محوریت اصلی در میدان مبارزه با کرونا مردم هستند

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: امیدواریم همه مردم به پویش همگانی استفاده از ماسک بپیوندند و هر خانه تبدیل به یک پایگاه سلامت شود چراکه محوریت اصلی مبارزه با کرونا مردم هستند.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، دکتر علی‌ضامن صالحی‌فرد در برنامه زنده شب‌های بام ایران صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری در مورخ نهم تیرماه ۹۹، افزود: باید از آنچه در تاریخ رخ داده درس بگیریم، در سال ۱۹۱۸ شیوع آنفلوآنزایی موسوم به آنفلوآنزای اسپانیایی یک پاندمی بزرگ در دنیا رقم زد که مرگبارترین بیماری مسری جهان بود.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: رفتار مردم در برخورد با این بیماری شبیه کرونا بود، ابتدا به خوبی اصول قرنطینه، خودمراقبتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند و بیماری تقریبا فروکش کرد، مردم با این تفکر که شرایط عادی شده است کم‌کم هیچ کدام از پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند همین عامل باعث شد بیش از ۵۰۰ میلیون نفر به آنفلوآنزا اسپانیایی مبتلا شده و ۵۰ میلیون نفر نیز جان خود را از دست بدهند.
وی با اشاره به اینکه به جد به مردم توصیه می‌شود از حضور در تجمعات، جشن‌های عروسی و مراسمات عزا بپرهیزند، عنوان کرد: آمارها در کشور نشان می‌دهد تست کرونای بیش از ۸۰ درصد از افرادی که در جشن‌ها شرکت داشته‌اند مثبت شده است.
صالحی‌فرد خاطرنشان کرد: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اگر فرد مبتلا به کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک را رعایت نکند در طول یک ماه می‌تواند حدود ۴۳۰ نفر را مبتلا کند اما اگر موارد ذکر شده را رعایت کند این آمار به دو نفر تقلیل می‌یابد.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه در حال حاضر در هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد و هر ۳۳ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود، اضافه کرد: محوریت اصلی مبارزه با کرونا مردم هستند، مشارکت‌ها و همکاری مردمی بیش از ۵۰ درصد، همکاری‌های بین بخشی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در این خصوص کارساز خواهد بود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در بالاترین سطح مبارزه با کرونا هستیم و در این میدان استانداران به عنوان فرماندهان این مبارزه بوده و پرچم و بیرق به دست رؤسای دانشگاه‌ها است، با یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اصلی‌ترین آن استفاده از ماسک است می‌توان در جهت کنترل و کاهش بیماری کرونا گام برداشت.
صالحی‌فرد بیان کرد: کرونا یک ویروس چموش و سرکش است که رفتارش هر روز در حال تغییر است، همه افراد و گروه‌های سنی از کودکان گرفته تا افراد مسن و آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند به‌نوعی در معرض خطر هستند، بنابراین همه مردم به عنوان سفیران سلامت باید هر اطلاعاتی که درخصوص این بیماری دارند در اختیار خانواده خود قرار دهند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه رفتار اجداد ویروس کرونا یعنی مرس و سارس نشان داد در فصول گرم سال شیوع آن تخفیف می‌یافت، افزود: تصور کارشناسان و محققان نیز بر این بود که کروناویروس نیز در ایام سرد سال افزایش و در فصول گرم کاهش پیدا می‌کند ولی متاسفانه رفتار ویروس نشان داد که اینچنین نیست و در فصول گرم سال نیز با شیوع بالای بیماری مواجه هستیم.
وی ادامه داد: این روزها منتظر کشف واکسن هستیم در حالی که واکسن اصلی که همان ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند و شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون است در اختیار داریم.
صالحی فرد خاطرنشان کرد: ویروس کرونا یک ویروس هوابرد است که با سرفه، عطسه، صحبت کردن و... منتقل می‌شود لذا باید از ماسک استفاده کرد و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: باید مردم را حساس کنیم اما این حساسیت نباید تبدیل به وسواس شود و در کنار شستشوی دست‌ها صرفه‌جویی در مصرف آب نیز بسیار مهم است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =