شمشیر افسانه ای سامورایی که پس از ۱۰۰۰ سال، مثل روز اولش می درخشد! +تصاویر

اگر به توکیو و کشور زیبای ژاپن سفر کردید، در اولین فرصت به بازدید موزه ملی توکیو بروید تا بیشتر و عمیق‌تر با فرهنگ، تاریخ و تمدن این کشور کهن آسیایی آشنا شوید. در این موزه آثاری را مشاهده می‌کنید که احتمالا شگفت زده خواهید شد. یکی از زیباترین و چشم نواز ترین آثار موزه، شمشیر ۱۰۰۰ ساله سامورایی ژاپنی (به این نوع شمشیر کاتانا می‌گویند) است که با وجود قدمت طولانی هنوز هم مانند زمان ساخت، بی عیب و نقص و براق و تیز به نظر می‌رسد. اگر در مورد جزئیات این شمشیر کهن کنجکاو شدید، همراه ما باشید تا ببینیم این کاتانای ژاپنی را چه کسی ساخته است و تاریخچه‌اش چیست!

این شمشیر افسانه‌ایِ مخصوص و معروف توسط شخصی به نام میکازوکی ساخته‌شده است. او به عنوان یکی از ماهرترین چهره‌ها و اساتید هنر ساخت شمشیر در ژاپن در دوره هیان (‌۷۹۴ تا ۱۱۸۵ بعد از میلاد) ‌شناخته می‌شده است. مونچیکا نام اصلی این فرد که که به دلیل علاقه بسیار زیاد به اجزاء آفرینش و هستی، واژه میکازوکی را که در زبان ژاپنی به معنای هلال ماه است، به نامش افزوده است.

خب چرا این کاتانا هلال ماه نام گرفته است؟ دلیل این موضوع را باید از طریق نقش و نگار یافت‌شده بر روی تیغه بیابیم. فرآیند ایجاد کاتانا نیازمند این است که شمشیر بسیار داغ و سپس به سرعت سرد شود. این روش که به آن توقف و سرد شدن می‌گویند، فولاد را تقویت و سفت می‌کند. انجام این کار، باعث می‌شود که نشانه‌های منحصر به فردی بر روی مواد وجود داشته باشد و همچنین شکل تیغه نیز شبیه به هلال ماه شود و قوس ملایمی پیدا کند. (میکازوکی) ‌ نمادهایی دارد که شبیه قمرهای نصف شده به نظر می‌رسند و این نمادها را بر روی شمشیر حک کرده است.

در طول تاریخ طولانی این شمشیر، کاتانا در اختیار برخی افراد بسیار قدرتمند بوده‌ است. صاحبان سابق آن عبارتند از تویوتومی حیدشی، جنگ‌سالار سامورایی در قرن ۱۶ و شوگان‌ها توکوگاوا که در دوره عیدو حکومت می‌کرده‌اند(‌۱۶۰۰ تا ۱۸۶۸ بعد از میلاد). از آنجا که موسسه ملی این کشور آن را به دست آورده‌است، شمشیر در نمایشگاه‌هایی ویژه نیز به نمایش در می‌آید.

این شمشیر یکی از معروف‌ترین شمشیرهای ژاپن است. بخشی از چیزی که آن را بسیار محبوب کرده ‌است این است که بعد از ۱۰۰۰ سال در شکل زیبا و قابل ‌توجهی باقی است. ‌

شمشیر افسانه ای دارای تیغه ای شبیه به هلال ماه است

در نمایشگاه‌های موزه ملی توکیو، کاتانای میکازوکی در معرض دید قرار می‌گیرد. همچنین کاتاناهای دیگری نیز برای نمایش وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =