احسان لشگری: مردم این منطقه شناسنامه هم ندارند

خبرورزشی نوشت:احسان لشگری قهرمان کشتی ایران این روزها در استان سیستان و بلوچستان مشغول خدمت رسانی به هموطنان است.

دو سالی است که نام موسسه خادمان علی‌بن ابیطالب (ع) با گوش مردم ایران آشنا شده است. موسسه‌ای که با همت رسول خادم راه‌اندازی شد و با تلاش خستگی‌ناپذیر او و قهرمانان جهان و المپیک (که بیشتر آنها از کشتی‌گیران نام‌آشنای ما هستند)، مسیر خود را برای خدمت به مردم محروم ایران پیدا کرده است. آخرین ماموریت این موسسه سفر به سیستان و بلوچستان بود و احسان لشگری دارند ۴ طلای قهرمانی آسیا و یک بزنز جهان و المپیک (۲۰۱۲ لندن) در این سفر، همراه خادم بود. با او درباره این سفر صحبت کردیم:

*سفر اخیر چطور بود؟‌
مثل همیشه. نام سفر همیشه تفریح را به ذهن می‌آورد؛ اما ما برای تفریح به سفر نمی‌رویم. این منطقه‌ای که ما در نظر گرفته‌ایم قرار است صاحب ۲۰ واحد مسکونی شود که هر یک از آنها بین ۲۵ تا ۳۰ میلبون تومان هزینه می‌خواهد. تا امروز حدود ۳۹۰ میلیون توسط مردم عزیز ایران کمک شده و ما سه واحد را تحویل داده‌ایم و سه واحد هم تا چند روز آینده تحویل می‌دهیم و ۵ واحد هم در حال ساخت داریم. 

*خانه‌ای که فقط ۳۰ میلیون هزینه‌اش می‌شود اصولا چه امکاناتی دارد؟ 
‌مردم آن منطقه از خطر فقر به مراتب پایین‌تر هستند. برای مردم آن منطقه همین خانه‌ها هم ویلا محسوب می‌شود.

*چه شهری؟ اسم آن منطقه چیست؟‌
از زاهدان ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه راه است. منطقه‌ای است به اسم وشاب. با جاده‌ای بسیار ناهموار که تردد در آن بسیار سخت است. ما برای بردن امکانات به آنجا سختی فراوانی می‌کشیم ولی می‌خواهیم کارمان را تا آخر انجام دهیم. 

*درباره خانه‌ها می‌گفتید
مردم این منطقه اصلا خانه نداشتند. همه کپرنشین بودند. ما هم باید خانه‌ها را در همان زمینی بسازیم که کپرهای آنها در آن واقع شده. یک سوییت کوچک با حمام و سرویس بهداشتی و یک سالن پذیرایی اما همین واحدهای کوچک که از نظر ما امکاناتی ندارد، برای آنها حکم قصر دارد.

*امکاناتی که برای آن منطقه بردید چه بود؟ 
اول از همه دنبال آب شرب بودیم که آنها نداشتند. مشکل آب شرب را حل کردیم. بعد رفتیم سراغ اقلام خوراکی. بعد از آن برنامه‌ای ریختیم تا آنها راه درآمدزایی را پیدا کنند. چند گوسفند نر و ماده به آنجا بردیم تا به جای ماهی دادن، ماهیگیری را یادشان بدهیم. حالا هم که داریم برای مسکن‌شان تلاش می‌کنیم. اما بردن مصالح به آن منطقه واقعا سخت است. واقعا سخت. آنقدر سخت که ساختن همین سوییت‌های کوچک برای ما هزینه‌ساز شده است. 

*توقعی از مسئولان دارید؟ 
من معتقدم رئیس جمهور و هیات دولت محترم باید به همه ایران نگاهی عادلانه داشته باشند. قرار ما از اول این بود که در خدمت مردم ایران باشیم و تا آخرین روز به عهدمان پایبندیم؛ اما مدیران هم باید وظایفشان را به درستی انجام دهند. مردم این مناطق محروم در استانهای مختلف که چند نقطه‌اش را پیدا کرده‌ایم، واقعا در عذاب هستند. هیچ امکاناتی ندارند. آنها از خط فقر هم پایین‌تر هستند و ابتدایی‌ترین امکانات را هم ندارند. من از مدیران می‌خواهم که برای این مناطق هم وقت بگذارند. دو سال است که ما داریم به نقاط محروم می‌رویم و می‌آییم. پهلوان رسول خادم و هنرمندان و دیگر کشتی‌گیران و قهرمانان که همگی پهلوان هستند آبرویشان را گذاشته‌اند تا مردم ایران راحت‌تر زندگی کنند. خیلی از دوستان می‌گویند چرا آنجا؟ ما می‌گوییم از این مردم واجب‌تر هم مگر داریم؟ خیلی از آنها شناسنامه ندارندو باور می‌کنید؟ پیرمرد محترمی در این منطقه هست که نزدیک به ۸۰ سال دارد. پدرش و پدربزرگش هر یک ۱۰۰ سال عمر کردند. تو. خاطراتی از آنها می‌گوید که عجیب است. تاریخ ایران را به خوبی می‌داند. ۴ تا پسر دارد و ۳ دختر؛ اما هیچ‌یک شناسنامه ندارند. آیا باید باور کنیم که جزو مردم ایران نیستند؟ ‌مسئولان باور کنند این مردم ایرانی هستند و این مناطق هم بخشی از ایران است.  

*برنامه‌های آینده موسسه چیست؟‌
ما برای این منطقه و چند منطقه محروم در استانهای مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای احداث خانه‌های بهداشت و مدرسه. برای ارسال اقلام خوراکی. هر بار در هر سفر، پزشک مرد و زن و داروهای اولیه می‌بریم تا درمان ابتدایی و معاینه و چک صورت گیرد. از همه رسانه‌ها می‌خواهم برای آبادانی کشور به پهلوانان این موسسه کمک کنند.

بیشتر بخوانید: محمد موسوی: قرار گرفتن در بین چهار مدافع برتر جهان افتخار بزرگی است

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =