کارکنان کدام بخش ها از شیوع کرونا بیشتر متضرر شدند؟

ایسنا نوشت: ویروس کرونا با انتشار گسترده خود بخش قابل توجهی از مشاغل و کسب و کارها در جهان را تحت تاثیر قرار داد و ضرر مالی ۷۸ میلیارد دلاری صنعت خودروسازی و افت ۴۵ تا ۷۰ درصدی گردشگری را می توان نمونه ای از زیان بزرگ کووید - ۱۹ بر اقتصادهای جهانی دانست.

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی به ارزیابی مقدماتی خود از تاثیر همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ بر بخش‌های مختلف اقتصادی و صنایع خاص پرداخته که بیشتر از سایر بخش‌ها در معرض آسیب قرار دارند.

بخش‌هایی از این گزارش، تحت عنوان گزارش «کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی» از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی انتشار یافته و عوارض ناشی از کرونا بر صنعت گردشگری، صنعت پوشاک، کشاورزی، خرده فروشی مواد غذایی، خدمات اورژانسی و اضطراری عمومی، آموزش، سلامت و درمان و صنایع خودروسازی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

افت ۴۵ تا ۷۰ درصدی گردشگری با ۳۱۹ میلیون شغل جهانی!

بر این اساس، در صنعت گردشگری، پیش بینی ها نشان می دهد که این صنعت که ۱۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهد، در اثر بحران کرونا با افت ۴۵ تا ۷۰ درصدی روبه رو خواهد شد؛ گردشگری یکی از پویاترین و در حال رشدترین بخش‌های اقتصادی در جهان به شمار می رود و با توجه به اینکه تعداد زیادی از ۳۱۹ میلیون شاغلِ این بخش را زنان و جوانان تشکیل می‌دهند، حمایت از نیروی کار این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیش‌ترین زیان کرونا به کارکنان کدام بخش‌ها وارد شد؟

آسیب بخش کشاورزی به دلیل اختلال در شبکه توزیع

در بخش کشاورزی مانند بخش گردشگری، زنان سهم بزرگی از نیروی کار را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد شاغلین این بخش در مجموع به یک میلیارد نفر می‌رسد که بخش عمده‌ای از آن‌ها تحت پوشش تأمین اجتماعی نیستند. اقتصاد بخش کشاورزی، به دلیل محدودیت رفت و آمد کارگران فصلی و اختلال در شبکه توزیع به شدت آسیب دیده است.

لغو سفارش کارخانه های پوشاک به دلیل کرونا

اما در صنعت پوشاک، اشتغال به شدت تحت تاثیر تعطیلی کارخانه‌ها و مغازه‌ها قرار دارد. از طرفی افزایش بیکاری و کاهش درآمدها به لغو سفارش‌ها یا تعلیق تولید تا ۸۰ درصد در برخی از کارخانه‌های مطرح پوشاک در سطح بین‌المللی منجر شده است.

در حوزه خرده فروشی مواد غذایی نیز با این که اشتغال افزایش یافته اما نیروی کارِ عمدتا کم ‌مهارت این بخش با دستمزدهای اندک و با فشار ناشی از افزایش ساعات کاری مواجه‌ هستند. شاغلین این بخش، نمی‌توانند بسیاری از توصیه‌های مبنی بر حفظ فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند، بسیاری از آن‌ها به تجهیزات حفاظتی دسترسی ندارند و با احتمال بالای ابتلا به بیماری کووید-۱۹ روبه رو هستند.

فوریت‌های پزشکی در خط مقدم مقابله با کرونا

در بخش خدمات اورژانسی و اضطراری عمومی، نیروی پلیس، آتش نشانی، اورژانس، مرکز فوریت‌های پزشکی، خدمات امداد و نجات و خدمات امنیتی و نظارتی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند و علاوه بر در خطر بودن سلامت جسمی این افراد، بسیاری از آن‌ها از اختلالات استرسی رنج می برند. کارکنان بخش خدمات اضطراری در مقابله با ویروس کرونا نقش بسزا و اثرگذاری دارند و پایبندی آنها به رعایت پروتکل های بهداشتی سختگیرانه بیش از پیش ضروری است.

تاثیر بحران کرونا بر معلمان و کادر آموزشی

 در بخش آموزش، بیش از ۱.۵ میلیارد دانش‌آموز در جهان تحت تاثیر بحران کرونا متوقف شده و نیروی کار این بخش که بیش از سه چهارم آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، تحت تاثیر قرار گرفته است. در بیشتر کشورها اشتغال کادر آموزشی به صورت پاره وقت و قراردادی است و با آغاز بحران کرونا بخش اعظمی از آنها از مزایای بیکاری برخوردار نیستند.این بخش، علاوه بر معلمین و مدرسین، شامل کادر اداری و مسئولین نظافت نیز می‌شود.

در بخش سلامت و درمان نیز ۱۳۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ مشغول به کارند که ۷۰ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. علاوه بر مشکلات ناشی از افزایش ساعات کار و کمبود نیرو، بسیاری از کارکنان این بخش، حتی در کشورهای توسعه یافته، از تجهیزات حفاظتی برخوردار نیستند و ده‌ها هزار نفر از آنان به بیماری کووید-۱۹ دچار شده‌اند.

ضرر مالی ۷۸ میلیارد دلاری خودروسازان!

در صنایع خودروسازی اما پیش بینی می شود احتمال خروج دو میلیون خودروی مسافری از برنامه تولید کارخانه‌های خودروسازی، این کارخانه‌ها را با ضرر مالی حدود ۷۸ میلیارد دلاری روبه ‌رو کند.این افت اقتصادی، جدا از کارکنان این کارخانه‌های بزرگ، کارگران و کارفرمایان بنگاه‌های کوچک و متوسطی را هم که محصولاتشان را به این کارخانه‌ها ارائه می‌کنند، به شدت تحت تأثیر قرار داده ‌است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1391913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =