قصه تکراری انتشار مطالب جعلی ادبی در فضای مجازی/ نقش بازیگران و افراد سرشناس چقدر است؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نشر مطالب جعلی به نام بزرگان ادبیات سالهاست در فضای مجازی رخ می‌دهد و گویی منتشرکنندگان از آسیب این امر بر ادبیات فارسی آگاه نیستند.

 ایرانیان از گذشته تا به امروز علاقه زیادی به ادبیات اعم از نثر و نظم (شعر) داشته‌اند. شاید به همین دلیل است که ادبیات فارسی با همت اشخاص سرشناس قدیمی و معاصریدچون فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا، نظامی، عطار، جلال آل احمد، پروین اعتصامی و .. غنی شده است. این تاریخچه ادبیات فارسی برای همه ما از اهمیت خاصی برخوردار است و پیام‌های خوب و ارزشمندی برایمان دارد. برای همین در همه دوره‌ها تلاش شده است، ادبیاتمان با استفاده از راه‌های مختلف از هرگونه آسیب در امان بماند.

در سال‌های اخیر با روی کار آمدن فناوری‌های جدید ارتباطی و افزایش کاربری آن‌ها، کار حفاظت از زبان فارسی حساس‌تر و دشوارتر از گذشته شده است؛ زیرا تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی تلاش می‌کنند، پیام خود را با اتکا به سخنان شخصیت‌های برجسته ادبیات کشورمان به مخاطبانشان منتقل کنند، اما تجربه نشان داده است که اکثر این افراد با توجه به میزان مطالعه‌شان آشنایی چندانی با گفته‌ها و نوشته‌های اهالی کهن و معاصر ادبیات ندارند. این افراد با ناآگاهی مطالب جعلی را به خورد مخاطبانشان می‌دهند و باعث بازنشر چند باره چنین مطالبی می‌شوند.

موضوع زمانی بحث‌برانگیزتر می‌شود که بازیگران و افراد سرشناس با ناآگاهی نسبت به افکار و آثار بزرگان ادبی کشور، متنی جعلی را به نقل از آن‌ها در فضای مجازی به مخاطبانشان ارائه می‌دهند و پستشان توسط چندین چهره سرشناس، اما ناآگاه دیگر لایک و بازنشر می‌شود. این امر اگرچه در اکثر مواقع با هدف انتقال مفاهیم خوب و سازنده انجام می‌شود، اما در بلندمدت آسیب جبران‌ناپذیری به بدنه ادبیات کشور خواهد زد.

در سال‌های اخیر برخی از کارشناسان ادبیات فارسی و افرادی که از چند و، چون آن آگاهی دارند، تلاش می‌کنند مطالب جعلی منتشر شده در فضای مجازی را تشخیص داده و گامی در جهت آگاه‌سازی جامعه نسبت به ادبیات کشورشان بردارند.

آن‌ها در یکی از تازه‌ترین اقدامات و اظهار نظرهایشان به پست ارسالی یکی از بازیگران در فضای مجازی اشاره کرده و جعلی بودن مطلب این پست را تشخیص دادند.

انتشار مطالب جعلی در فضای مجازی چه آسیبی به ادبیات فارسی می‌زند؟

ما نیز به همین بهانه سراغ برخی از کارشناسان ادبیات فارسی رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم تأثیر ناآگاهی افراد سرشناس از ادبیات فارسی و پخش مطالب جعلی در فضای مجازی چیست؟

رضا اسماعیلی شاعر در خصوص میزان تأثیر مطالب جعلی منتشر شده در فضای مجازی بر ادبیات فارسی گفت: نشر مطالب جعلی سالهاست در فضای مجازی رخ می‌دهد و ناشران آن‌ها معمولا با هدف شهرت‌طلبی و دیده شدن با دست‌آویز قرار دادن نام شاعران و نویسندگان بزرگ، مطالبی را به مخاطبانشان عرضه می‌کنند که در واقع هیچ سندیتی ندارند.

او افزود: ناشران مطالب جعلی در فضای مجازی پس از مدتی اعلام می‌کنند که آنچه را پیش از این به نام مولانا و سعدی منتشر کرده‌اند، متعلق به آن‌هاست؛ بنابراین مطلبی که بارها و بارها به اسم یک نویسنده و شاعر سرشناس در فضای مجازی بازنشر شده است، باعث شناخته شدن بیش از اندازه یک فرد شهرت‌طلب می‌شود.

این شاعر گفت: امروزه برخی از بازیگران و افراد سرشناس دیگر با آگاهی از میزان علاقه اقشار مختلف جامعه به شعر و ادبیات تلاش می‌کنند، اشعاری را منتشر کنند و می‌خوانند تا بتوانند به وجهه اجتماعی خود بیفزایند. مردم نیز اشعاری که افراد سرشناس می‌خوانند یا منتشر می‌کنند را به اعتبار نام آن‌ها مطالعه کرده و بازنشر می‌دهند.

اسماعیلی بیان کرد: من معتقدم که هر فردی باید در جایگاه خودش قرار بگیرد. در خصوص انتشار متون جعلی در فضای مجازی راه حلی بجز برخورد هوشیارانه و آگاهانه کاربران فضای مجازی با آثار منتشر شده در این فضا مطرح و مؤثر نیست. افراد آگاه نسبت به ادبیات فارسی نیز باید نسبت به انتشار مطالب جعلی در فضای مجازی منفعل نباشند و با روشنگری و آگاهی دادن به جامعه جلوی انتشار گسترده چنین مطالب جعلی و سوء‌استفاده از نام چهره‌های ادبی را بگیرند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =