علی باقری مسئول سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی با ویژه نامه نوروزی روزنامه«همشهری» گفت‌وگو کرد.

 به گزارش «خبرآنلاین» او در این مصاحبه تاکید کرده بود که ایران توانست در ژنو 3 خواسته‌های غرب در ژنو مبنی بر تلعیق و فریز فعالیت هسته‌ای را تبدیل به گفتگو در ژنو 3 کند. وی این اقدام رابزرگترین دستاورد  ایران در سال 89 محسوب می­کند.

بخش های مهم این مصاحبه به این شرح است:

*برگزاری کنفرانس­ بین­المللی خلع سلاح هسته­ای در تهران در فروردین 1389 با شعار «سلاح هسته­ای برای هیچ کس و انرژی هسته­ای صلح­آمیز برای همه» با شرکت مقام­ها و نمایندگان بیش از 60 کشور جهان، اثبات عملی و عینی این امر بود که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در زمینه سلاح­های هسته­ای یک متهم نیست بلکه مدعی قوی خلع سلاح در دنیاست.

*اگر گفتگوهای استانبول و نتایج این نشست را در بستر گفتگوهای ایران و 1+5 بررسی کنیم به­طور واقعی به جایگاه گفتگوهای استانبول پی می­بریم. در نشست ژنو یک محور بحث­های نمایندگان 1+5 موضوع درخواست "تعلیق" از جمهوری اسلامی ایران بود. در نشست ژنو دو "فریز" فعالیت­های هسته­ای ایران خواسته نمایندگان 1+5 بود. اگر به تفاوت "تعلیق" که به­معنای توقف کلیه فعالیت­های هسته­ای است و "فریز" که استمرار فعالیت­های جاری هسته­ای و عدم گسترش کمی و کیفی فعالیت­های هسته­ای است توجه کنیم به عقب­نشینی بارز 1+5 از مواضع خود طی این دو نشست پی می­بریم. اما نکته مهم این­است که هر دو خواسته 1+5 (تعلیق و فریز) از جمهوری اسلامی ایران ناشی از رویکرد تقابلی طرف مقابل در قالب پیگیری راهبرد دو مسیره گفتگو - فشار بود. اما در نشست ژنو 3، جمهوری اسلامی ایران طرف مقابل را به پذیرش گفتگو برای همکاری واداشت و این امر در واقع به­معنای اضمحلال راهبرد دو مسیره گفتگو - فشار 1+5 بود که آنها به بی­تأثیری رویکرد تقابلی خود اذعان نمودند. از این­رو ژنو 3 هم گام به جلو از منظر جمهوری اسلامی ایران محسوب می­شود.

* دولت اصلاحات با شعار تنش­زدایی در سیاست خارجی یعنی با رویکرد پذیرش نظام سلطه در جهان پا در مناسبات بین­المللی گذاشت. این نگاه در سیاست خارجی که منتظر است تا ببیند نظام حاکم بر مناسبات بین­المللی چه سهمی برای او قرار داده تا بر آن اساس اقدام کند یک رویکرد منفعلانه و خواست امریکا و غربی­ها است. برای همین است که نظام سلطه با این قرائت از نظام اسلامی هیچ مشکلی ندارد و حتی از حاکمیت چنین تفکری در جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی هم می­کند. اما دیدگاهی که معتقد است نه تنها جمهوری اسلامی منفک از انقلاب اسلامی نیست بلکه مولود آن است، ضمن اشراف بر سازوکارهای نظام سلطه، سیاست­ها و رویکردهای آن را به­عنوان یک اصل در سیاست خارجی خود نپذیرفته و تأمین و ارتقای منافع ملی را سرلوحه سیاستگذاری خارجی خود قرار می­دهد. بر این مبنا گفتمان تهدیدزدایی به­جای تنش­زدایی بر تارک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش می­بندد. این گفتمان تلاش می­کند تا با اقدامات پیشینی و پسینی اجازه ندهد هیچ­گونه تهدید بالفعل و بالقوه­ای علیه منافع کشور شکل بگیرد. بر مبنای رویکرد منفعل است که طرف مقابل که دشمن شماست حتی سناریویی را طراحی می­کند تا شما با تنش مواجه شوید تا از حقوق حاکمیتی خود دست بکشید. از این­رو شما مشاهده می­کنید که در دولت اصلاحات وقتی­که غربی­ها به آنها گفتند یا کلیه فعالیت­های هسته­ای خود را تعلیق کنید یا شما را از طریق شورای امنیت تنبیه می­کنیم و از آنجا گفتمان تنش­زدایی بر سیاست خارجی حاکم بود و ورود به شورای امنیت مصداق ایجاد تنش بود، به راحتی به دشمن اجازه داده شد تا در سازوکارهای حاکمیتی کشور بدون هیچ توجیه و دلیل منطقی و قانونی دخالت کند و بر همین مبنا حتی با افتخار تعلیق کلیه فعالیت­های هسته­ای پذیرفته شد و در توجیه آن گفته شد اجازه ندادیم پرونده ایران به شورای امنیت برود، ولی آنها هیچ­گاه به هزینه­های فنی، علمی، سیاسی و اعتباری که تصمیم آنها برای کشور و مردم داشت اشاره­ای نکردند.

*با توجه به برنامه زمان­بندی سازمان انرژی اتمی امیدواریم که برق نیروگاه هسته­ای بوشهر در اوائل سال 1390 وارد شبکه برق سراسری شود. بر اساس گزارش­های سازمان انرژی اتمی همه مقدمات لازم برای بهره­برداری نهایی این نیروگاه انجام شده اما از آنجا که موضوع ایمنی در نیروگاه­های هسته­ای مسئله بسیار مهمی است لذا سازمان انرژی اتمی تأکید جدی دارد تا با رعایت همه ابعاد ایمنی هسته­ای، نیروگاه هسته­ای بوشهر عملیاتی شود.

/111119

کد خبر 138272

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۲
    0 0
    آیا تعدد مشکلات ارتباطی با جوامع بشری، نشانه ای از پیشرفت ما است؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین