شروع فاجعه بی‌سابقه بشری/مسئولیت پذیری یا ویرانی؟

با گذشت چندین ماه از شیوع کرونا، اقتصاد جهانی همچنان با بحران پدید آمده بر اثر این بیماری دست به گریبان است . جامعه نوین فناوری- محور ما هرگز در گذشته و در زمان صلح ، چنین وضعیتی را تجربه نکرده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوشکا فیشر، وزیر خارجه و معاون صدراعظم اسبق آلمان در یادداشتی با عنوان «گزینه اروپا در برابر ویروس کرونا: مسئولیت پذیری یا ویرانی» در عرب نیوز نوشت:

این پرسش که آیا امواج بیشتری پس از موج دوم کنونی وجود خواهد داشت، ذهن مردم جهان  به ویژه زمامداران و سیاستمداران را به خود مشغول داشته است.
 اقتصاد پیشرفته و در هم تنیده و زنجیره عرضه جهانی آن به وسیله یک ویروس ذره بینی به زانو درآمده است. 
 اولویت اصلی ما مبارزه با کووید ۱۹ است. این بیماری پیامدهای اقتصادی و اجتماعی وخیمی بر زندگی میلیاردها انسان خواهد داشت و به نظر می رسد جابجایی در عرصه قدرت سیاسی و اقتصادی جهان را تسریع کند.

ولی این بحران پیامدهایی فراتر از ماه ها و سال های آینده دارد. می توان انتظار داشت که مورخان آینده سال ۲۰۲۰ را به عنوان شروع عصر تغییرات گسترده به خاطر آورند. ویروس کرونا زنگ خطر را به موقع به صدا درآورده است و اگر ما نتوانیم تغییرات لازم را انجام دهیم، بیماری عالم گیر سال ۲۰۲۰ شروع فاجعه بی سابقه بشری خواهد بود.

یک نکته مهم این است که بحران کنونی باید درنهایت ما را از اعتماد نابجا به پیشرفت های انسانی به خود آورد. مدت های مدید چنین تصور می شد که جلوگیری از پیامدهای ناخواسته رشد مداوم اقتصادی امکان پذیر خواهد بود  و ما گمان می کردیم بر طبیعت تسلط داریم ولی واقعیت این است که قدرت ما نیز محدود به منافع انسانی است و ما از فراتر از آن بی خبریم. نخستین درس حاصل از بحران کرونا این است که تمدن انسانی نیازمند فوری احساس مسئولیت پذیری است. آیا ما در اقدامی جمعی تغییرات لازم را انجام خواهیم داد؟


بد یا خوب، انسان به نقطه ای رسیده است که اقدامات آن، آینده دیگر گونه‌های موجود بر روی زمین را تعیین خواهد کرد و چنین قدرت فوق العاده ای نیازمند مسئولیت پذیری سنگینی است.

در آینده، تغذیه انسان ها بدون حفاظت از حیات گیاهی در سطح زمین ناممکن خواهد بود. ما باید در مورد توانایی خود برای این وظیفه دشوار، واقع نگر باشیم .
آزادی و مسئیولیت پذیری به شدت به هم وابسته هستند. آنها که خواستار آزادی هستند با کاهش مسئولیت پذیری حیات خود را به خطر می اندازند. برای جلوگیری از قرنطینه شدن و دیگر محدودیت ها، نخست باید مسئولیت پذیر بود.

یکی دیگر از پیامدهای فرعی کرونا اقدام چین و امریکا برای مبارزه بر سر کسب رهبری بر جهان است. آیا قدرت همانند گذشته با برتری نظامی تعریف می شود یا به منابع بنیادین کاملاً تازه مرتبط است؟
اروپا با فرصتی بی نظیر برای خودداری از ورود به رقابت برسر تسلط بر جهان مواجه شده است  و باید الگویی شجاعانه از  مسئولیت پذیری جمعی که بشریت به آن نیازمند است، باشد.
 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1416510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =