"یکی از برنامههای وزارت علوم، اسلامی کردن و نزدیک کردن دانشگاهها از نظر شکل و محتوا به آموزهها و ارزشهای اسلامی است."این موضوعی بود که با شروع سال جدید کامران دانشجو وزیر علوم به آن اشاره کرد. در همین باره نیز نورالله حیدری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران میگوید:طبق اظهارات کامران دانشجو این وزارتخانه مصمم است که در سال جاری دانشگاهها را از لحاظ شکل ومحتوا به آموزهها و ارزشهای اسلامی و بطور کلی اسلامی کردن دانشگاهها نزدیک کند.
وی می افزاید :بدین صورت که از نظر شکلی در مورد مراودات، نوع پوشش و تعاملات بین دانشجویان و از لحاظ محتوایی نیز رابطه با درس، کتب و نوع تدریس و بومی کردن دانش اسلامی و به نوعی استقلال علمی تجدیدنظری صورت گیرد.
اما این اظهارنظرها به همین جا ختم نشد چون وزیر علوم در دیدار با رؤسای دانشگاهها با اشاره به استقبال خانوادهها از رعایت مبحث عفاف و حجاب در دانشگاهها بر انجام این امر در دانشگاهها تاکید کرد.
دانشجو افزود: همانطور که تفاوت نظام اسلامی با سایر نظامهای حکومتی دنیا در اسلامی بودن آن است، دانشگاه یک جامعه اسلامی هم با دانشگاه های دیگر جوامع متفاوت است و اسلامی بودن در شکل و محتوا ویژگی بارز آن است.
وی اسلامی شدن دانشگاه ها را فقط مختص دانشگاه های دولتی ندانست و افزود: همه دانشگاه های کشور اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی و مراکز غیر انتفاعی، پیام نور، جامع علمی کاربردی را دربر می گیرد زیرا وزارت علوم متولی آموزش عالی کشور است و نه فقط دانشگاه های دولتی و براین اساس و بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی آموزش عالی کشور را جهت دهی می کند.
وزیر علوم گفت: بیشتر دروس علوم انسانی که در دانشگاه های ما درحال تدریس است ترجمه ای محض بوده و صرفاً دیدگاه ها و نظریه های اندیشمندان غربی و مادی را بدون نقد عالمانه ای ارائه می کنند و برگرفته از تعریف مادی غرب از انسان و هستی هستند که باید این ماهیت برای دانشجویان و افکارعمومی تبیین شود.
در طول سه دهه پس از انقلاب بحث اسلامی کردن دانشگاههای در دورههای مختلف مورد توجه قرار گرفت. با انتخاب محمود احمدینژاد به ریاست دولت نهم در سال ۱۳۸۴ دولت وی رویکردی جدیتری را در قبال دانشگاههای و دانشجویان در پیش گرفت.
انقلاب فرهنگی دوم
اسلامی کردن دانشگاهها از سالهای اولیه انقلاب اسلامی در ایران مورد توجه حکومت بوده است. سال ۱۳۵۹با انجام «انقلاب فرهنگی» طرح اسلامی کردن دانشگاههای پیگیری شد. این اقدامات به عنوان بخشی از برنامهٔ حکومت برای مبارزه با فرهنگ غرب در ایران محسوب میشد. در این زمان محتوای کتابهای درسی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد بازبینی قرارگرفت. همچنین از نظر ظاهری نیز دانشجویان دانشگاههای مقید به رعایت برخی مقررات شدند.
طرح حجاب و عفاف در دانشگاهها مغفول مانده
حیدری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در خصوص فواید رعایت حجاب از سوی زنان اظهار می کند: رعایت شئونات اسلامی همچنین توجه به مقوله حجاب و عفاف، کارایی فعالیت زنان در جامعه را افزایش میدهد.
وی معتقد است که اجرای طرح حجاب و عفاف در دانشگاهها مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه از جهت شرعی و عقلایی پیشرفت در جهت گرایش به اخلاقیات ضرورت تعالی هر انسان است، می گوید: باید با افرادی که به طور سازمانیافته با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مخالفت میکنند و مانع از رشد معنوی جامعه میشوند، طبق قوانین و مقررات احکام اسلامی برخورد شود.
حیدری در خصوص فواید رعایت حجاب از سوی زنان بیان کرد: رعایت شئونات اسلامی همچنین توجه به مقوله حجاب و عفاف، کارایی فعالیت زنان در جامعه را افزایش میدهد.
همچنین معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه بحث وزارت علوم در اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاهها قاعدتا تفکیک جنسیتی نیست، افزود: بحث ما در کلیات این است که به عفاف و حجاب در دانشگاهها اهمیت داده شود و این مساله نیز بر آمده از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دکتر خواجه سروی با اشاره به این مصوبه، افزود: در این مصوبه آمده است که در صورت وجود امکانات، کلاسهای درسی باید به صورت جداگانه برگزار شود؛ ولی بحث بر سر تفکیک جنسیتی نیست و ما نیز هیچ وقت چنین مسالهای را عنوان نکردهایم.
وی با تاکید بر رعایت عفاف و حجاب در دانشگاهها، اظهارکرد: این مسئله جزو قوانین است و ما اعتقاد داریم که دانشگاهها ملزم به اجرای آن هستند و باید به آن اهمیت دهند.
وی با بیان اینکه اگر کسی مقررات را رعایت نکرد باید با آن طبق مقررات رفتار شود، افزود: تجربه گذشته نشان داده است که رعایت نکردن قانون از سوی گروه بسیار کمی از افراد صورت میگیرد.
13442p>
نظر شما