۲۱۰۰ شغل برکت برای کولبران سردشت و پیرانشهر

هر چند آمار رسمی و متقنی از تعداد کولبران شاغل در مرزهای غربی ایران گزارش نشده است اما بر کسی پوشیده نیست که چهار استان مرزی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام درگیر این معضل هستند و بیشترین آمار کولبران را دارند. آن‌گونه که نمایندگان مردم این مناطق در مجلس شورای اسلامی می‌گویند هزاران نفر در قسمت‌های کردنشین استان‌های غربی ایران کولبری می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، کولبری کاری سخت و طاقت‌فرسا با حداقل حقوق و مزایا و حداکثر مخاطرات و تهدیدات است. پرت شدن از صخره، تصادف، ریزش کوه یا بهمن، غرق‌شدگی و سرمازدگی و انفجار مین‌های باقیمانده از جنگ تحمیلی در مناطق مرزی غرب کشور از جمله مخاطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند. همچنین این افراد به دلیل حمل اجسام سنگین در معرض انواع عوارض جسمانی از جمله دیسک‌های کمر و گردن، آسیب‌های ناشی از حمل بار، پیری زودرس، قطع یا نقص عضو قرار دارند.
در همین راستا، معاون توسعه‌ کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از ایجاد ۲۱۰۰ شغل برای کولبران استان آذربایجان غربی خبر داد.
رضا راضی‌زاده در حاشیه بازدید از طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت در شهرستان‌های شوط و پلدشت آذربایجان غربی با بیان این مطلب افزود: ۲۱۰۰ شغل از ۹ هزار فرصت شغلی که بنیاد برکت در سال جاری برای کولبران سه استان مرزی کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی ایجاد می‌کند، به مناطق جنوبی آذربایجان غربی اختصاص خواهد یافت.
وی سردشت و پیرانشهر را دو شهر هدف بنیاد برکت برای راه‌اندازی طرح‌های اشتغال‌زایی ویژه کولبران عنوان کرد و اظهار داشت: امسال ۷۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در رسته‌های شغلی‌ای همچون پرورش دام سبک و سنگین، زنبورداری، آبزی‌پروری و کارگاه‌های کوچک صنعتی عملیاتی می‌شود که ایجاد ۲۱۰۰ شغل را به دنبال خواهد داشت.
معاون توسعه‌ کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت از ایجاد ۲۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی جدید در سال ۹۹ در مناطق محروم و روستایی استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: آغاز به کار این تعداد طرح اشتغال‌زایی باعث ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای ۷۵۰۰ متقاضی اشتغال خواهد شد.
به گفته راضی‌زاده، ۸ شهرستان تکاب، شاهین دژ، شوط، پلدشت، ماکو، خوی، سردشت و پیرانشهر تحت پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در استان آذربایجان غربی قرار دارند.
وی ادامه داد: سال گذشته ۱۵۳ روستا در استان آذربایجان غربی تحت پوشش اشتغال‌زایی بنیاد برکت بودند که این تعداد امسال به ۳۰۰ روستا خواهد رسید.
معاون توسعه‌ کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت در تشریح اقدامات این بنیاد در استان آذربایجان غربی نیز توضیح داد: تاکنون ۱۱۵۸ طرح اشتغال‌زایی در استان به بهره‌برداری رسیده که باعث ایجاد ۳۴۷۴ کسب و کار خرد و خانگی شده است. برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی ۱۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.
راضی‌زاده با تاکید به این‌که ۳۸۱ طرح دیگر هم در مناطق محروم آذربایجان غربی در شرف راه‌اندازی است، خاطرنشان کرد: ۱۲ مجری و تسهیل‌گر بنیاد برکت در این استان مشغول شناسایی متقاضیان اشتغال، بررسی و تصویب طرح‌های پیشنهادی و اهلیت‌سنجی فنی و اعتباری هستند. پس از پایان این فرآیندها، متقاضیانی که دارای شرایط لازم هستند برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
وی یادآور شد: این مشاغل با توجه به مزیت‌ها و پتانسیل‌های روستایی هر منطقه ایجاد می‌شوند. سه شهرستان خوی، سردشت و پیرانشهر امسال به شهرهای تحت پوشش بنیاد برکت در استان آذربایجان غربی افزوده شده‌اند.  
گفتنی است، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با هدف ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار، محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی، ارتقای سطح زندگی و توزیع عادلانه‌ی امکانات و فرصت‌ها، نهضت ایجاد اشتغال را از سوی این ستاد در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار کشور راه‌اندازی کرده است. این بنیاد در حال حاضر با حضور و فعالیت در ۳۱ استان، ۵۵۰ شهرستان و ۸ هزار روستا، ایجاد ۱۸۰ هزار فرصت شغلی را تا پایان سال ۹۹ در دستور کار دارد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1393275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =