۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
اقدام انسانی آیت‌الله تسخیری در همایش بانکوک

در دوره مأموریت در تایلند، توفیق میزبانی مرحوم آیت‌الله تسخیری را داشتم.

این عالم وارسته و انسان بزرگ که انصافاً برای کاهش اختلافات در امت اسلام، نقشی بسیار تأثیرگذار داشت، جهت شرکت در همایش تقریب مذاهب روز چهارشنبه 27 تیرماه 1386 به بانکوک آمد.
مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی نخستین دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که او نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای در این زمینه داشت نیز در هیئت ایرانی حضور داشت. افتتاح اجلاس توسط نخست‌وزیر تایلند نشان‌دهنده توجه این دولت به موضوع آن بود.آیت‌الله تسخیری یک‌شب هم برای شام مهمان ژنرال سونتی رئیس شورای امنیت ملی تایلند بود. آقای سونتی مسلمان بود و به تشیع گرایش داشت. وی بعد از صرف شام به‌طور غیرمنتظره‌ای در حالی احساساتی شده بود از آیت‌الله تسخیری پرسید این امام علی(ع) کیست قدری در مورد او برایم بگوئید. آن شب آیت‌الله تسخیری بسیار منطقی و متین پیرامون شخصیت والا و صفات پیامبرگونه امیرالمؤمنین صحبت کرد و آقای سونتی باعلاقه خاصی به این سخنان گوش فرا داد. بعدها آقای سونتی نخست‌وزیر تایلند شد و ارتباط نزدیکی با ایران برقرار کرد.

تصویری از  دیدار با پادشاه تایلند

 اقدام جالب و انسانی آیت‌الله تسخیری در جلسه افتتاحیه اجلاس، عیادت و احوالپرسی از شیخ‌الاسلام بیمار تایلند بود. شیخ‌الاسلام تایلند برای حمایت از وحدت اسلامی در حالتی سخت و نزار و با ویلچیر به محل همایش منتقل و در انتهای مجلس استقرار یافت. پس از ورود او به جلسه، آیت‌الله تسخیری جایگاه ریاست را ترک و علیرغم مشکلی که برای راه رفتن داشت، با پیمودن تمام طول سالن خود را به شیخ‌الاسلام رساند و از وی به دلیل حضور در اجلاس تشکر کرد. این اقدام موجب ابراز احساسات شدید حضار شد و با کف زدن‌های ممتد از این حرکت انسانی تقدیر شد.

اتفاق مهم این همایش ملاقات آیت‌الله تسخیری با پادشاه بودائی تایلند بود که به پیشنهاد رئیس دفتر وی انجام شد. در آن زمان پادشاه  به علت بیماری به درخواست‌های ملاقات از سوی مقامات مختلف پاسخ مثبت نمی‌داد و حتی استوارنامه سفیران را نیز ولیعهد دریافت می­کرد. اما او به دلیل انتصاب آیت‌الله تسخیری به مقام معظم رهبری و علاقه به مشترکات معنوی اسلام و بودیسم، از رئیس دفتر دربار خواسته بود که زمینه ملاقات را فراهم کند. نشان از عمق توجه پادشاه به مسلمانان و موضوع تقریب مذاهب اسلامی داشت.

در این دیدار آدولیاج بومیپول پادشاه فقید تایلند از ایرانیان به‌عنوان دوستان تایلند یادکرد و از نقش تاریخی آنان در جامعه تایلند تجلیل نمود. وی با ابلاغ سلام به مقام معظم رهبری، بر سیاست دولت تایلند مبنی بر آزادی مذاهب تأکید کرد و گفت: مسلمانان در تایلند از احترام خاصی برخوردار هستند. آیت‌الله تسخیری نیز با بیان رسا و منطقی خود بعد از تشکر از سیاست‌های دولت تایلند جهت تعامل دوستانه با مسلمانان گفت: تقریب ادیان و مذاهب  به استقرار صلح در جهان کمک خواهد کرد. دیدار با پادشاه انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های تایلند داشت و تمامی ده شبکه تلویزیونی تایلند خبر ملاقات با پادشاه را همراه با فیلم آن پخش کردند.
خداوند روح بلند این منادی اتحاد اسلامی و ادامه‌دهنده راه شخصیت هائی همچون آیت‌الله بروجردی را با خوبان و مصلحان عالم محشور نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =