تاکتیک جنگی و ضدموشکی خلبانی که نابغه نظامی ارتش بود +عکس

باشگاه خبرنگاران جوان طی گزارشی به بررسی زندگی و خدمات ارزنده سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی در طول دفاع مقدس پرداخته است.

امیر سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی در سال ۱۳۲۸ در روستای قاسم آباد از توابع شهرستان ورامین دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرستان ورامین گذراند. وی پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۸ به خدمت سربازی اعزام شد و خدمت سربازی را به عنوان سپاه دانش در یکی از روستاهای اسفراین انجام داد و پس از انجام خدمت سربازی، در سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و بعد از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در ایران برای تکمیل دوره خلبانی به کشور آمریکا رفت.



اردستانی پس از دریافت دانشنامه خلبانی به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه چهارم شکاری دزفول به عنوان خلبان جنگنده اف ۵ مشغول خدمت شد. با اوج گیری انقلاب شکوهمند اسلامی و حتی قبل از آن، جزء نخستین خلبانانی بود که در به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی و آگاه کردن کارکنان نیروی هوایی ارتش نقش بسزایی داشت.

مصطفی اردستانی پس از انقلاب با جمعی از همکارانش اقدام به انتشار یک نشریه درون گروهی به نام «مخلصین» کرد که حاوی مطالب اعتقادی و فرهنگی بود و با وجود شمارگان محدود بسیار مورد توجه قرار گرفت و در آگاه سازی کارکنان موثر بود. او در سال ۱۳۵۹ به عنوان افسر خلبان شکاری در پایگاه شکاری تبریز مشغول به خدمت بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد. با وجود اینکه اردستانی در روز حمله هوایی دشمن به خاک میهن اسلامی در مرخصی به سر می‌برد، خیلی سریع خود را به پایگاه  شکاری تبریز رساند و از روز بعد، پروازهای جنگی خود را شروع کرد.

وی در سال ۱۳۶۰ به عنوان فرمانده پایگاه پنجم شکاری در امیدیه انتخاب و در این پایگاه مشغول به خدمت شد. او علاوه بر مسئولیت فرماندهی، خود نیز در پروازهای جنگی شرکت می‌کرد و نسبت به خدمات جانبی از جمله رسیدگی به امکانات زیستی و فضای سبز پایگاه نیز توجه ویژه داشت.

اردستانی در سال ۱۳۶۳ به سمت معاونت عملیات پایگاه دوم شکاری منصوب شد و پس از سه سال انجام وظیفه در این مسئولیت، در سال ۱۳۶۶ به عنوان مدیر آموزش عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

پس از شهادت سرلشکر خلبان عباس بابایی که معاونت عملیات نیروی هوایی را عهده‌دار بود، به این سمت برگزیده شد و تا زمان شهادت عهده‌دار این مسئولیت مهم بود. سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی در طول جنگ تحمیلی همواره داوطلب اعزام مأموریت‌های مشکل بود و بارها اتفاق می‌افتد که در یک روز، ۷ بار به خاک دشمن حمله می‌برد. بدون شک او با انجام ۴۰۰ سوتی پرواز برون مرزی برفراز خاک دشمن و یک هزار و ۷۲۴ ساعت پروازهای مختلف در خاک میهن اسلامی از قهرمانان جنگ به حساب می‌آید که چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت و سرانجام در تاریخ پانزدهم دی ماه ۱۳۷۳ بر اثر سانحه هوایی به همراه فرمانده فقید نیروی هوایی سرلشکر شهید منصور ستاری و چند تن دیگر از همرزمانش، به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به لقاء معبود شتافت.



یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های لازم برای نیروهای نظامی داشتن جرئت شجاعت و جسارت است که این فرمانده دلیر از آن برخوردار بود. امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش می‌گوید: «اردستانی  به حدی جسور و شجاع بود که غیر از خدا از هیچ‌کسی ترس نداشت،  تمام ماموریت‌های سخت و کم نظیر با حملات پی در پی به پایگاه‌های شمال و شرق عراق به مناطق حساس و حیاتی انجام می‌داد. در انجام مأموریت‌ها هیچ‌کس به پای او نمی‌رسید. در عملیات‌ها همیشه پرچم‌دار و در صف مقدم بود و به سایرین نیز روحیه می‌داد و از هر چه در توان داشت دریغ نمی‌کرد حتی بعضی از روزها پنج بار مواضع دشمن را مورد هدف قرار می‌داد.

امیر سرتیپ خلبان محمد تقی جدیدی نیز می‌گوید: «شهید اردستانی همواره می‌گفت من وظیفه دارم پیشاپیش سایر حرکت کنم و مشکلات‌شان را دریابم.»

همچنین امیر سرتیپ علی غلامی با ذکر خاطره‌ای از شهید والامقام چنین می‌گوید: «یک هفته‌ای از انجام عملیات والفجر ۸ گذشته بود که هوا متلاطم شده و ابری سیاه رنگ همه جا را پوشانده و باران همه منطقه را زیر شلاق خود گرفته بود. در ساعت ۸ صبح، نیروهای عراقی ضد حمله‌ای را آغاز کردند و حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح بود که خبر رسید نیروهای دشمن در میانه سد دفاعی ما رخنه کرده و توانستند از نقطه‌ای نفوذ کنند. وضعیت بسیار خطرناکی برای نیروهای خودی در خط مقدم ایجاد شده بود و مسئولانی که در قرارگاه زمینی شهید همت بودند با اصرار زیاد درخواست می‌کردند که نیروی هوایی هواپیما بفرست و نوک حمله آن‌ها را بکوبد.»

وی ادامه داد: «در آن زمان من به اتفاق شهید بابایی و شهید اردستانی در قرارگاه رعد پایگاه امیدیه بودیم. شهید بابایی که آن زمان معاونت عملیات نیرو را بر عهده دار بود در مقابل پافشاری مسئولان قرارگاه گفت در این شرایط بد جوی، به هیچ وجه چنین کاری ممکن نیست و احتمال اینکه هواپیما در این شرایط جوی سانحه ببیند خیلی زیاد است. نمی‌توانیم چنین خطری را بپذیریم. شهید اردستانی که شاهد مکالمه بود، آمادگی‌اش را برای انجام این عملیات اعلام کرد، ولی شهید بابایی مخالفت کرد. به هر حال شهید بابایی به رغم اینکه موافق نبود، چون اصرار مسئولان بیش از اندازه بود، اذن ماموریت را به شهید اردستانی داد.»

در این ماموریت، اردستانی موفق می‌شود که با شجاعت و جسارت تمام و به تنهایی، منطقه مورد نظر را بمباران کند و به پایگاه بازگردد، در واقع شهید اردستانی با شجاعت، جسارت، قدرت درونی و ایمانی خود، در بدترین شرایط رزمی و  در حالی که یگان رزمی در حال هزیمت و فروپاشی بود، روحیه نبرد را در افراد زنده کرده و پلی برای دستیابی به موفقیت می‌شود. 

یکی از ابتکار عمل‌های شهید اردستانی در حملات هوایی که ناشی از نبوغ نظامی اوست، طراحی یک تاکتیک جدید جنگی است. بر اساس آموزش‌هایی که شهید اردستانی و همرزمانش از فرماندهان آموزشی خود دیده بودند بمباران از ارتفاع بالا، با نوع خاصی از بمب‌ها قابل انجام است؛ یعنی ابتدا باید اوج می‌گرفتند و سپس برای انهدام هدف اقدام می‌کردند.

این تاکتیک باعث می‌شده که به وضوح در دید رادارهای زمینی دشمن قرار بگیرند و هواپیماهای آنان طعمه خوبی برای موشک‌های سام ۶ عراق باشند، بر سر این موضوع و حوادث ناگواری که اتفاق می‌افتد، بین خلبانان بحث و بررسی رخ می‌دهد و سرانجام شهید اردستانی که فرماندهی گروهی از خلبانان را در عملیات‌های مختلف بر عهده داشت تاکتیک جدیدی را به افراد آموزش داده و اجرا می‌کند.به این صورت که خلبانان در حملات خود برای دور ماندن از تیررس موشک‌های سام ۶ عراق که برد زیادی داشته و هواپیماها در ارتفاع بالا به راحتی مورد هدف قرار می‌دادند، ارتفاع پایین را انتخاب ‌کنند تا در برد رادار دشمن قرار نگیرند.

همچنین در رمضان ۱۳۶۵، ماموریتی برای بمباران سد و نیروگاه برق استان دوکان عراق از سوی ستاد نیرو به اردستانی و همرزمانش ابلاغ می‌شود که نوع بمباران در این مأموریت مختص جنگنده اف  ۴ بوده است. زیرا باید از روش «لاوبمبینگ» یا بمباران از ارتفاع پایین استفاده می‌کردند در زمانی که شهید اردستانی و همرزمانش جنگنده اف ۵ داشتند و استفاده از این روش در کتاب راهنمای هواپیما ذکر نشده بود.

امیر سرتیپ خلبان محمد تقی جدیدی در این زمینه خاطره بیان می‌کند: «شهید اردستانی با آنکه مسئولیت مهمی را در عملیات نیرو عهده دار بود، خود را به پایگاه تبریز رساند تا در این عملیات ویژه شرکت کند.»

در واقع روش «لاوبمبینگ» با جنگنده اف ۵ روش غیر مجاز بود که به دلیل به دلیل پایین بودن درصد خطر آن را به کار گرفت.

با به کارگیری این روش، موفقیت و افتخار بزرگی به کارنامه زرین هشت سال دفاع مقدس تاریخ ملت ایران اضافه شد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1424027

برچسب‌ها