افزایش موارد ابتلا و بستری کرونا در استان مرکزی /در صورت تداوم شرایط مجبور به اعمال محدودیت هستیم

در صورت عدم توجه جدی به رعایت پروتکل های بهداشتی ،موارد ابتلا و بستری در هفته‌های آتی در استان افزایش می یابد و اگر این شرایط تداوم داشته باشد ، مجبور به اعمال محدودیت ها و بازگشت به گذشته هستیم .

به گزارش خبرآنلاین  استان مرکزی ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در حاشیه نشست روز گذشته قرارگاه پدافند زیستی استان در جمع خبرنگاران با بیان موضوع فوق تصریح کرد : آمار بستری و مبتلا در ماه خرداد نسبت به ماه های فروردین و اردیبهشت به صورت متوسط پنج برابر افزایش یافته است و با توجه به اینکه متوسط مبتلایان و بستری در استان مرکزی ۵۰ تا ۵۵ نفر بوده ، هنوز از میانگین کشوری پایین تر هستیم ، اما شرایط نگران کننده و شکننده است .
سیدمحمد جمالیان با اشاره به ابتلای دو هزار و ۴۹۷ نفر و فوت ۵۴ نفر در استان از ابتدای شیوع بیماری تا کنون اضافه کرد : رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی توسط مردم استان مرکزی در خردادماه نسبت به ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته و متاسفانه از ۸۰ به ۳۰ درصد رسیده است .
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک در همه اماکن عمومی و ادارات این استان از ابتدای تیرماه الزامی است ، متذکر شد : از مردم انتظار داریم از حضور در اماکن پرازدحام ، میهمانی و مجالس عروسی و عزا و همچنین مسافرت‌های غیر ضروری خودداری کنند و حتی درجمع های کمتر از ده نفر نیز از ماسک استفاده کنند .
جمالیان ادامه داد : مطالعات اپیدولوژی نشان می دهد اگرچه ممکن است درهفته اول درمان بصورت سرپایی باشد ولی بعداز یک ماه منجر به افزایش قابل توجه بستری و حتی مرگ خواهد شد، بنابراین لازمه ثبات شرایط و قرارنگرفتن در وضعیت هشدار، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از غربالگری ۹۵ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خبر داد و گفت : همه مردم استان باید در طرح غربالگری با هدف شناسایی افراد مستعد ، مشکوک و بیمار شرکت کنند تا خدمات درمانی منظم ارائه شود.
جمالیان اضافه کرد : از افراد غربالگری شده ، ۱۴ هزار نفر آزمایش تشخیص کرونا گرفته شده ؛ اعضای پایگاه‌های سلامت استان از طریق پرونده شهروندان در سامانه سیب ؛ بیماران پرخطر با پیش زمینه‌های فشارخون ، دیابت ، امراض قلبی و عروقی را شناسایی کرده و در تماس تلفنی با آنان شرایط عمومی را سنجش می‌کنند و در صورت داشتن علایم مشکوک با مراجعه به منازل از آنان تست کرونا می‌گیرند .
وی در ادامه میزان ضریب پرستار نسبت به تخت در استان را ۷۵ صدم و پایین تر از نرم کشوری عنوان کرد و گفت : با توجه به کمبود شدید نیروی پرستاری در استان ، فعلا مجوز جذب ۱۳۶ نیروی پرستاری را در استان کسب کردیم ؛ حدود ۲۰۰ نفر نیروی پرستاری به صورت شرکتی با دانشگاه همکاری می‌کنند که به دلیل نداشتن امنیت شغلی نیاز به تبدیل وضعیت دارند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان بیان کرد : در حوزه تجهیزات پزشکی در استان، حدود ۴۰ تخت به تعداد تخت‌های بخش های مراقبت ویژه استان افزوده خواهد شد که اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1401790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =