کاداستر ۴۰ درصد مساحت اراضی ملی استان سمنان اخذ شد

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی سمنان بابیان اینکه تهیه سند کاداستر اراضی ملی در استان به نصف رسیده است، گفت: کاداستر ۴۰ درصد مساحت اراضی اخذ شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان محمدعلی سفیدیان  ضمن بیان اینکه ۹ میلیون و ۳۶۸ هزار هکتار حدود ۹۶ درصد کل استان سمنان جز اراضی ملی و تحت مدیریت منابع طبیعی است، ابراز داشت: مساحت مستثنیات نیز حدود ۳۸۰ هزار و ۷۰۰ هکتار را شامل می‌شود که از مساحت مذکور تقریباً برای ۹ میلیون هکتار سند دفترچه‌ای اراضی ملی اخذشده است
وی ضمن بیان اینکه از سال ۹۳ با تصویب حدنگاری بحث طرح و تهیه نقشه‌های کاداستر در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان سمنان قرار گرفت، افزود: تا امروز برای سه میلیون و ۸۰۰ هکتار از راضی استان یعنی ۴۰.۵ درصد از مساحت اراضی سند کاداستری اخذ شد که از این جهت روند خوبی بوده و تهیه سند حدنگاری نصف شده است.

احداث ۴۰ کیلومتر کمربند حفاظتی
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان سمنان ضمن بیان اینکه با اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی طی دو سال گذشته کار تثبیت نقشه‌های ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی انجام ولی هنوز سند کاداستریبرای آن‌ها اخذ نشده است، ابراز داشت: با حدود ۳۸۰ هزار هکتار قرارداد جاری یعنی در مجموع ۶۸۰ هزار هکتار کار کاداستر در حال انجام گزارش می‌شود و تنها چهار میلیون و ۸۹۰ هزار هکتار از استان سمنان حدود ۵۲ درصد کار کاداستر باقی‌مانده است.
سفیدیان بابیان اینکه از اعتبارات صندوق توسعه ملی طی سال ۹۷ و ۹۸ ایجاد کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی و مستنیات در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: با توجه به اینکه مساحت مستثنیات نیز حدود ۳۸۰ هزار و ۷۰۰ هکتار را شامل می‌شود لذا برای کاهش تصرف به اراضی ملی ۴۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در کل استان احداث‌شده است.
وی ضمن بیان اینکه با توجه به کمبود نیرو و اعتبارت یکی دیگر از موضوعات مهم در منابع طبیعی مشارکت و حفاظت است، افزود: در این طرح عرصه‌های ملی را در اختیار بهره‌برداران از جمله کسانی که طرح مرتع‌داری دارند قرار خواهد گرفت تا در حفاظت بتوانند کمک کنند.

بازنگری ۱۲۰ طرح اقتصادی در دستور کار
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه برای کاهش استفاده از هیزم و بوته‌های مرتعی توسط دامداری‌ها تأمین سوخت جایگزین در دستور کار قرار گرفت، ابراز داشت: برای اینکه نیاز بهره‌برداران از سوخت‌های فسیلی کاهش یابد چند سالی که طرح جایگزین سوخت اجرایی و ابگرمکن خورشیدی و تنور گازی در اختیار آن‌ها قرار گرفت که طی دو سال اخیر سوخت جایگزین ۶۰ خانوار استان تأمین شد.
سفیدیان با اشاره به اعم اهداف و برنامه‌ها طی سال ۹۹ ضمن تاکید بر اینکه اولویت بر اجرای طرح کاداستر است، تصریح کرد: حدنگاری برای ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی در دستور کار قرار دارد که اگر اعتبارات امسال افزایش یابد این عدد به سقف یک‌میلیون هکتار ارتقا خواهد یافت.
وی ضمن بیان اینکه ایجاد کمربند حفاظتی برای ۲۰ کیلومتر، سوخت جایگزین برای ۵۰ خانوار و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی برای ۵۰۰ هزار هکتار اراضی استان سمنان برنامه‌ریزی‌شده است، افزود: با توجه به نام‌گذاری سال به نام جهش تولید به دنبال تعیین تکلیف طرح‌های مدیریت منابع طبیعی و اقتصادی کردن آن‌ها هستیم تا بهره‌برداران در این راستا سودمند و بتوانند فعالیت کنند که بازنگری ۱۲۰ طرح در دستور کار خواهد بود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1379347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =