۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
چگونه سیم گیتار الکتریک انتخاب کنیم؟

با توجه به تنوع بالای سیم های گیتار، انتخاب از بین متریال ها، سایزهای مختلف و نوع ساخت سیم ها می تواند برای شما سردرگم کننده شود.

 اگر می خواهید سیم گیتارتان را عوض کنید یا تنها می خواهید بدانید چه گزینه هایی پیش روی شماست، نکاتی که در ادامه می آید را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین سیم گیتار الکتریک را برحسب نیازهایتان انتخاب کنید.

ضخامت یا Gauge (گِیج)

ضخامت سیم گیتار بر حسب اینچ اندازه گیری می شود. محبوب ترین گِیج برای گیتار الکتریک شش سیم .010–.046 است. سیمی که گِیج  .010 را دارد نازک ترین سیم، یعنی سیم اول است و .046 ضخیم ترین سیم یا سیم ششم می باشد. ضخامت باقی سیم ها به نسبت این دو سیم تعیین می شود، به شکلی که کشش، حس و صدای یکدستی بین سیم ها ایجاد شود. در تیونینگ استاندارد – می، لا، ر، سل، سی، می – روی گیتار الکتریکی که طول اسکیل آن نرمال باشد (بین 24.5 تا 25.5 اینچ) این گِیج ها تناسب خوبی بین تُن و قابلیت اجرا را به نوازنده ارائه می دهند.

دومین گیج محبوب سیم گیتار، .009–.042 است که اجرا با آن کمی راحت تر است، چرا که کشش سیم ها کاهش پیدا می کند. می شود گفت سیم هایی که ضخامت کمتری دارند نسبت به سیم های با گیج بالاتر، صدای کم حجم تری خواند داشت و شما گاهی وقت ها به چنین صدایی نیاز دارید. اگر تاچ سبکی دارید، می خواهید اکشن سازتان خیلی پایین باشد، یا می خواهید سیم ها را به شدت bend کنید، این گیج برای شما مناسب است. همچنین وقتی می خواهید برای ساعات طولانی ساز بزنید، سیم هایی که گیج پایین تری دارند راحت تر هستند. البته کشش کمتر این سیم ها نقاط ضعف خودش را دارد. تیونینگ و اینتونیشن این سیم ها پایداری کمتری دارد و باید حواستان به آن باشد. احتمال ایجاد فرت-باز یا گِز دادن فرت ها هم با این سیم ها بیشتر است، مخصوصا به این دلیل که با چنین سیم هایی معمولا افراد اکشن سازشان را پایین تر می آورند. در استفاده از سیم هایی که گیج پایین تری دارند، کنترل هر دو دست اهمیت زیادی پیدا می کند.

وقتی به سراغ گیج بالاتر یعنی .011–.048 برویم دقیقا عکس این قضیه اتفاق می افتد؛ کشش بالاتر این سیم ها به شما اجازه می دهد ضربات پرقدرت تری به سیم ها وارد کنید، اما گرفتن سیم ها و bend کردن آن ها مشکل تر می شود. یکی از آپشن هایی که در این گیج وجود دارد این است که شما می توانید سیم سوم را به صورت plain یا به صورت wound مانند سیم های چهارم، پنجم یا ششم داشته باشید. سیم سومی که wound باشد صدای تیره تری دارد و bend کردن آن سخت تر است و ترکیب تُنال گیتار را تغییر می دهد. سِت های هیبریدی “light top/heavy bottom” هم وجود دارد که گیج های مختلف را ترکیب می کنند  تا شما بتوانید به سیم های بیس ضربه های قدرتمندی وارد کنید و سیم های سولو را به راحتی bend کنید. معمولا سیم های سنگین تر تُن تیره تری نسبت به سیم سبک تری که با همان متریال ساخته شده باشد دارد. گیج های سنگین تر همچنین برای drop tuning و alternate tuning مناسب تر هستند و دلیلش کشش بالاتر آن هاست. گیج های بالاتر از .011 معمولا برای تیونینگ های extra-low یا برای تُن صدای گرمتری که دارند استفاده می شوند، مثلا روی گیتارهای جز.

نکات کلی راجع به گیج سیم ها

بهتر است از همان گیجی که سیم های پکیج شده دارند استفاده کنید تا بالانس ترین حس، تُنل و کشش را داشته باشید. با این حال مثلا اگر خواستید سیم چهارم سنگین تری داشته باشید، باید بدانید حتی گیج هایی که کمی سنگین تر باشند تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. همچنین ممکن است متوجه شوید تغییر دادن گیج سیم ممکن است نیاز به تنظیم بریج یا نِک داشته باشد و اگر فکر می کنید نمی توانید این کار را انجام دهید از افراد حرفه ای کمک بگیرید. اگر به این کار آگاه نباشید، تغییر دادن تنظیمات بریج یا تراس راد می تواند مشکلات بزرگی برای شما ایجاد کند.

جنس سیم ها

سیم های گیتار الکتریک از نوعی فولاد ساخته می شوند. سیم های plain یا unwound و بخش درونی سیم های wound در هر سِت سیمی مشابه هستند. برندهای مختلف انواع کمی متفاوتی از متریال ها را ارائه می دهند، مانند روکش قلع، اما به طور کلی این بخش سیم از متریال اصلی مشابهی بهره می برد. فولاد با روکش نیکل محبوب ترین نوع است و تناسب خوبی بین اسنپ صدا و صدای ملایم با حسی یکدست بین سیم ها را ارائه می دهد. پوشش نیکل خالص صدای گرمتر و حس ملایم تری دارد، در حالی که فولاد ضد زنگ صدای روشن تر و اسنپ بیشتری دارد. دیگر آلیاژهای فلزی هم موجود هستند و هرکدام حس و تُن متفاوتی دارند. دیگر متُدها، مانند استفاده از روکش نازک محافظ یا پردازش برودتی (برای افزایش دوام سیم) می تواند روی تُن و طول عمر سیم ها تاثیرگذار باشند. یا تعویض سیم ها می توانید متریال های مختلف را تست کنید و برای این کار نیاز به تغییر تنظیمات گیتار نیست. پروسه ی ساخت و فرمولی که هر برند استفاده می کند نتیجه ی متفاوتی به شما ارائه خواهد داد.

سیم های Flatwound

برای گیتارهای الکتریک، سیم های flatwound متفاوت ترین صدا و حس را دارند. در مقایسه با سایر سیم ها، که roundwound هستند، سیم های flatwound دارای یک لایه ی اضافی سیم پیچی هستند که پولیش شده است و تُن بسیار ملایمی را ایجاد می کند. تُن کلاسیک jazz-guitar معمولا با سیم های flatwound مرتبط هستند، اما این سیم ها همچنین برای گیتارهای فینگر استایل یا گیتارهایی که مخصوص اسلاید استفاده می شوند بسیار مناسب هستند. سطح نرم این سیم ها نویز انگشت ها و اسلاید را کاهش می دهد.

برند

از آنجایی که پروسه ی ساخت و فرمولی که هر برند استفاده می کند نتیجه ی متفاوتی خواهد داشت، انتخاب برندی که حس و صدای مناسبی به شما بدهد مهم است. حتی اگر دو برند متفاوت سیم هایی با گیج و جنس مشابه تولید کنند ممکن است تفاوت هایی در نوع فلز و پروسه ی تولید سیم وجود داشته باشد و حس و تُن کاملا متفاوتی را ایجاد کند. قطعا امتحان کردن سیم های مختلف بهترین راه برای این است که بدانید کدام یک برای شما مناسب تر هستند. با این حال استفاده از محصولات برندهای معتبر می تواند ثبات بهتری را در تُن و حس سیم ها تضمین کند. از برندهای معتبر تولید کننده ی سیم گیتار الکتریک می توان به این نام ها اشاره کرد:

D’Addario , Ernie Ball , DR Strings , PRS , Fender , Elixir Strings , La Bella , Thomastik-Infeld , GHS , Gibson Accessories , Dean Markley , Dunlop , D’Angelico , Cleartone , Strandberg , EVH , Steinberger

جمع بندی

این که کدام سیم الکتریک بهترین گزینه برای شماست، چیزی کاملا شخصی است و امتحان کردن مدل های مختلف تنها کاریست که برای پی بردن به پاسخ این سوال می توانید انجام دهید. شاید برای گیتارهای مختلفی که دارید بخواهید از سیم های مختلف برندهای متفاوت با گیج ها و جنس های مختلف استفاده کنید. وقتی فهمیدی به دنبال چه چیزی هستید و اختلافات سیم ها چگونه روی صدا و حس آن ها تاثیر می گذارند، گیتار شما تصمیم درست را به شما دیکته خواهد کرد. آخرین نکته ای که باید بگوییم این است که ترکیب شیمیایی دست های شما با متریال سیم ها تماس پیدا می کند و روی حس و طول عمر سیم ها اثر می گذارد. افراد مختلف به سیم های متفاوت نیاز دارند، پس سیم های مختلف را امتحان کنید تا مدل مورد علاقه تان پیدا شود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1404986