کمترین تخلف پایان‌نامه در دانشگاه‌های اصلی کشور است

ایرنا نوشت: معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نهادها و دانشگاه‌های اصلی کشور که ۸۰ درصد افتخارات علمی را بر دوش می‌کشند، کمترین میزان تخلف را در پایان‌نامه دارند.

غلامحسین رحیمی شعرباف روز دوشنبه در نشست خبری مجازی درباره میزان تخلف در پایان نامه ها، به واکاوی ریشه این تخلفات پرداخت و گفت: تخلف جایی اتفاق می افتد که به تولید انبوه دانشجو و دانش آموخته مبادرت می شود؛ بدون اینکه زیرساخت لازم و نیروی انسانی علمی کافی داشته باشد این تخلفات در دانشگاه هایی دیده می شوند که تجهیزات مورد نیاز تامین نشده باشد. نظر من این است اگر تخلفی در یک پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری اتفاق می افتد، اولین فردی که باید مورد بازخواست قرار گیرد، استاد راهنما است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم افزود: دومین مجموعه هیأت داوران هستند که با وجود حضور در جلسه دفاع، متوجه نشدند این پایان نامه متعلق به دانشجو نیست. در مرحله بعد، دانشگاه و نهادی باید مورد بازخواست باشد که این فرد را درون خود پرورش می دهد. در واقع نفر چهارمی که متخلف محسوب می شود، دانشجو است و این ساختار باید اصلاح شود.

طرح ملی وزارت علوم برای جذب دستیاران پژوهشی

رحیمی شعرباف درباره برنامه های جدید وزارت علوم برای جذب دانش آموختگان دکتری در دانشگاه ها، اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چند برنامه جدید در دستور کار دارد. نخست یک برنامه جدی برای گسترش و ملی کردن پذیرش دستیاران پژوهشی و جذب پژوهشگران پسادکتری در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور است.

وی با بیان اینکه دوره های دکتری در کشور از نظر کمی و کیفی رشد کامل پیدا کرده است، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتر در کشور داریم که میانگین، هر سال حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور است، اما این نیروها باید کجا جذب شوند؟ در این زمینه، سیاست وزارتخانه نداشتن گسترش کمی در دوره های دکتری است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: ارتقای کیفی بیشتر این دوره ها مورد توجه وزارت علوم است و باید دید آیا این ۲۰ هزار نفر هم قابلیت جذب دارند یا خیر. در بهترین شرایط شاید بتوان بین چهار تا پنج هزار نفر از آنها را در مراکز آموزشی و علمی به عنوان هیأت علمی جذب کرد.

رحیمی شعرباف ادامه داد: بخشی از این دانش آموختگان دکتری باید جذب واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و شرکت ها شوند. بخشی از آنها پدیدآورنده شرکت های دانش بنیان هستند و تعدادی دیگر از آنها جذب مراکز تحقیقاتی غیررسمی می شوند. بنابراین تعدادی از این دانش آموختگان در نهادهای دانشگاهی و پژوهشی به عنوان دستیار پژوهشی یا به عنوان پژوهشگران پسادکتری جذب خواهند شد.

 معاون وزیر علوم گفت: اگر اعتبارات مورد نیاز برای جذب دستیار پژوهشی از محل اعتبارات جذب شده ازطریق انعقاد قرارداد بیرونی باشد، هیچ حدی برای جذب آنها قائل نیستیم و دانشگاه ها هر تعدادی که اعتبارات خارجی آنها  اجازه دهد، این افراد را جذب کنند.

رحیمی شعرباف درباره جذب دانش آموختگان دکتری خارج از کشور تاکید کرد: اگر دانشگاه یا پژوهشگاهی تشخیص دهد یک ایرانی مقیم خارج از کشور در مقطع دکتری کیفیت علمی دارد، امکان جذب این فرد را به عنوان پژوهشگر پسادکتری و دستیار پژوهشی خواهد داشت.

این مسوول وزارت علوم در پاسخ به پرسش ایرنا که آیا این طرح در ایران سابقه داشته یا خیر، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در چند سال اخیر به صورت خیلی محدود و معدود تعدادی دستیار پژوهشی و پسادکتری جذب کرده بودند و حتی در این زمینه دستورالعملی در هیأت امنای خود به تصویب رساندند، اما وزارت علوم در سال ۹۹ این برنامه را به یک طرح ملی تبدیل کرد که آیین نامه آن به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

وی اظهار داشت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق حمایت از پژوهشگران، در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ برای پذیرش پژوهشگران پسادکتری جهشی رخ خواهد داد.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1439960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =