۱۲ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
ژنی که باعث لاغری می‌شود

محققان یک ژن تاثیرگذار در موش‌ها پیدا کردند که باعث جلوگیری از چاق شدن می‌شود.

با این که دانشمندان هنوز این موضوع را کامل درک نکرده‌اند و از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بین چاقی و ژنتیک ارتباطی وجود دارد و به احتمالا به همین دلیل است که برخی افراد با مصرف همه نوع غذا، همچنان لاغر هستند.  

اکنون محققان ژنی را کشف کرده‌اند که می‌تواند نقش چاقی را در بدن داشته باشد و آن را ALK (آناپلاستیک لنفوم کیناز) نامیده‌اند. جهش‌های موجود در این ژن قبلا با سرطان‌های خاصی در ارتباط بوده و به عنوان محرک رشد تومور شناخته می‌شوند.  

ژنی که باعث لاغری می‌شود.

ژوزف پنینگر، متخصص ژنتیک دانشگاه بریتانیا می‌گوید: اکثر محققان چاقی، ژنتیک چاقی را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما ما این بار با بررسی لاغری و ژن‌های مربوط به آن زمینه جدید از تحقیقات را آغاز کردیم.

در این آزمایشات که بر روی موشها و مگس‌های میوه صورت گرفت، حیواناتی که ژن ALK در آنها خاموش شده بود، لاغرتر از حد نرمال ماندند، حتی زمانی که تحت رژیم غذایی به نام مک دونالد قرار گرفتند. آزمایش‌های بیشتر نشان داد که موش‌های بدون ژن ALK از وزن طبیعی و سطح چربی بدن کمتری برخوردارند. به گفته محققان این ژن که در مغز وجود دارد، نقش اساسی در چگونگی سوزاندن چربیها و مصرف انرژی حاصل از آن دارد.  

ژنی که باعث لاغری می‌شود.

با این حال، این دستاوردها در مگس میوه و موش‌ها بوده و محققان اطلاعات دقیقی از نقش ALK در بدن انسان ندارند. به گفته پنینگر، از مهارکننده های ALK برای درمان سرطان استفاده می‌شود و می‌توان آن را کنترل یا خاموش کرد.  

اگرچه آزمایشات و نتایج بدست آمده از موش‌ها و مگس‌ها دستاورد بسیار خوبی هستند، اما برای درک بهتر و رمز و رازهای این ژن در بدن انسان اطلاعات بیشتری نیاز است.  

sciencealert.com


۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =