با وجود پیشرفت های چشمگیر علم نجوم، هنوز سوالات بیشماری درباره خورشید بدون پاسخ باقی مانده است. سوالاتی که اخترشناسان با ارسال سفینه های مختلف به سمت خورشید، می کوشند تا جوابی برای آن پیدا کنند.

محمود حاج‌زمان: نظریه تناسخ لکه‌های خورشیدی شاید پیروزی بزرگی برای مدل‌های رایانه‌ای باشد، اما این ناوگانی از فضاپیماهای رصد خورشید هستند که خواهند توانست درست یا غلط بودن آن را اثبات کنند.

به گزارش پاپ‌ساینس، شراره‌های خورشیدی و فوران‌های تاج خورشیدی (سی.ام.ای) هدف نهایی تحقیقات خورشیدی هستند: دانشمندان تلاش می‌کنند که وقوع آنها را پیش‌بینی کنند. اما برای این کار آنها نخست باید درک عمیق‌تری از چیزی که آنها را ایجاد می‌کند، به دست آورند. رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، اس.دی.او به دانشمندان کمک می‌کند تا چرخه زندگی میدان مغناطیسی خورشید را مطالعه کنند. به گفته دین پسنل، دانشمند عضو پروژه اس.دی.او، این مطالعات شاید بتوانند پیدایش شراره‌های خورشیدی و سی.ام.ای را توضیح دهد.

پسنل می‌گوید: «شراره‌های خورشیدی زمانی هستند که خورشید میدان مغناطیسی را می‌گیرد و آن را به گرما تبدیل می‌کند. اما سی.ام.ای زمانی رخ می‌دهد که خورشید میدان مغناطیسی را می‌گیرد و تنها آن را به بیرون پرتاب می‌کند. چیزی که شراره‌های خورشیدی را به وجود می‌آورد، باید همان جایی باشد که میدان مغناطیسی خورشید وجود دارد. میدان مغناطیسی به شدت فشرده می‌شود، به شدت پیچ می‌خورد، و به گرما تبدیل می‌شود. وقتی مرحله آخر انجام نشود، به جای شراره‌های خورشیدی، سی.ام.ای به وجود می‌آید. هدف ما این است که تمام این رخدادها را مطالعه کنیم.»

رصدخانه دینامیک خورشیدی که از می 2010 / اردیبهشت 1389 شروع به جمع‌آوری اطلاعات کرد، می‌تواند به مانند یک دستگاه اشعه ایکس به بررسی درون خورشید بپردازد و حرکات نوار نقاله عظیم خورشیدی را اندازه بگیرد.

به گفته جو گورمن از دانشمندان پروژه، چندین فضاپیمای دیگر نیز اس.دی.او را همراهی می‌کنند و می‌توانند مشاهدات جدیدی انجام دهند. به عنوان مثال فضاپیمای STEREO فیلم‌هایی سه‌بعدی از فعالیت خورشید به زمین ارسال می‌کند. فضاپیمای STEREO در حقیقت یک جفت فضاپیما است که با اختلاف 180 درجه از یکدیگر، به دور خورشید می‌گردند. آنها یک زاویه قائمه با صفحه زمین-خورشید ایجاد می‌کنند و ترکیب مشاهدات آنها، نمایی 360 درجه از خورشید را برای اولین بار در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

گورمن می‌گوید: «شما می‌توانید رخدادهایی را مشاهده کنید که با هیچ فضاپیمای دیگری قادر به تماشای آن نیستید. با استفاده از میدان دید 360 درجه استریو، هیچ بخشی از هلیوسفر باقی نمی‌ماند که ما از وضعیت آن آگاهی نداشته باشیم.»

هر دو فضاپیمای اس.دی.او و استریو به همراه فضاپیماهای رصدی دیگری مانند فضاپیمای ژاپنی اینوده، احتمالا قادر خواهند بود پاسخ برخی سوالات درباره طبیعت شراره‌های خورشیدی و سی.ام.ای را پیدا کنند. اما نسل بعدی کاوشگران خورشیدی حتی پا را از این نیز فراتر خواهند گذاشت.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =