۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

نبرد تن و تانک

رضا پورعالی
نبرد تن و تانک

سردار پورکیان نخستین فرمانده بود که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

اولین مدافعین جنگ چه کسانی بودند؟ چهل سال و چند روز به عقب برمی گردیم و با ترس و احتیاط در دشت‌های خوزستان قدم می‌زنیم. چهل سال گذشته، اما هنوز باید ترسید از مین‌هایی که زیر خاک خفته‌اند. این ترس اما آن روزها معنایی نداشت. تن بود در مقابل تانک.

‌یادش خوش. تقویم ورق خورد تا به بیست و سوم مهر ماه رسید. درست در بیست و سومین روز جنگ، صدای تانک‌های بعثی پشت دیوارهای سوسنگرد شنیده می‌شد. کدام فرمانده شجاع باید جلوی سقوط شهر را می گرفت؟ کدام رزمنده‌ها باید جانشان را فدا می‌کردند؟ می‌خواهیم از اولین فرمانده شهید سپاه یاد کنیم؛ از سردار محمدرضاپورکیان و یاران باوفایش.

‌محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران در مورد محاصره سوسنگرد و شهادت شهید پورکیان می‌گوید: در اوایل جنگ در نزدیکی حمیدیه، عراقی‌ها جاده حمیدیه-سوسنگرد را تهدید می‌کردند. در آنجا من بیاد دارم که برادر شهیدم، پورکیان وقتی فهمیده بود که جاده حمیدیه سوسنگرد مورد خطر قرار گرفته به اتفاق پانزده نفر از برادران با دو ماشین به سمت عراقی‌ها حرکت می کنند. عراقی‌ها که این دو ماشین را مشاهده می‌کنند سوار بر تانک‌ها و نفربرها شده و با سرعت به سویشان حرکت می‌کنند. برادرها هم از ماشین پیاده می‌شوند و در شیارها و جوی‌ها سنگر می‌گیرند. تانک‌ها تا بیست‌وپنج متری اینها می‌رسند. تعدادی از برادرها شهید می‌شوند و پنج تانک را نیز می‌زنند. وقتی فشنگ‌ها تمام می‌شود برادرمان «پورکیان» به دیگران می‌گوید برگردید! خودش دو نارنجک را می‌کشد و آماده می‌شود که اگر عراقی‌ها نزدیکش آمدند اقدام کند. ده تن از برادرها در میان آتش دشمن به سلامت برمی‌گرداند اما برادرمان پورکیان با دو نارنجک خود یک تانک دیگر عراقی را ناقص می‌کند و همانجا به درجه رفیع شهادت نایل گردید.

‌مهندس محمدرضا پورکیان اولین فرمانده شهید سپاه لقب گرفت. یکی از نخستین شهدای بدون پلاک جنگ تحمیلی. او که زاده آغاجاری و امیدیه بود، با شخصیت متمایز و توانایی فراوانش در بیست و یک سالگی به فرماندهی سپاه سوسنگرد منصوب شد و با آن مقاومت حماسی در مقابل تانک‌های دشمن، ثابت کرد شایسته‌ترین فرمانده است برای دفاع از این خاک...

‌از عبدالکریم پورکیان، قهرمان ارزنده وزنه‌برداری آسیا که آن زمان به عنوان رزمنده‌ای چهارده ساله در جبهه آبان حضور داشت، پرسیدیم خبر شهادت سردار پورکیان را چه زمان شنیدید؟ که در پاسخ گفت:دقیقا دو روز پس از آنکه آن بزرگوار به شهادت رسید...

‌یاد آن شهید والا مقام تا همیشه سبز باد

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1444403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =