۵ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
۲ پیام تسلیت برای درگذشت حسن انوشه

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت حسن انوشه را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرآنلاین، در پی درگذشت استاد حسن انوشه، احمدمسجدجامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای اسلامی شهر تهران با صدور پیامی فقدان این چهره ماندگار زبان و ادب فارسی را تسلیت گفت.  

در پیام احمد مسجدجامعی آمده است: «زنده یاد حسن انوشه با کارنامه‌ای گران‌سنگ در حوزه زبان فارسی، ناباورانه از میان ما رفت. او ایران‌شناسی بود که در میدان پژوهش‌های فارسی بی وقفه تلاش کرد و ثمره عمر پربارش آثاری ارزشمند است که گستره زبان فارسی را به جهانیان شناساند و وجه مشترک این آثار پرداختن به تاریخ، ادبیات، زبان و فرهنگ ایران بود.

فقدان این خادم فرهنگ و زبان فارسی و محقق متواضع و فرزانه را، به خانواده محترم ایشان، عموم دوستداران زبان فارسی در گستره جهان ایرانی و ایرانیان فرهیخته تسلیت می‌گویم.»

 نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب هم در پیامی در این باره نوشت:  «خبر درگذشت استاد حسن انوشه که دایره‌المعارف نویس، مترجم و پژهشگر حوزه فرهنگ، تاریخ و زبان و ادبیات فارسی بود و با سال‌ها تلاش علمی و فرهنگی خالصانه برای زبان و ادب فارسی و شناساندن ایران‌ و تاریخش به مردم این دیار، بی وقفه و خالصانه کوشش کرد و امروز چهره در نقاب خاک کشید، موجب تاثر شد.

 ایشان خود را وقف فرهنگ کرده بودند و اخلاق مداری او همیشه زبانزد همکارانش بوده است و بدون تردید جهان با دیده تحسین، تمجید و حسرت به خدمات علمی و پژوهشی او می‌نگرد چرا که وی از نادر اندیشمندانی بود که به عشق ایران و فرهنگ و ادب تا آخرین لحظه تلاش کرد.

 استاد انوشه به ایران فرهنگی عشق می‌ورزید و به همین خاطر مرزهای جغرافیایی را برداشته بود و دل‌ها را نشانه گرفته بود؛ خانه ایشان کتابخانه‌ای به وسعت دل‌های ایران دوستان و محل رفت و آمد دوستداران و جویندگان دانش بود.

زنده یاد انوشه علاوه بر انتشار بیش از هزار مقاله، آثار قلمی ماندگاری همچون "تاریخ ایران کیمبریج"،"دانشنامه ادب فارسی" ، "دانشنامه ناشنوایان"، "تاریخ غزنویان"، "ایران و تمدن ایرانی" و ... از خود به جای گذاشتند که هر یک از این آثار از جریان سازی و تعهد ایشان به عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی حکایت دارد که امیدوارم توسط شاگردان و دوستداران ایشان پیگیری شود.

موسسه خانه کتاب در راستای تکریم این استاد بزرگ، بنا داشت در سلسله برنامه‌های عصر کتاب از سال‌ها تلاش و مجاهدت فرهنگی ایشان تجلیل کند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لغو برنامه‌های فرهنگی برگزاری این برنامه به تعویق افتاد، اما مستندی به همین منظور تهیه شده بود که در حال تدوین است و به زودی منتشر می شود.

اینجانب ضایعه‌ غم‌انگیز درگذشت این استاد مسلم  و نام آور زبان و ادب فارسی را به  جامعه‌ علمی، ادبی و فرهنگی  ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای آن شادروان از خداوند متعال طلب آرامش روح دارم.»

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1375812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =