فضای حاکم در حوزه نشر نیاز به تسامح و تساهل دارد؛ در پروسه اعطای مجوز وقتی اثری به ارشاد می‌رود، نویسنده نمی‌تواند خیلی امیدوار باشد که اثرش از آن مهلکه جان سالم به در ببرد.

مجله نوروزی- سعید بیابانکی رمان «من ِ او» رضا امیرخانی را بهترین پیشنهاد برای مطالعه در تعطیلات نوروز 90 دانست و به خبرآنلاین گفت: «یک سال در تعطیلات عید این کتاب را مطالعه کردم که به نظر من خیلی جالب بود. رمان «من او» داستان زندگی علی فتاح است و شروع آن به نوجوانی وی باز می‌گردد که همزمان با حکومت دوره پهلوی اول و کشف حجاب است.»

بیابانکی در مورد داستان این رمان گفت: « على فتاح محور داستان و البته راوى، قهرمان داستان است که ماجراهاى زندگى خود را، از کودکى تا مرگ، روایت مى‏کند. او فرزند یک تاجر ثروتمند است و در جنوب شهر زندگى مى‏کنند. در کودکى، پدر خود را از دست مى‏دهد و تحت نظر پدربزرگش بزرگ مى‏شود. در نوجوانى به مهتاب، همبازى دوره کودکى خود، دل مى‏بندد. ولى این علاقه به ازدواج‏ نمى‏انجامد. سال‏ها بعد، مهتاب با خواهر على به فرانسه مى‏روند. خواهر على با یک مبارز الجزایرى ازدواج مى‏کند. این مبارز ترور مى‏شود و او و مهتاب به ایران برمى‏گردند. در زمان موشک باران‏ تهران، خواهر على و مهتاب به شهادت مى‏رسند. على فتاح نیز بعد از بخشیدن آنچه از اموال پدرى مانده است، فوت مى‏کند...»

این شاعر تصریح کرد:«من در ایام عید بیشتر شعر می خوانم به عنوان مثال یک سال مثنوی معنوی را خواندم و یک سال هم هفت پیکر نظامی را مطالعه کردم.»

بیابانکی با تاکید بر اینکه در نوروز 90 قصد نوشتن ندارد، گفت: «طرحی را برای یک فیلم پیشنهاد کرده بودم که به دلیل عدم موافقت برای ساخت تصمیم دارم آن را به صورت یک رمان انتقادی و اجتماعی منتشر کنم. این رمان فضای طنزآلود دارد که فضای فانتزی شهری را به تصویر کشیده است و نام آن نیز «ملاقات با شهردار» خواهد بود. بخش کلی نگارش این رمان به پایان رسیده است.»

وی در مورد فضای نشر در سال 89 نیز خاطرنشان کرد: «تاثیرگذار ترین و زیباترین اتفاقی که برایم در سال 89 افتاد اعطای نشان طلایی از سوی دانشگاه اصفهان بود. تاکنون این نشان به سه نفر اعطا شده است. این نشان به دلیل فعالیت های ادبی گسترده در این دانشگاه که در قالب طراحی آرم و سرود مشخص برای دانشگاه اصفهان بود به من اعطا شد.»

این شاعر و منتقد ادبی در تشریح وضعیت نشر کتاب در کشور به خبرنگار ما گفت: «فضای حاکم در حوزه نشر یک مقدار نیاز به تسامح و تساهل دارد. مشهودترین مورد، ارشاد و بحث ممیزی و دادن مجوز است که در این پروسه وقتی اثر یک نویسنده برای گرفتن مجوز به ارشاد می‌رود نویسنده نمی تواند خیلی امیدوار باشد که اثرش از آن مهلکه جان سالم به در ببرد چرا که در پروسه تعریف شده ارشاد برای دادن مجوز، کتاب یا شهید می‌شود، یا جانباز و یا مفقود الاثر؛ این مسئله باید تکلیفش مشخص شود.»

بیابانکی در ادامه از انتشار دو مجموعه گزیده و معرفی شعر و شاعران معاصر آیینی ایران با عنوان «تن پوش بی آستین» به سفارش انتشارات امیرکبیر خبر داد و به خبرآنلاین گفت: « «تن پوش بی آستین» با شرحی بر شعرهای چند شاعر معاصر آیینی در قطع جیبی منتشر شده است. این مجموعه گزیده شعری از شعرایی چون حمید رضا شکارسری، بیژن ارژن و مرتضی امیری اسفندقه و سیداکبر میرجعفری است.»

این شاعر و منتقد ادبی تصریح کرد: «بخش مربوط به حمیدرضا شکارسری، مطالبی چون زبان و قالب نو، شاعری با حال و هوایی تازه، نگرش به مذهب از زاویه‌ای شعر نو و سپید اما پرشور و بخشی درباره گزیده شعرها آمده است. در بخش دیگر این کتاب که درباره بیژن ارژنگ است مطالبی چون یک رباعی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟، رباعی بعد از انقلاب، تلفیق تصویر و عاطفه و گزیده شعرها آمده است. همچنین زبان شعر، اشارات و تلمیحات، پرهیز از مستقیم گویی و شعار، غزل، قصیده، غزل_ قصیده و گزیده شعرها از جمله مطالبی است که درباره مرتضی امیری اسفندقه در این کتاب آمده است. شاعری تصویرساز، استعاره یا احساس؟ و گزیده شعرها نیز از جمله مطالبی است که از سیداکبر میرجعفری در این کتاب می خوانیم.»

وی کتاب «سجده بر محراب» را دیگر اثر جدیدش خواند که به تازگی منتشر شده و افزود: «گزیده شعرهای احمد عزیزی و محمدرضا آقاسی در این مجموعه معرفی و در قطع پالتویی منتشر شده است.»

بیابانکی گفت: «کتاب معرفی و گزیده شعرهای قادر طهماسبی (فرید)، محمدرضا سهرابی‌نژاد و حسین اسرافیلی هم آماده شده است. این آثار از مجموعه کتاب‌های آستان پاکان است که به معرفی شعر مذهبی شاعران معاصر می‌پردازد. مجموعه کتاب های آستان پاکان از سوی انتشارات امیرکبیر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر می شود.» 

191/60 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلیلی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۰
    0 0
    من برای این برادر عزیز که اهل فضل و قلم هستند متاسفم که در بکاربردن کلمات از درک مفهومی آن غافل هستند . ابراز نارضایتی از اقداماتی که در حوزه مجوز کتاب وجود دارد را با اطلاق مفاهیم شهید، جانباز یا مفقودالاثر که بار ارزشی و ایثار گری دارد اطلاقی از سر بی اطلاعی این عزیز می باشد . امیدوارم که از سر بی اطلاعی بوده باشد.
  • درجواب به وحید IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
    0 0
    دوست عزیز وقتی به مخالفان سیاسیمان می‌گوییم طلحه و زبیر، باید انتظار داشته باشیم که به کتاب هم بگوییم شهید و جانباز و مفقود!