردم محلی نام این منطقه را دوزخدره گذاشته‌اند.

دره‌ها و کوه‌های اطراف روستا در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا می‌شوند. اطراف روستا باغ‌های میوه قرار دارد و این بر زیبایی روستا افزوده است. باغداری جزو مهمترین منبع درآمد ساکنان روستا محسوب می‌گردد.

علاوه بر دره‌ها و کوه‌های اطراف روستا، در این منطقه بیش از 300 حلقه چشمه طبیعی وجود دارد. وجود چشمه‌های طبیعی باعث شده که مردم روستا مشکل آب آشامیدنی نداشته باشند و از برخی از این چشمه‌ها برای کشاورزی و باغداری استفاده می‌شود.

فرهنگ بومی منطقه نیز می‌تواند یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب شود. مردم دوزخدره به زبان کردی صحبت می‌کنند و پوشش مردم به مانند مردمان کرد است. زنان و مردان در پوشش تفاوت زیادی با پوشش کردهای کردستان ندارند.

غذاهای محلی این منطقه با اقلیم کوهستانی روستا سازگار است. در فصول سرد مردم اغلب آش‌های محلی با سبزی‌های محلی طبخ می‌کنند. اگر به این روستا رفتید علاوه بر امتحان کردن آش‌های محلی، حتما نان محلی که توسط زنان محلی تهیه می‌شوند را نیز امتحان کنید.

بهترین زمان سفر به دوزخدره

همانطور که پیشتر بیان شد، دوزخدره در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و همین امر باعث شده در نیمه دوم سال بارش برف و باران را شاهد باشیم. میزان بارش برف و همچین دورافتاده بودن روستا از مراکز شهری باعث می‌شود که مسیر دسترسی در این زمان به روستا موقتا قطع شود. با این شرایط بهترین زمان برای سفر به این روستا بهار و تابستان است. در این فصول دره‌ها و کوه‌های اطراف روستا به زیباترین حالت خود در می‌آیند و گویی شما در بهشت هستید.

سخن نهایی

روستای دوزخدره یکی از آن روستاهای منطقه زاگرس می‌باشد که امکانات رفاهی در آن حداقل است. در سفرتان به این روستا علاوه بر اینکه این شرایط را باید در نظر بگیرید، فرهنگ جامعه محلی را نیز فراموش نکنید. پیشنهاد می‌شود اگر در فصل سرد تصمیم به سفر به این روستا داشتید حتما تجهیزات کامل به همراه داشته باشید، هرچند بهتر است فکر سفر تفریحی به این منطقه در زمستان را از سر دور کنید و برای عید برنامه‌ریزی بفرمایید.

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1363428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =