هنوز درست معلوم نیست بر سر مواد پرسر و صدا این لایحه چه می‌خواهد بیاید.

شاید نمایندگان ادوار مجلس کمتر لایحه‌ای را به یاد داشته باشند که مجبور شده باشند برای تصویب کردنش، سه سال در انتظار بنشینند و موقع به صحن مجلس رساندنش نیز، باز هم صبر پیشه کنند تا برخی از مواد آن برای به مرحله تصویب رسیدن، چندبار اصلاح شود؛ اما نمایندگان مجلس ‌هشتم این تجربه را دارند، یعنی دیگر خواسته یا ناخواسته، لایحه حمایت از خانواده، جزئی از حافظه‌شان شده است. حالا دیگر با هر کدام از نمایندگان مجلس - فرقی نمی‌کند عضو کدام کمیسیون - که تماس بگیری و عبارت لایحه حمایت از خانواده را بر زبان بیاوری، از اول تا آخر قصه را حفظ است و حتما هم راه‌حل یا پیشنهادی برای به سرانجام رساندن داستان طولانی آن دارد.

از تابستان سه سال پیش که این لایحه از سوی قوه‌ قضاییه به هیأت دولت تقدیم شد و سپس کلیات آن به تصویب کمیسیون فرهنگی مجلس رسید، تاکنون انتقادات بسیاری را از سوی مجامع گوناگون به خود دیده است؛ انتقادهایی که لایحه را در همان گام‌های نخست متوقف کرد و هرچند قرار بود در روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم در صحن مجلس بررسی شود اما این اتفاق نیفتاد و فقط دوباره مواد جنجال برانگیز آن در کمیسیون قضایی مجلس بررسی و ماده 23 آن اصلاح و ماده 25 آن حذف شد. بر این اساس، ماده 23 با اضافه شدن ۱۰ شرط به شکلی جدید به تصویب رسید. در ماده جدید گفته شده رضایت همسر اول، ناتوانی همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، تمکین نکردن زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج، محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یکسال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود، ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر به حال خانواده، سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند، ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت ۶ ماه، عقیم بودن زن و غایب شدن او به مدت یک سال ۱۰ شرطی است که بر اساس آن مرد می‌تواند با اجازه دادگاه همسر دوم اختیار کند.

شهریور ماه گذشته بعد از گذشتن سه سال از تقدیم شدن لایحه حمایت از خانواده به مجلس، بالاخره این لایحه به صحن علنی آمد. هرچند ماده یک تا 21 این ماده به خوبی و خوشی در مجلس تصویب شد، اما مواد 22، 23 و 24 آن جنجال‌برانگیزترین مواد این لایحه هستند و همچنان مورد اختلاف میان نمایندگان مجلس شد و همین باعث شد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، این مواد را دوباره به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع دهد تا اعضای آن دوباره آنها را بررسی کنند.

هرچند از روزی که این مواد دوباره به این کمیسیون رفته، هر روز برخی از اعضای آن از تغییراتی در این مواد خبر می‌دهند اما هنوز درست معلوم نیست بر سر این مواد پرسر و صدا چه می‌خواهد بیاید.

بعد از آن که مواد 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده به کمیسیون حقوقی مجلس بازگشت، اعضای این کمیسیون طی چند جلسه، دوباره این مواد را بررسی کردند و با ادامه یافتن اعتراض‌های فعالان حقوق زنان و نمایندگان زن ادوار مجلس، ماده 24 حذف شد. در ماده 24 لایحه حمایت از خانواده آمده بود: دولت باید از طریق دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های عمومی در جهت ترویج فرهنگ ازدواج و رعایت برقراری مهریه‌های متعارف اقدامات لازم را به عمل آورد.

بعد از حذف این ماده، چندان تغییر دیگری در مورد مواد جنجال برانگیز لایحه حمایت از خانواده صورت نگرفت به جز اینکه عبارتی با این مضمون که در کشور ایران اصل بر ازدواج دائم است، بر آن اضافه شد و در ماده 23 آن هم عباراتی در مورد در نظر گرفتن حقوق زنان و کودکان در نظر گرفته شد.

با اینکه دیگر کار مواد 22، 23 و 24 این لایحه پرسر وصدا در کمیسیون قضایی به پایان رسیده اما آنطور که اعضای این کمیسیون اعلام کرده بودند قرار بود بعد از تمام شدن بررسی لایحه پنجم توسعه، مواد باقی مانده لایحه حمایت از خانواده دوباره به صحن مجلس برگردد اما بعد از آن بررسی لایحه بودجه سال 90 هم تمام شد و این اتفاق نیفتاد.

اینطور که مخبر کمیسیون قضایی اعلام کرده، مواد باقی مانده این لایحه در سال 90 به مجلس می‌آید که در این صورت لایحه حمایت از خانواده که حالا دیگر به عنوان طولانی‌ترین لایحه وارد شده به مجلس شناخته می‌شود، می‌رود که چهارساله شود.

42/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =