بهار گلستان در یخبندان سفرهای نوروزی مسافران/ رسوم نوروزی گلستانی ها قربانی کرونا

از بلندای رادکان کردکوی تا آبشار گوندر و تپه های باستانی گلیداغ مراوه تپه بهار در انجماد خنده های مسافران نوروزی است و این زیبایی ها از دسترس مسافران خارج شده است.

به گزارش خبرآنلاین ازگلستان ؛ صدای زنگوله بزغاله های رمه دار رامیان در بهار دیگر دلخوشی مسافران نوروزی استان گلستان نیست، رمه بانان هم دلتنگ این هستند که یک پیاله شیر داغ به دست مسافران بدهند و چند کلامی با آنان هم نوا شوند و یا عکس یادگاری با آنها بگیرند.

گرچه مزارع کلزا با گل های زرد کوچک فضایی رؤیایی برای ثبت بهار 99 در قاب خاطرات به وجود آورده اما صدای خنده های مسافران در بهار گلستان دیگر به گوش نمی رسد، سکوت در سرسبزی گلستان امروز خزانی به ذهن متبادر می کند و دیگر این زیبایی ها دلبربایی ندارند.

کوچه های روستاهای هدف گردشگری دهنه محمدآباد، از چلی تا نرسو این روزها خلوت تر از روزهای زمستان است و کتولی های مهربان با لباس های سنتی گویا گمشده ای در راه دارند، سکوت همه جا را فرا گرفته و به راحتی صدای چشمه ساران و پرندگان به گوش می رسد.

بلندترین برج آجری جهان تسلیم مهمان ناخوانده چینی

حتی بلندترین برج آجری جهان هم نتوانسته هیبت خود را برای ماندگاری مسافران حفظ کند و تسلیم در برابر ویروس نامیمون بهاری شد.

از بلندای رادکان تا آبشار گوندر و تپه های باستانی گلیداغ مراوه تپه بهار در انجماد خنده های مسافران نوروزی است، در گلستان هم که باشید تا برای شکست پلیدی جامعه یکدل نشوید دل و دماغ و اراده ای برای طبیعت گردی به وجود نخواهد آمد.

با حضور مهمان ناخوانده چینی در نوروز آداب و سنن گلستانی ها رنگ باخته و دیگر مزه های شیرینی های محلی و نان های سنتی در سفره های نوروزی لذت بخش مثل گذشته نیست.

ترکمن صحرا در نوروز 99 دل انگیزتر از گذشته شده مردان ترکمن که در بهار سال گذشته به جای دوتار ترکمن کیسه های سیل بند را زیر بغل خود حمل می کردند امروز در فضای محصور شده خانه سمفونی دیگری را اجرا می کنند.

جوانه های تلخ بهاری با اعلامیه های فوت عزیزان زهر انگیزتر شده است و این هشدار را به همراه دارد که کرونا سیلابی است که غنی و فقیر و پیر و جوان نمی شناسد.

هنرمندان صنایع دستی از زنان قالی بافت ترکمن، منبت کاران کتول تا سوزن دوزان بندرگزی بازار بهاری خود را از دست دادند، رونق اقامتگاه ها و بومگردی ها این روزها کسادتر از گذشته شدند و دیگر همه به خاطر سلامتی جامعه با گوی و میدان کرونا کنار آمدند.

آتش تنورهای زنان مینودشتی خاموش شد

دود آتش تنورهای زنان مینودشت و عطر نان داغ محلی در ارتفاعات دوزین دیگر کمتر به مشام می رسد، چرا که سفره های عید نوروز کوچکتر از همیشه شده است.

دل پدربزرگان و مادربزرگان برای نوه های خود به قدر یک ارزن شده و حسرتی که در دل خود دارند که ای کاش فضا به گونه ای بود که فرزندانشان برای اشتغال مجبور به مهاجرت به شهرها نمی شدند، هنوز عیدی های فرزندان خود را در لابه لای صحفه های قرآن محفوظ نگاه داشتند و اخبار را گوش می دهند تا پایان بلای خانمانسوز را بشوند و آغوش خود را به سوی عزیزان خود بگشایند.

از هر قوم و قبیله ای که در گلستان باشید زیارت اهل قبور در آستانه نوروز و برگزاری آیین نوروز سیاه برای مصیبت دیدگانی که عزیز از دست دادند هیچگاه فراموش نمی شود اما مهمان ناخوانده چینی کاری کرد که اقوام گلستان به یک فاتحه در منزل برای درگذشتگان بسنده کردند.

مزه های شیرینی های سنتی گلستان از سرغلبیلی، حلوا ماج، کلومبو، قطاب، پادزاری تا نون زنجفیلی و رشته به رشته هر انسانی را در گلستان وسوسه می کند که زنجیر قرنطینه خانگی را بشکند و راهی دیار و آبادی خود شود، اما خطر ابتلا به کرونا اراده ها را برای بستن بار سفر سست می کند.

خستگی خانه تکانی بر دوش بانوان گلستانی باقی ماند

خستگی خانه تکانی ها هنوز از دوش بانوان گلستانی که خود را برای حضور پرشور مهمانان نوروزی آماده کردند با وجود ویروس کرونا باقی مانده است و بسیاری به احوال پرسی از طریق شبکه های مجازی و تلفن های همراه بسنده کردند.

سبزه سفره های هفت سین نیز با شرایط به وجود آمده به در نخواهد شد و امروز باید این عذاب را به جان خرید که در گلستان برای سلامتی عزیزان در خانه ماند و دختران و پسران جوان گلستانی از گره زدن سبزه عید چشم پوشی کنند.

امروز بسیاری از گلستانی ها از آداب و سنن نوروزی به خوردن سبزی پلو با ماهی شب عید، نیایش قبل از سال تحویل و نشستن در کنار اعضای خانواده در آغاز سال نو بسنده کردند و شاید از خیر آرزوهای «جیب های پر از پول» گذشتند و تنها خواستار سلامتی و عافیت جامعه شدند، حال عزیزانی نیز هستند که برای سلامت جامعه حتی فرصت بودن در کنار سفره هفت سین را با خانواده نداشتند.

اما شرایط قطعاً اینگونه باقی نخواهد ماند و گرچه بهار گلستان با وجود این ویروس چینی مثل زمستانی سرد و شبی تاریک تبدیل شده بار دیگر به شرایط عادی خود بر خواهد گشت.

«احمد تجری»، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گلستان نیز خوش‌بین است که چنین شرایطی را تجربه کنیم.

وی می گوید باید در سال جهش تولید گام های اساسی برای رونق صنایع دستی و گردشگری برداشت چرا که در استان گلستان هنرمندان توانمندی وجود دارد که موفق به کسب نشانه های ملی و مهر اصالت شدند.

افزایش بازارچه های دائمی صنایع دستی در گلستان

 مهم‌ترین بحثی که در حوزه صنایع دستی نیاز است به آن بپردازیم بحث فروش و بازاریابی است و اگر بتوانیم بازار فروش صنایع دستی را به وجود بیاوریم قطعاً استقبال هنرمندان برای تولید صنایع دستی بیشتر می شود.

تجری ابراز داشت: برندسازی صنایع دستی به منظور جهش تولید در سال 99 را دنبال خواهیم کرد و امسال به دنبال این هستیم که نمایشگاه های صنایع دستی را  توسعه دهیم.

وی گفت: 6 بازارچه دائمی صنایع دستی در سطح استان گلستان مشغول به فعالیت است و باید این فضاها را گسترش دهیم و دسترسی مسافران و مردم را به بازارچه های صنایع دستی افزایش دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گلستان به حمایت از ایده های نو در حوزه تولیدات صنایع دستی اشاره کرد و افزود: باید بر اساس نیاز روز جامعه تولیدات صنایع دستی در استان دنبال شود.

تجری به نیازسنجی در خصوص علاقمندی صنایع دستی در کشورهای هدف صادراتی اشاره کرد و افزود: ادغام حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور بیانگر همپوشانی این سه حوزه است، در حوزه گردشگری کشورهایی که هدف گردشگری ما هستند را شناسایی کردیم و امیدواریم پس از این بحران با برنامه ریزی بتوانیم سهم گردشگری خارجی گلستان را افزایش دهیم.

قطعا گلستان بهار دیگری را تجربه خواهد کرد که در آن کرونا و سیلابی وجود نخواهد داشت اما امروز با سعه صدر می توان شرایطی را فراهم کرد که در نوروزهای دیگر جای عزیزان مان در دور سفره های هفت سین خالی نباشد.

مناظر و زیبایی های گلستان پابرجا است و فرهنگ اقوام نگارستان ایران همواره پذیرای مسافران خواهد بود و روزی رمه داران رامیانی به مسافران نوروزی لبخند خواهند زد و باز عطر نان های محلی از تنورهای زنان مینودشتی به مشام خواهد رسید و در کنار مزارع کلزا با عزیزانمان عکس یادگاری خواهیم گرفت و  قاب خاطرات خود را از گلستان زیبا به یادگار می گذاریم.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1369341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =