معلوم نیست گفتههای اخیر رییس کل بیمه مرکزی را چگونه باید تعبیر کرد، گفتههایی که خبر از بهبود وضعیت بیمهگران دارد. او به تازگی در گفتگو با یکی از خبرگزاریها گفته است میزان زیاندهى شرکتهاى بیمه در بیمه شخص ثالث رو به بهبود است و ضریب خسارت این شرکتها در بخش بیمههاى شخص ثالث در دو سال گذشته از ۱۰۹ درصد به حدود ۱۰۱ درصد رسیده است.
البته او در ادامه دلیل این کاهش را عنوان نکرده؛ به نظر میرسد اتفاق خاصی نیز در این حوزه در سال گذشته که نشانگر این کاهش باشد رخ نداده باشد. بنابراین بهتر بود فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی از دلیل این کاهش سخن میگفت تا این که تنها به گفتن کاهش زیاندهی شرکتهای بیمه در شخص ثالث اکتفا کند.
رییس کل در حالی این گفتهها را مطرح میکند که از نگارش و ارسال نامه مدیران شرکتهای بیمه به دولت بیش از چندین ماه میگذرد. اقدام اخیر این گروه از مدیران در واکنش به عدم تصویب نرخهای پیشنهادی شورای عالی بیمه در بخش بیمه شخص ثالث در هیات دولت رخ داده است.
زمانی که قانون جدید بیمه شخص ثالث از 20 شهریور سال 87 اجرا شد؛ شورای عالی بیمه نرخهایی را در این بخش مصوب کرد که لازم بود به تایید هیات دولت برسد. از آن سال پرونده این نرخها در هیات دولت خاک میخورد و گویا همچنان نیز باید خاک بخورد زیرا زمان طرح آن در جلسات هیات دولت مشخص نیست
و خود بیمهگران نیز امیدی به تصویب نرخهای پیشنهادی ندارند.
همین امر موجب شد تا بیمهگران برای چاره اندیشی گرد هم آیند. نتیجه این هم اندیشی نگارش نامهای به دولت بود تا طی آن این نهاد را ترغیب به امضا و ابلاغ این نرخها کنند.
با این حال با وجود گذشت چندین ماه از نگارش این نامه دولت هنوز به این نامه پاسخ نداده است.
بیمهگران همواره معتقد بودهاند بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث تعهدات شرکتهای بیمه افزایش یافته است بنابراین آنان باید بر اساس تعهدات جدید حق بیمه دریافت کنند.
علاوه بر این بیمهگران همواره تاکید کردهاند زیان بیمه شخص ثالث بیش از 100 درصد است. گفتههای اخیر فرشباف نیز چنین زیانی را تایید میکند با این حال نکته قابل تامل در این باره کاهش زیان شرکتهای بیمه در بیمه شخص ثالث است. باید پرسید حال که تعهدات بیمهگران حدود دو سال و نیم است که افزایش یافته بیآنکه حق بیمههای دریافتی آنان افزایش یابد چگونه ممکن است زیان بیمه گران کاهش یافته باشد؛ مگر آنکه آنان تعهدات خود را به نحوه احسن و براساس قانون جدید پرداخت نکرده باشند.
از سوی دیگر افزایش نرخ دیه که به قول فرشباف هزینههای شرکتهای بیمه را افزایش میدهد سال گذشته نیز افزایش یافت و به 45 میلیون تومان در ماههای عادی و 63 میلیون تومان در ماههای حرام رسید.
علاوه بر این باز هم به گفته فرشباف، طبق قانون جدید باید ۱۰ درصد از حق بیمهها از سوی شرکتهای بیمه به نیروى انتظامى پرداخت شود.
اینها تمامی تعهدات بیمهگران نیستند. تعهداتی مانند پرداخت غرامت مساوی به زنان و مردان، پرداخت دیه مساوی به غیرمسلمانان، تعدد دیات، پرداخت درصدی از حق بیمه های شخص ثالث به وزارت بهداشت و درمان و... از جمله مواردی است که موجب کاهش مبلغ حق بیمهها و زیان بیشتر بیمهگران می شود.
با این حال بیمه گران در اقدامی شگفت انگیز در روزهای پایانی سال 89 دل را به دریا زدند و به خریداران بیمه شخص ثالث 10 درصد تخفیف دادند.
این رویهها در حالی از سوی بیمهگران در پیش گرفته میشود که بارها گفته شده بیمه شخص ثالث زیانده است. در نمایی دیگر رییس کل بیمه مرکزی قرار دارد که از کاهش زیان شرکتها در بیمه شخص ثالث میگوید. کدام را باید باور کرد؛ زیانی را که بیمهگران در خصوص آن میگویند و اعتقاد به افزایش نرخ های حق بیمهها براساس تعهدات جدید دارند یا این که باید گفتههای فرشباف را باور کرد؟
البته بهتر است رییس کل، در مصاحبههایی که در دفعات بعدی به طور حتم انجام میدهد دلیل این کاهش باور نکردنی را نیز عنوان کند. از طرفی معلوم نیست رییس کل با استناد به کدام آمار از روند کاهشی زیان شرکتهای بیمه در شخص ثالث سخن گفته است زیرا هنوز آمار سال 89 توسط این نهاد منتشر نشده است. آخرین آمار در این خصوص مربوط به 9 ماهه سال 89 است که این نیز نمیتواند قابل استناد باشد زیرا که ممکن است در پایان سال عکس ادعای فرشباف از طریق همین آمار اثبات شود.
در صورتی که دلیل کاهشهای اخیر عدم انجام تعهدات توسط بیمهگران باشد بیمه مرکزی قویا باید با متخلفان برخورد کند.
/32
نظر شما