مردی به اتاق دختری جوان در هتل تایگا وارد می‌شود و دقایقی میهمان او برای شنیدن مسابقه فوتبال از رادیو می‌شود، ویکتوریای جوان نیز این پیشنهاد را می‌پذیرد اما قوانین هتل با این شب‌نشینی ساده دو مسافر همسایه هتل، نمی‌خواند و...

به گزارش خبرآنلاین، نمایشنامه «قضیه متران‌پاژ» نوشته الکساندر وامپیلوف با ترجمه مژگان صمدی از سوی نشر مرکز روانه بازار نشر شد.

الکساندر وامپیلوف، نویسنده روسی اگرچه در سن 35 سالگی در دریاچه بایکال غرق شد اما با نوشتن 4نمایش‌نامه بلند و سه نمایش‌نامه کوتاه، انقلابی در نمایشنامه‌نویسی قرن بیستم روسیه به وجود آورد به طوری که در تاریخ نمایشنامه‌نویسی قرن بیستم روسیه، دوره‌ای به نام «پسا وامپیلوف» معروف است که نسلی از نمایشنامه‌نویسان متاثر از آثار او به عرصه ادبیات نمایشی در این دوره به خلق آثار خود پرداخته‌اند.

مژگان صمدی، مترجم این اثر در یادداشتی در ابتدای کتاب آورده است: «یکی از ویژگی‌های آثار وامپیلوف آن است که اگرچه نمایشنامه‌هایش در فضای شوروری خلق می‌شوند و شخصیت‌ها با مشکلات برآمده از این نظام دست‌و پنجه نرم می‌کنند اما درگیری‌های اصلی در آثار او نه از نوع بیرونی بلکه از نوع درونی است یعنی درگیری فرد با خودش. این ویژگی، آثار وامپیلوف را به چخوف نزدیک می‌کند که لقب چخوف قرن بیستم را به او اختصاص می‌دهد. به همین دلیل باعث می‌شود که این نمایش‌نامه‌ها از زمان خودش فراتر رفته و برای مخاطبان امروزی هم جذاب باشد.»

بنابراین گزارش، نمایشنامه «قضیه متران‌پاژ» داستان یک سوء تفاهم ساده و اصرار بی‌مورد بر رفتار غلط یک مدیر هتل است، مدیری که بدون شنیدن دلایل میهمانان هتل، تنها و تنها از قوانینی سخن می‌گوید که خود نیز می‌داند در برخی اوقات بیهوده و دست‌وپا گیرند.

«مردی به اتاق دختری جوان در هتل تایگا وارد می‌شود و دقایقی میهمان او برای شنیدن مسابقه فوتبال از رادیو می‌شود، ویکتوریای جوان نیز این پیشنهاد را می‌پذیرد اما قوانین هتل با این شب‌نشینی ساده دو مسافر همسایه هتل، نمی‌خواند و مدیر هتل نیز این حضور را به شکلی دیگر تعبیر می‌کند...»

نمایش‌نامه که به خوبی با چند شخصیت اصلی، داستان حقیقی خود یعنی «نگاه آدم‌ها به زندگی» را پیش می‌برد در کمتر از یکساعت و انجام یک مسابقه فوتبال رخ می‌دهد اما «شرایط بحرانی» مدیر مسن هتل را بر آن می‌دارد که برای حفظ جایگاه خود چنان به تکاپو بیافتد که او مجبور شود حتی خود را به دیوانگی بزند و...

البته این شرایط بحرانی، بازیابی دوباره انسان‌هایی است که دریچه نگاهشان به زندگی در پایان نمایشنامه و رفع آن سوء تفاهم، کمی تا قسمتی تغییر کرده و بحران مذکور، نقطه عطفی برای اصلاح دیدگاه آنها نسبت به ادامه زندگی باشد.

«قضیه متران‌پاژ» که طعم طنز ادبیات روسی را نیز در فضای کلی نمایش‌نامه با خود همراه کرده است، در 48 صفحه و با قیمت 2200 تومان منتشر شده است.

برای تهیه این کتاب و هر کتاب دیگری که می‌خواهید می‌توانید با شماره تلفن 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی(‌سام) تماس بگیرید و آن را در منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

ناشران و نویسندگان کشور می‌توانند برای معرفی آثار و تازه‌های خود با نشانی Ketab@khabaronline.ir مکاتبه کنند.

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =