۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
سیاست‌های شکست خورده آمریکا

وضعیت آمریکا و مخصوصا ترامپ شرایط خاصی دارد. یکی از دلایل، شیوع کرونا و ناتوانی ایالات متحده در مهار و مدیریت این بیماری، صحبت های غیر کارشناسانه ای است که ترامپ درباره نحوه درمان این ویروس مطرح کرده و او را در شرایط بدی قرار داده است.

به خصوص این که نظرسنجی ها نشان می دهد برای اولین بار جو بایدن از او جلو افتاده و این مساله زنگ خطری برای جمهوریخواهان است. از سوی دیگر بحث فساد مالی و دخالت روسیه در انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر مطرح و دستاویزی برای دموکرات ها شده که بارها با این مساله ترامپ را به چالش بکشانند. به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا سعی می کند بحران و مشکلات موجود را به خارج از ایالات متحده منحرف کند. از این رو گاهی چین را محکوم کرده و از سوی دیگر بحث خروج از سازمان بهداشت جهانی را در این موقعیت خاص مطرح می کند.

 زمانی هم مباحثی در مورد ایران را به میان می کشد که آخرین آن پیام توییتری از سوی او بود، مبنی بر این که به سربازان نیروی دریایی ناوگان آمریکا دستور داده به گشتی های جمهوری اسلامی ایران حمله کنند. این پیام البته واکنش محکم مقامات ایرانی از جمله سردار سلامی  و سردار حاجی زاده را در پی داشته است. در مجموع هدف اصلی ترامپ این است که افکار عمومی جهان را از سیاست داخلی آمریکا منحرف و در عرصه سیاست خارجی هم برای خود پرستیژی ایجاد کند.

در منطقه غرب آسیا که ترامپ خیلی تمایل داشت دستاوری داشته باشد از جمله مساله افغانستان و طالبان، مانورهای تبلیغاتی او بود. با این که آمریکا به افغانستان تجاوز کرده بود اما امروز برای مذاکره به طالبان التماس می کند. اما به رغم مذاکراتی که انجام شد، آمریکا به دلیل این که به تعهداتش پایبند نبود، طالبان اعلام کرد تا زمانی که ایالات متحده به قول های خود عمل نکند و نیروهای خود را کاهش ندهد، تمامی توافقات خود را معلق می کند.

در مورد عراق تلاش آمریکا  بر منزوی کردن ایران و به حاشیه بردن حشد الشعبی بود اما موفقیتی به دست نیاورد و امروز تمام ارکان عراق در مقابل سیاست های آمریکا قرار گرفتند و ایالات متحده نگران ضربات احتمالی به نیروهای خود در این کشور است. گذشته از این سیاست های آمریکا در سوریه و کره شمالی هم به شکست منتهی شده است.
با توجه به این مسائل آمریکا در پی به انحراف کشاندن افکار عمومی در خصوص شکست های خود است و از این روست که دوباره تهدیدات خود علیه  ایران را شروع کرده و جمهوری اسلامی هم در مقاطع مختلف پاسخ محکمی به تهدیدات ترامپ داده است.

* منتشر شده در جام جم | دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1382023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =