۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
معماری امنیتی خاورمیانه

نشنال اینترست معتقد است که حمله نظامی امریکا به عراق نظم خاورمیانه را به طور عمده تغییر داد و سبب شد بازیگران منطقه ای قدرتمند شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشریه نشنال اینترست در تحلیلی به نظم جدید امنیتی خاورمیانه پرداخت و نوشت:

حمله غلط ایالات متحده به عراق در سال 2003 و سپس تغییرات موسوم به بهار عربی ساختار خاورمیانه را به شکل اساسی تغییر داده است. این دو رویداد با تغییر توازن قدرت بین دولت های منطقه به گروه های منطقه ای نیز قدرت بخشید.

با این حال فقدان استراتژی منسجم و مشخص، ظهور بازیگران چندگانه، پرهزینه بودن جنگ و درگیری ها به شکل روزافزونی توانایی ایالات متحده در مدیریت ساختار امنیتی جدید خاورمیانه را تضعیف کرده است. به همین ترتیب نیز عدم توانایی ایالات متحده در انطباق با پویایی های منطقه ای جدید، ایران را قادر ساخت تا خلا را پر کند و نفوذ منطقه ای خود را به ضرر ایالات متحده افزایش دهد.

گرچه هیچ کس نمی تواند بر پیچیدگی مشارکت گسترده اقتصادی و امنیتی بین چین و ایران سایه تردید بیافکند، اما در صورت تحقق آن  پیامدهای منطقه ای ، فرامنطقه ای و بین المللی گسترده ای خواهد داشت.
از اویل سال 2000 چین رویکرد جدیدی را در استراتژی بزرگ خود یعنی "توانمندسازی و احیای دوباره ملت چین" در پیش گرفت. این رویکرد مستلزم اقدامات قاطعانه تر پکن در سطح جهانی است.

به طور همزمان نیز استراتژی دفاع ملی امریکا در سال 2018 به وضوح چین را رقیبی تجدیدنظرطلب خوانده که می خواهد نظم جهانی را با صف آرایی مجدد در هند و منطقه آسیا-اقیانوسیه به نفع خود تغییر دهد. با این وجود توافق نامه استراتژیک جدید چین و ایران تلاش های ایالات متحده برای به حداقل رساندن نفوذ چین و ایران در خاورمیانه را تضعیف می کند.

 ابتکار عمل چینی و ایرانی این اجازه را به ایران می دهد تا از نظر اقتصادی و سیاسی در برابر فشارهای ایالات متحده مقاومت کند و نفوذ خود را در خاورمیانه بیشتر گسترش دهد. همجواری چین و ایران فراتر از روابط دو جانبه و حوزه اقتصادی است و آنها را قادر می سازد تا نظم منطقه ای و جهانی را بازنویسی کنند.
یکی از انگیزه های چین برای ایجاد روابط استراتزیک با ایران و گسترش حضور در خلیج فارس و خلیج عمان می تواند پاسخ به تلاش های ایالات متحده برای متوازن سازی قدرت چین در آسیای شرقی با استفاده از سیاست "متعادل سازی خارجی" باشد.

متعادل سازی خارجی به معنای خنثی سازی قدرت رقبا با تکیه بر توانایی متحدان است. در پاسخ ، چین تلاش کرده است تئاتر سیاسی خود را به اقیانوس هند و خلیج فارس گسترش دهد و تلاش ایالات متحده  را با ایجاد شبکه ای از مراکز استراتژیک در منطقه که به طور سنتی حوزه نفوذ ایالات متحده بوده است ، خنثی کند.
در حالی که سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه در دهه اخیر تغییر کرده، اما در ارائه گزینه ای برای محافظت کامل از منافع منطقه ای خود ناکام مانده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1428616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =