روش برگزاری آزمون پایان ترم بر سر دوراهی: حضوری یا اینترنتی؟

دانشگاه‌های متعددی در کشور تصمیم گرفته‌اند آزمون پایان ترم دانشجویان را به صورت مجازی برگزار کنند. تعدادی از دانشگاه‌ها هم می‌گویند آزمونها همگی به صورت حضوری باید برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رعایت بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، روی روش برگزاری آزمون پایان ترم دانشگاهها اثر گذاشته است. ترمی که به صورت الکترونیکی برگزار شد و هنوز مشخص نیست اثر آن بر کیفیت آموزش دانشجویان چگونه است.

به طور کلی سه روش برای برگزاری آزمون پایان ترم دانشجویان پیشنهاد و اجرایی شده است. در روش اول، همه دانشجویان دانشگاه باید به صورت حضوری آزمون بدهند. در روش دوم، تمامی دانشجویان همه مقاطع به صورت الکترونیک آزمون می دهند و در روش سوم، تلفیقی از دو روش، یعنی برخی مقاطع، کلاسها و رشته ها به صورت الکترونیک و برخی به صورت حضوری امتحان می دهند.

بیشتر دانشگاه های دولتی از روش سوم استفاده می کنند. چون تفکیک دانشجویان دوره هایی مانند کارشناسی از تحصیلات تکمیلی کار ساده ای است و عموما استادان در دوره تحصیلات تکمیلی، تسلط بیشتری بر وضعیت علمی و یادگیری دانشجویان دارند.

روشهای انتخابی دانشگاهها برای سنجش دانشجویان

برخی دانشگاه ها مانند علم وصنعت تهران ترجیح داده اند کل آزمون های پایان ترم دانشجویان در همه مقاطع را به صورت غیرحضوری برگزار کنند.

این روش مورد استقبال برخی دانشگاه های دیگر از جمله دانشگاه شهید بهشتی تهران هم قرار گرفته است. دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه ای اعلام کرده آزمون های پایان ترم همه دروس نظری که کلاسهای آن به صورت غیرحضوری تشکیل شده است به صورت غیرحضوری خواهد بود.

هر چند در اطلاعیه قبلی دانشگاه تهران آمده بود آزمون دوره های کارشناسی به صورت حضوری و دوره های دکتری به صورت الکترونیکی خواهد بود، ولی ظاهرا روش امتحان گرفتن برای دانشگاه تهران البته متفاوت شده است. معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره چندگانگی آزمون پایان ترم دانشجویان گفته: همچنین آن دسته از دانشجویان که در شهرهای مختلف کشور ساکن هستند، طی یکی ۲ هفته آینده، فرصت دارند که از طریق سامانه گلستان دانشگاه اعلام کنند که تمایل دارند در چه شهری امتحان بدهند، تا پس از هماهنگی های لازم، در همان شهرهای محل سکونت شان و در یکی از مراکز دانشگاهی (پیام نور، علمی کاربردی، فرهنگیان و ..) در امتحانات شرکت کنند. 

سعید حبیبا درباره سایر دانشجویان گفته: آن دسته از دانشجویان که در تهران و یا حتی مقیم شهرستان های اطراف و نزدیک به تهران اقامت داشته و نیازی به خوابگاه ندارند، می توانند طبق برنامه اعلام شده در دانشکده های مربوطه حضور پیدا کنند و امتحان بدهند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اعلام کرده است باید دانشجویان برای دادن آزمون پایان ترم به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند، البته رعایت پروتکل های بهداشتی برای برگزاری آزمونها، الزامی اعلام شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم گفته که قصد دارد دانشجویان آزمونهای پایان ترم را به صورت حضوری برگزار کنند. معتمدی گفته است: تمامی پروتکل های بهداشتی برای برگزاری امتحانات حضوری این دانشگاه اجرا خواهد شد.

بررسی تصمیمات مدیران ۱۷ دانشگاه دولتی و مطرح کشور درباره نحوه برگزاری آزمونهای پایان ترم نشان می دهد یکنواختی چندانی بین تصمیمات وجود ندارد و بر اساس صلاحدید مسئولان هر یک از دانشگاه ها، روش برگزاری آزمون متفاوت شده است.

دانشگاه دیگری که روش مختلط را برای برگزاری آزمونهای پایان ترم انتخاب کرده، دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. معاون آموزشی این مرکز آموزش عالی اعلام کرده است که امتحانات پایان ترم در این دانشگاه حضوری و به صورت مقطعی (ابتدا کارشناسی و بعد از آن ارشد و دکتری) برگزار خواهد شد. به این ترتیب امتحانات دانشگاه امیرکبیر به صورت حضوری و مقطعی برگزار خواهد شد.

سئوال مهمی دیگری که این روزها ذهن دانشجویان، استادان و مدیران دانشگاه ها را پر کرده، این است که با شرایط ترس از بازگشت موج دوم کرونا، برگزاری ترم آینده دانشگاه ها به صورت حضوری یا مجازی خواهد بود؟ معاون دانشجویی دانشگاه تهران در پاسخ به این ابهام می گوید: قرار است دانشگاه ها در خصوص برگزاری ترم آینده به صورت حضوری یا نهایی یک بررسی داشته باشند و جمع بندی نهایی روسای دانشگاه ها به وزارت علوم اعلام می شود.

دانش آموزان حضوری باید آزمون بدهند

در عوض تکثر روش های آزمون در واحدهای تابعه وزارت علوم و بهداشت، در وزارت آموزش و پرورش، یکپارچگی روش آزمون برقرار است.

با وجودی که وزیر آموزش وپرورش گفته است باید دانش آموزان به صورت حضوری امتحانات آخر سال را بگذرانند، هنوز برخی مدارس هستند که اصرار دارند در مقاطع غیرنهایی، آزمون پایان سال را به روش دیگری برگزار کنند. ولی حاجی بابایی اصرار کرده است باید دانش آموزان به حوزه های امتحانی بروند و حتما ماسک بزنند تا آزمون با رعایت شرایط بهداشتی و پروتکل های ایمنی برگزار شود.

در این باره مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفته آزمونهای پایان سال مدارس به صورت حضوری است ولی باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و صندلی هر آزمون دهنده با نفر دیگر حداقل ۲ متر فاصله داشته باشد.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =