طعنه روزنامه شرق به جایگاه حزب موتلفه نزد اصولگرایان

شرق نوشت:اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه که سال گذشته دم از جریان سوم زده و در حساب توییتری‌اش نوشته بود: «در آغاز دهه پنجم جناح‌بندی‌ها شکل دیگری می‌گیرد. اصولگرایی با تعریف فعلی فاقد انسجام‌بخشی و امیدواری برای مردم است. اصلاح‌طلبی هم که به ناامیدی‌ها انجامیده است؛ پس طرحی نو باید»، حالا حرفش را پس گرفته و در واکنش به اینکه آیا پیام مشارکت پایین مردم همان شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» بود؟ گفته است: «این شعار پایه و اساسی ندارد!».

به نظر می‌رسد مؤتلفه این روزها باید بیشتر به فکر طرحی نو برای خودش باشد تا دو جریان دیگر؛ به‌ویژه بازیابی جایگاهش در جریان اصولگرایی. روندی که این حزب طی می‌کند، کم‌کم به هضم و جذب و گوشه‌نشینی‌اش در عرصه سیاست منجر خواهد شد و رقبای درون‌جریانی اصولگرایش کم‌کم گوی را از این حزب قدیمی خواهند ربود.

مؤتلفه که به‌شدت از نامزدی میرسلیم برای ریاست مجلس حمایت می‌کرد و حتی وارد فاز بگومگوی رسانه‌ای و توییتری علیه قالیباف هم شده بود، در نهایت بیش از 12 رأی از اصولگرایان نتوانست به دست بیاورد؛ برای همین حالا باید به اشکال مختلف، دلایل این عدم اقبال به نامزد خود را توجیه کند. مثلا بادامچیان گفته است که احتمال رأی‌آوری در مسئولیت‌ها، دلیلی برای عرضه‌داشتن خود و معرفی افرادی که از دید عده‌ای ارجح‌اند، نیست. او به خبرآنلاین گفته است که مؤتلفه حزب ارزش‌ها است و به ارزش‌ها عمل می‌کند. آنچه وظیفه بود، انجام گرفت.

اصولا جبهه اصولگرایی در همه این سال‌ها به مؤتلفه کم‌لطفی داشته است. مثلا حسن غفوری‌فرد هم دیگر عضو مؤتلفه است که سال 94 از فهرست اصولگرایان تهران جا ماند و حسابی از دست‌شان عصبانی شد و درحالی‌که بیرون‌ماندگان از لیست قول داده بودند از انتخابات انصراف دهند؛ اما غفوری‌فرد آن‌قدر شاکی بود که قولش را فراموش کند و با یک لیست دیگر از جاماندگان وارد انتخابات شود. اگرچه در نهایت او هم مانند دیگر اصولگرایان تهران نتوانست وارد مجلس شود. حالا او هم در توجیه رئیس‌نشدن میرسلیم گفته است: «رئیس‌نشدن میرسلیم را نقطه ضعف حزب مؤتلفه نمی‌دانیم». او به برنا گفته که مؤتلفه از همان اول اعلام کرده اگر یک مجلس قوی با درصد مشارکت بالا تشکیل شود، حتی اگر یک نفر از ما هم رأی نیاورد، ما خودمان را موفق می‌دانیم. در انتخابات اخیر مجلس نمایندگان با قرارگرفتن در لیست شورای هماهنگی، تابع تصمیمات آنها بودند. از حزب مؤتلفه هم میرسلیم به‌عنوان کاندیدا در این لیست قرار گرفت که در نهایت رأی بالایی آورد و موفق شد».

غفوری‌فرد در واکنش به تلاش برخی در راستای تخریب میرسلیم گفته است: شخصا از سال ۱۳۵۵ یعنی دو سال قبل از انقلاب در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با میرسلیم بودم و فعالیت سیاسی می‌کردیم. در دوران قبل از انقلاب جامعه اسلامی دانشگاهی را برگزار کردیم و در تاریخ انقلاب فعال بودیم. حتی زمانی که بختیار فرودگاه را بست، از تحصن روحانیت در مسجد دانشگاه حمایت کردیم. همیشه با او بودم و حدود ۴۳ سال است که از نزدیک چه در سطح دانشگاه، چه در حزب مؤتلفه اسلامی و جاهای دیگر با او همکاری دارم. وقتی از تربیت بدنی رفتم، پیشنهاد کردم به جای من میرسلیم را بگذارند؛ اما او را برای وزارت ارشاد پیشنهاد کردند. هیچ نقطه تاریکی در زندگی میرسلیم نیست و کاملا از او حمایت می‌کنم.
این فعال سیاسی در واکنش به اینکه برخی انتخاب‌نشدن میرسلیم به‌عنوان رئیس قوه مقننه را نشانه ضعف قدرت حزب مؤتلفه ارزیابی می‌کنند، گفته است: روال انتخابات همیشه به این صورت بوده که گروه‌ها نماینده‌های خود را معرفی می‌کنند، این کار هم برد و باخت دارد. در این انتخابات نماینده‌های مجلس به قالیباف رأی دادند، حزب هم همیشه به اکثریت و منتخب مردم احترام گذاشته است. در واقع این روش ما از اول انقلاب تا امروز و همیشه به این صورت بوده است؛ حتی آن زمانی که دولت‌ها از ما نبودند و حتی زمان بنی‌صدر که حزب جمهوری اسلامی بود و مؤتلفه علنی نبود، سیاست ما چه به‌عنوان حزب جمهوری اسلامی و چه در مؤتلفه، همیشه بر مبنای حمایت از منتخب و رأی مردم قرار داشته است.
ماجرا این است که جریان اصولگرایی سال 96 هم به میرسلیم مؤتلفه اقبال نشان نداد و در نهایت آن سال هم میرسلیم حاضر به کناره‌گیری نشد و رأی کمی در حد یک درصد را از آنِ خود کرد. برخی مانند بادامچیان در واکنش به این جاماندن‌های متوالی مؤتلفه در بازی قدرت مدعی شده‌اند که برای کسب قدرت وارد سیاست نشده‌اند! برخی مانند ترقی مدعی‌اند که این حزب به جوان‌گرایی روی آورده است تا متحول شود؛ اگرچه شواهد حاکی از این است که شورای مرکزی این حزب همچنان در دست اعضای قدیمی این حزب است و تصمیمات با نظر آنها گرفته می‌شود.
تاجایی‌که حتی شایعه شده بود که جوانان اصولگرا با نامزدی میرسلیم مخالف بوده‌اند و تحلیل‌شان این بوده که در صورت رأی‌نیاوردن شانس نایب‌رئیسی را هم از دست خواهد داد. ترقی پیش‌ازاین در پاسخ به این سؤال که آیا جوانان حزب مؤتلفه مخالف کاندیداتوری میرسلیم برای ریاست مجلس هستند؟ گفته بود که به‌هرحال اینها مصوبه شورای مرکزی است... . این اعضا در شورای مرکزی حزب مؤتلفه با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر می‌کنند و به همراه هم به یک تصمیم واحدی دست پیدا می‌کنند. ممکن است برخی افراد، نظرات دیگری داشته باشند. به‌ این ‌گونه که برخی اعضا بحث می‌کردند که ما نباید صفر و صدی تصمیم بگیریم». او گفته بود که میرسلیم اگر فقط برای ریاست مجلس کاندیدا شود، بعدا برای پست‌های دیگر مانند نایب‌رئیسی مجلس یا پست‌های کلیدی دیگر مجلس نامزد نخواهد شد که این به ضرر نامزد مؤتلفه است... .
17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1397295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =