افول ادبیات سیاسی در پارلمان /احمدی‌نژادی‌ها مقدم در توهین 

شاید وقتی در کنار مجالس دیگر به قیاس می‌نشینیم این ادبیات امروز مجلس یازدهم را کمتر مشاهده می‌کنیم، امری که حکایت از افول ادبیات سیاسی پارلمان دارد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شمشیرشان را قبل از آنکه مجلس یازدهم رسما روی کار بیاید یعنی  از همان دوران انتخابات برای دولت از رو بسته بودند؛ می‌گفتند مجلس دهم مماشات کرده است و حالا دیگر از این خبرها نیست. از ۸ خرداد که دیگر ساکنان جدید ساختمان بهارستان بر روی صندلی‌هایشان جای گرفتند ترافیک تذکر و سوال شروع شد و هر بار که میکروفونی روشن می‌شد تا تذکری ایراد شود خالی از انتقادات تند با چاشنی توهین نبود. هرچند تصور می‌شد این ادبیات با فروکش کردن هیجان انتخابات و حس خدمت نمایندگی فروکش کند اما انگار دوز توهین‌ها به روحانی و هیات دولت هر روز سر به فزونی گذاشت. 

احمدی‌نژادی‌ها مقدم در توهین 

علی اصغر عنابستانی که چندماهی می‌شود ردای نمایندگی به تن کرده و در خانه ملت سکنی گزیده است از جمله افرادی است که تا امروز چه در فضای مجازی و توئیتر و چه در تریبون‌هایی که مجلس در اختیارش قرار داده از هیچ انتقادی با چاشنی توهین فروگذاری نکرده است. عنابستانی که در دولت محمود احمدی‌نژاد مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی در دولت نهم و پس از آن معاون استانداری این استان و فرماندار شهرستان سبزوار و استاندار استان چهارمحال و بختیاری در دولت دهم بود حالا یک‌ریز و پی‌در پی در ماه‌های پایانی از کلماتی درباره دولت و رئیس جمهور استفاده می‌ کند که در ادبیات نمایندگی اگر نگوییم بی‌سابقه باید بگوییم که نادر است و حتی می‌توان گفت در چند ماه اخیر شاهد یک افول جدی در ادبیات سیاسیون ساکن بهارستان هستیم و برای اثبات این ادعا کافی است به چند توئیت نماینده سبزوار اشاره کنیم. 

او چندی پیش در توئیتی خطاب به روحانی نوشت: «جناب رئیس جمهور! دهان دریدگی شما را در انواع فحشها که نثار منتقدین کرده اید دیده ایم. و فرومایگی تان را در نسبت ناروا به ائمه اطهار برای نیل به مطامع سیاسی تجربه کرده ایم! به جای بسیج یک لشگر برای پاسخ به نماینده ملت و طرح شکایت از اوقدری به فکر ملت باش که طاقتشان طاق شده است.» 

عنابستانی در توئیت دیگری نوشته بود: «او آنقدر وقیح است که ملت خویش را به مسخره گرفته است! کشور به حال خود رها شده و مردم در تامین مایحتاج خویش درمانده اند و زیر خط فقر درست و پا می زنند. رئیس جمهور در بند حفظ خفط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده ای.»

از لعن و نفرین تا اعدام 

ماجرای انتقادهای پر حرف و حدیث که بیشتر شبیه فحاشی است تا نقد تنها از زبان نماینده سبزوار مطرح نشده و دیگر نمایندگان همراه و هم طیف با این نماینده نیز گویا در تلاش هستند در این میدان سهمی داشته باشند، آنچنان که اردشیر مطهری در روز رای اعتماد به وزیر صمت و در انتقاد از عدم حضور روحانی در صحن علنی مجلس گفت: «آقای رئیس جمهور که خودت را مخفی کردی آیا می‌دانی مردم می‌گویند خدا روحانی را لعنت کند؟ چرا وزیری پیشنهاد شده است که دو دهه در خارج از کشور زندگی می‌کرده است.»

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد نیز خطاب به روحانی گفته بود: «در همین چند هفته اخیر وزیر خارجه سوئیس به ایران آمده و به چند استان ایران رفته و به مجلس می‌آید ولی رئیس جمهور ما فقط در کاخ سکنی گزیده است در حالی که همین سبک مدیریت، ‌مردم ایران را نابود می‌کند.سبک مدیریت روحانی مردم را از انقلاب و کشور زده می‌کند و وقتی ما اتفاقات حوزه خودرو و گرانی‌های اخیر در بازار را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که رئیس‌جمهور حال بررسی میدانی را ندارد و از درون کاخ بیرون نمی‌آید.»

 تا اینجا هرنقدی با هر لحنی بیان شد آن را می‌توان به پای آزادی نمایندگان در بیان و انتقاد دانست اما موضوع وقتی قابل تامل می‌شود که مجتبی ذوالنوری در ردای رئیس کمیسیون امنیت ملی خواستار اعدام رئیس جمهور می‌شود و در توئیتی می‌نویسد: «جناب روحانی! اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن بامعاویه راخواست اکثر مردم از امام ذکر میکنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛با منطق شما،رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.» موضوعی که با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد مانند صادق زیباکلام که در توئیترش نوشت: « میشه در پاسخ به تقاضای اعدام از ناحیه جناب ذوالنور برای آقای روحانی، یک نظر سنجی ساده از مردم نمود و پرسید،چه کسی در انداختن کشور در وضعیت موجود بیشتر مقصر است؟ تندروهای انقلابی امثال جناب ذوالنور که تنها هنرشان در مملکتداری آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس است یا روحانی؟» یا علی مطهری که در توئیترش نوشت: «من مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی دانم اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. این که مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.»

انتقاد از سکوت قالیباف 

در میان نقد و توهین‌هایی که از لابه‌لای صحبت‌ها و توئیت‌های نمایندگان بیان می‌شود سکوت محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را به عهده دارد از آن دست رفتارهای سوال برانگیز است که انتقاداتی را هم به دنبال داشته است. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در این رابطه می‌گوید: « افرادی که بی‌اخلاقی‌ انجام می‌دهند و برخی دیگر هم در این بین سکوت می‌کنند، باید بدانند این بی‌اخلاقی‌ها تنها به رئیس جمهور نیست بعدا نوبت خودشان هم می‌شود. متاسفانه عده‌ای رقابت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی را برای سال ۱۴۰۰ خیلی زود شروع کردند و در این بین، مردم ضرر می کنند. اجازه دهید کشور را اداره و مشکلات مردم را حل کنیم.» 

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در واکنش به توهین های برخی نمایندگان به رییس جمهوری از تریبون مجلس در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «بر نورسیدگان و  میانمایگانی که با بددهانی در جستجوی دیده شدن هستند، حرجی نیست اما شگفتی از رییس و چهره‌های معتبرتر مجلس است که با سکوت، به شکل‌گیری بدعت شنییع فحاشی از تربیون مجلس، مجال دادند.»

او در ادامه نوشت: «این بدعت با اهانت به روحانی شروع شد اما بعید نخواهد بود  آن روز که ناسزاگویی از تریبون پارلمان، دامان سکوت‌کنندگان را بگیرد. در این روزگار تلخ و جانفرسای جنگ و تحریم و بیماری، حداقل در دشمنی و انتقام‌گیری، جوانمرد باشید.»

گلایه اصولگرایان از رفتار بهارستانی‌ها 

توهین‌های نمایندگان به دولتی‌ها آنقدر از حد فراتر رفت که صدای اصولگرایان هم در آمد. ناصر ایمانی از فعالان اصولگرا در این رابطه می‌گوید: «برخی از نمایندگان مجلس یازدهم گمان می‌کنند که به کار بردن ادبیات تند و الفاظ رادیکال باعث مطرح شدن آنها در افکار عمومی، رسانه‌ها و حوزه انتخابیه خود می‌شود. به طور مثل در انتخابات دوره آینده مجلس، مردم بگویند چه نماینده فهیمی است! در حالی که این ادبیات تند، سطح تنش میان قوای کشور را بالا می‌برد و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به مشکلات کشور هم می‌افزاید.

او معتقد است، هم جناحی و هم حزبی‌های این نمایندگان باید مخاطب قرار بگیرند. باید با این افراد برخورد و حتی تذکرات علنی داده شود. در واقع در مجلس و رسانه‌ها از این افراد برائت جویند و هیات رئیسه مجلس نیز باید فضا را کنترل کند و با این افراد تذکر بدهد.

ایمانی افزود: شاید گفته شود که این مساله براساس آیین‌نامه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حوزه وظایف هیات رئیسه نیست، اما در حوزه وظایف این هیات و فراکسیون‌هاست که شأن مجلس را حفظ کنند.

حسین کنعانی مقدم از دیگر فعالان اصولگرا می‌گوید: مجلس با توجه به لقبی که رهبری به آن داده، تلاش می‌کند انقلابی باشد اما نباید فراموش کنند که مجلس انقلابی، باید ولایی هم باشد و از دستورات رهبری پیروی کند. رهبر معظم انقلاب تأکید کرده بودند که در سال آخر دولت باید قوا هم‌افزایی و تعامل داشته باشند تا مشکلات کشور حل شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از نمایندگان، مشکلات و درگیری‌های سیاسی خود در انتخابات را وارد مجلس کرده‌اند. تصریح کرد: نباید اجازه داد تریبون مجلس، تریبون عقده‌گشایی عده‌ای شود؛ در واقع تریبونی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نشود.

تنزل ادبیات نمایندگی

چندماه بیشتر به پایان عمر دولت باقی نمانده و به نظر می رسد مجلسی ها قرارشان را بر این گذاشته اند که فضا را برای دولتمردان سخت و سنگین کنند. این درحالیست که روحانی تا به امروز بارها و بارها بر ضرورت پرهیز از تنش سیاسی و منازعات بی حاصل تاکید کرده است و پاسخی به توهین ها و حتی تهدید به اعدام شدن نداده است. باید دید قالیباف که این روزها در جایگاه رئیس مجلس قرار گرفته است قرار است از این جایگاه برای جلوگیری از افول ادبیات سیاسی پارلمان بهره خواهد گرفت یا مجلس یازدهم محفلی برای تنزل ادبیات نمایندگی خواهد شد.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1445126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    وقتی عده‌ای بیسواد مجلس نشین شون بهتر از این نمیشه.
  • رضا IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    من از طرف اون نماینده ها از رییس جمهور محترم وهمه شما عذرخواهی میکنم.فقط خواهشا کار کنید کار.میشه.؟؟
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    متاسفانه جنگ قدرت اینقدر گسترده شده که همه نگرانند. همین هایی که الان منتقد روحانی هستند، منتقد تصویب برجام هم بودند. خوب اگه برجام بد بود که ترامپ زد زیرش و دیگه نیست. حالا دیگه چی میگید؟! الان خوب شد؟
  • عادل IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 0
    دلم مي خواهد ٢ روز در مجلس را ببند و اجازه خروج هم به اين نمايندگان ندهند ! بيافتند به جون هم تا مي تونند هم ديگر رانوازش كنند و از خجالت هم دربيايند ! اين جماعت خودشون را نمي تونند مديريت كنند مي خواهند يك كشور را مديريت كنند ؟