زبان گفتمان با دانشجو را گم کرده‌ایم

وزیر بهداشت گفت: تقاضای من این است که به مردم سیگنال مایوس کننده بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید، اما اینگونه صحبت نکنید که " تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید". بنده به عنوان وزیر و شما به عنوان خدمتگزاران کنار مردم در نظام سلامت، وظیفه داریم که همه بیماران را فارغ از هر دلیل و علتی پذیرش و به آنها خدمت رسانی کنیم.

 به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، سعید نمکی، در نشست اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و مدیران نظام سلامت استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: متاسفانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تک بعدی تربیت می شوند که این موضوع خوب نیست. اینکه به تغذیه و سایر مسائل رفاهی دانشجویان رسیدگی کنیم، به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به موضوعات دیگر همچون سلامت روان آنها نیز توجه کنیم. چرا دانشجوی ما دچار افسردگی و دلمردگی است؟ گرچه در درون دانشجویان نقاط ظریفی وجود دارد، اما چرا در سال دوم و سوم از او یک موجود رباتیک ِ خشن می سازیم؟

راه را در فرهنگ کشور، عوضی رفته ایم

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با فعالان و مدیران فرهنگی داریم همیشه می گویم که راه را در فرهنگ کشور، عوضی رفته ایم و متاسفانه دانشجویان را تک بعدی تربیت می کنیم.

حکایت دستی که دیگر شفابخش نیست

 نمکی یادآور شد: دانشجویان ما تک بعدی تربیت می شوند و برخورد آنها با بیماران نیز اینگونه است و روح ندارد و دستش دیگر شفابخش نیست، چون این پزشک در هاریسون، نلسون، گودمن گیلمن و ... غرق شده و تغییر شکل داده است. کدامیک از دانشجویان ما به خوبی فردوسی، مولانا، سعدی، رازی، جابر ابن حیان، حافظ و بوعلی سینا را می شناسد؟

زبان گفتمان با دانشجو را گم کرده ایم

وی تاکید کرد: در عرصه فرهنگ به دانشجویان جفا می کنیم و دو کار زشت را انجام می دهیم؛ یکی بی توجهی و دومی راندن از خود است. متاسفانه زبان گفتمان با دانشجو را گم کرده ایم. ارتباط بین ما و دانشجویان، ماشینی و فیزیکی و بسیار زمخت است.

فرهنگ، ملات های بین آجر ساختمان است

 نمکی گفت: فرهنگ همانند ملات های بین آجر ساختمان است. وقتی دانشجوی عراقی را در ایران و در ارومیه پذیرش می کنید، او باید با خودش سوغات فرهنگی از ایران ببرد نه صرفا آموخته های علمی. او اگر با سوغات فرهنگی از ایران رفت، دلبسته این کشور خواهد شد، اما دروس و موارد علمی که ما در ایران به او یاد می دهیم را زیباتر از آن در انگلیس یا در دانشگاه آمریکایی بیروت می تواند یاد بگیرد. آنچه که در کشور باید به دانشجویان  خارجی بدهیم، خوراک و سوغات فرهنگی است. 

وی ادامه داد: در زمان تصدی مسئولیت وزارت بهداشت به عنوان فردی که اهل فرهنگ، قلم و هنر است، خیلی برایم سنگین و غم انگیر است که این دوره را سپری کنیم و هنوز این رویکرد را در عرصه فرهنگ در دانشگاه ها داشته باشیم. دانشجوی تک بعدی همانی است که دیگر آب و خاک برایش مهم نیست و علقه ای به این سرزمین ندارد و پا در رکاب رفتن است. 

آنچه مرا به این سرزمین گره زد، دلبستگی های فرهنگی بود

وزیر بهداشت با بیان اینکه آنچه که مرا به این سرزمین گره زد، دلبستگی های فرهنگی است، عنوان کرد: ما در ایجاد جذبه فرهنگی برای دانشجویان خیلی قصور کرده ایم و در این راستا باید یک کار انقلابی کنیم. این کرسی های آزاد اندیشی که بارها مقام معظم رهبری فرمودند و علقه ای که می شود در دانشجو ایجاد کرد که یک ایرانی مسلمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد را در دانشگاه ها گم کرده ایم. ضمن اینکه برخی اوقات در کلاس های فرهنگی و مذهبی، راه را اشتباه می رویم، آنچه که از قرآن باید به دانشجو بیاموزیم، زبان عاشقی و دلدادگی به یک سری معنویات است. 

معونیت در طب کجا رفت؟

وی گفت: در دوران قدیم، پزشکانی داشتیم که ادیب و حکیم و موسیقیدان بودند. مانند بوعلی سینا که هم فیلسوف هم حکیم هم شاعر و هم موسیقیدان بود. بروید شخصیت مرحوم دکتر قریب یا پزشکان با انگیزه قدیمی تر را مطالعه کنید، چرا می گویند در دانشگاه ها انگیزه نیست؟ آیا انگیزه فقط مربوط به مسائل اقتصادی است؟ چرا باید پزشک ما هر کجا پول بیشتر بود، سفره اش را پهن کند؟ پس معنویت در طب کجا رفت؟ چرا اینگونه شده ایم؟ چرا قسمی که روز اول برای مردم دردمند خورده ایم جایش را با منفعت طلبی و دنیا طلبی عوض کرده است؟ آیا اندیشه پزشک ما باید با مکانیک یکی باشد و تا بخش دولتیِ مستضعف درمان کن، دچار افت منابع شد، این بخش را ترک کند و به بخش خصوصی برود؟

اگر از گشنگی بمیرم امکان ندارد کار برای مردم را بخاطر دنیا رها کنم

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنده اگر از گشنگی بمیرم امکان ندارد که کار برای مردم در راه رضای خدا -گرچه هنوز هم خیلی به مردم و پروردگارم بدهکارم- را به خاطر دنیا رها کنم و به سمت کاری بروم که جذبه اقتصادی بیشتر داشته باشد، چون سعی کرده ام که با نوعی از معنا، زندگی خودم را پر کنم. باید در دانشگاه های در علوم پزشکی معنا و معنویت تزریق کنیم. کسی که به علوم پزشکی وارد می شود روزی که روپوش خودش را می پوشید، یعنی لباس احرام به تن کرده است و این به معنی یک تقدس است. 

 نمکی تصریح کرد: باید اجازه دهیم رشد و اعتلای معنویت درون دانشجویان به سمت شکوفایی برود و بنده هم در این زمینه کمک و حمایت می کنم تا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، افراد چند ظرفیتی و چند بعدی باشند، پزشک فردی نیست که بیمار را به شکل کالا ببیند و خودش مانند یک ربات رفتار کند.

در خدمات دوراپزشکی رابطه معنوی بیمار و پزشک گم می شود

وی ادامه داد: همیشه می گویم که خدمات دوراپزشکی یک مزیت و چندین اشکال و عیب دارد. عیبش این است که اگر همه چیز از راه دور اتفاق بیفتد، رابطه معنوی بیمار و پزشک گم می شود. خیلی وقت ها پزشک با یک احوالپرسی ساده از بیمار، یک شوخی، لبخند و تلطیف روحیه، بیمار مداوا می شود و تقاضای من از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها این است که در تقویت بُعد معنوی دانشجویان، تلاش کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی، مدیران ما خیلی جنبه فرهنگ در کشور برایشان جا نیفتاد و خیلی از مراکز فرهنگی ما، کار فرهنگی چندانی نمی کردند. همواره معتقدم فرهنگ همانند ملات بین آجرهای یک ساختمان است و فرهنگ باید اقوام و مردمان یک سرزمین را به همدیگر پیوند دهد. آن چیزی که ایجاد گسست کند دیگر فرهنگ نیست و آن کسی که با فحش، ناسزا و تخریب بودجه می گیرد، دیگر کار فرهنگی نیست.

عشق در دانشگاه ها را باید زنده کرد

وی یادآور شد: نقطه مقابل عشق، نفرت نیست، بلکه بی تفاوتی است و متاسفانه دانشجویان ما دچار بی تفاوتی هستند و عشق در دانشگاه ها را باید زنده کرد. یکی از دلایل این بی تفاوتی این است که دیگر اسوه ها و الگوهایی که خودشان محور عاشقی، عرفان و عشق بودند را در دانشگاه ها نداریم. متاسفانه برخی اساتید در دانشگاه ها، پلی برای رفتن دانشجویان به خارج از کشور می شوند و راه را برای مهاجرت دانشجویان باز می کنند.

اسوه هایی که منبع و منشا عشق در دانشگاه ها بودند را دیگر نداریم

وزیر بهداشت افزود: برخی اساتید به دانشجوی عاشق این سرزمین می گویند که برای چه در این کشور مانده ای؟ برو خارج از کشور و زندگی کن و راه های مهاجرت را به او نشان می دهند. اسوه هایی که روزی که منبع و منشا عشق در دانشگاه ها بودند را متاسفانه امروز دیگر نداریم و خیلی روزهای سختی بر ما تحمیل می شود.

از سربازی و درجه داری تا ژنرالی را در نظام سلامت طی کرده ام

 نمکی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: همه مستحضرید که کار وزارت بهداشت را از پشت میز دانشگاه شروع نکرده ام بلکه از سربازی و درجه داری تا ژنرالی را مرحله به مرحله از مدیریت یکی از دورترین شبکه های بهداشت و درمان کشور تا قائم مقام معاونت بهداشت و معاون بهداشت وزارت بهداشت در نظام سلامت طی کرده ام. 

لزوم توجه همزمان به دو جنبه مشکلات جامعه پرستاری و مشکلات نظام سلامت

وی خاطرنشان کرد: تمام کاستی ها و مشکلات نظام سلامت را درک می کنم. دوره ای هم که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم به تکمیل نگاه بنده برای اداره امور کشور، کمک کرد. بحث پرستاری در کشور دو جنبه وجود دارد؛ یکی جنبه مشکلات جامعه پرستاری و جنبه دیگر مشکلات نظام سلامت. یک وقتی که به پرستار به عنوان یک صنف نگاه می کنیم، یک نوع باید تحلیل کنیم و یک وقتی که به پرستار به عنوان ارائه دهنده خدمت نگاه می کنیم، هم یک نوع دیگر باید تحلیل کنیم و هیچ وزیر بهداشتی موفق نخواهد بود مگر به هر دو جنبه نگاه کند و اگر فقط بخواهد به عنوان نمونه در وزارت آموزش و پرورش، معلمان راضی باشند، مطمئن باشید در انتهای این برنامه ریزی، بهم ریختگی به وجود خواهد آمد و اگر فقط نظام ارائه خدمت، خدمت را با هر شیوه ای بگیرد و ارائه دهنده خدمت، مورد بی لطفی و بی مهری قرار گیرد هم باز دچار مشکل خواهد شد.

پرستاران ما نجیب ترین پرستاران دنیا هستند

وزیر بهداشت یادآور شد: اول باید دردهای واقعی جامعه پرستاری را را درک کنیم و به مشکلات این قشر زحمتکش رسیدگی کنیم که در هیچ دوره ای این اتفاقات نیفتاده بود و البته حق آنها بود چون ثابت کردند پرستاران ما نجیب ترین پرستاران دنیا هستند. یک پرستار ایرانی در دوره کووید۱۹ گروکشی نکرد و نگفت که من بستانکارم بلکه گفت به ملت ایران بدهکارم و آمده ام دین خودم را ادا کنم. ۱۲ تا ۱۸ ماه کارانه عقب بود، البته زمانی که به وزارت بهداشت آمدم معوقات کارانه تا ۲۴ ماه هم بود، اما به طور متوسط به ۵ تا ۸ ماه رساندیم اما یکبار یک پرستار گرو کشی نکرد و بنده واقعا شرمسار آنها شدم. 

موافق تعریف استانداردهای بومی و ملی برای جبران کمبود نیروی پرستاری هستم

وزیر بهداشت اظهار کرد: صد در صد موافق تعریف استاندارد برای جبران کمبود نیروهای پرستاری در کشور هستم، اما استانداردها باید بومی و ملی و بر مبنای مقتضیات کشور باشد. کشوری که سرانه پرستاران آن به ازای هر تخت فلان میزان است، درآمد سرانه اش هم ۵۰ هزار یورو است. از طرفی به رده های میانی پرستاری نیاز داریم.

باید برای روز مبادای مردم، نیرو تربیت کنیم

 نمکی گفت: باید برای روز مبادای مردم، نیرو تربیت کنیم، حالا آن نیرو اسمش کمک پرستار باشد یا نه تفاوتی ندارد، اما گواهینامه وی باید برای این کشور باشد و اگر فردی با استانداردهای بین المللی تربیت کردیم، از کشور خارج می شود. چرا بهورزان ۳۰ سال خانه بهداشت را ترک نمی کنند؟ چون او را با این مدل تربیت کرده ایم. 

وی با بیان اینکه باید استانداردی را مبتنی بر اقلیم، اقتصاد و ضریب اشغال تخت برای بکارگیری پرستاران تعریف کنیم، گفت: به موضوع بهبود وضعیت معیشتی پرستاران توجه داریم و به دنبال فوق العاده ویژه برای پرستاران هستیم که خوشبختانه دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه موافقت کرده است و امیدوارم که در دوره ای که در وزارت بهداشت حضور دارم، شرمسار همکاران پرستار با شرافت که اثبات کردند در تاریخ این کشور یکی از بهترین های فداکار در عرصه نظام ارائه خدمت هستند، نشوم.

بخش خصوصی در کرونا، آسیب جدی دید

 نمکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همین که درصد تخت در بخش خصوصی نسبت به تخت های بخش دولتی اینقدر کم است، دلیل عدم منفعت مالی در این حوزه است و به خصوص در ایام کرونا، بخش خصوصی، آسیب جدی دید و بنده هم مسائل آنها را دنبال می کنم. اما وقتی تعرفه ها در بخش خصوصی افزایش پیدا می کند و در بخش دولتی حمایتی نمی شود، گرفتار کوچ همکاران مان از بخش دولتی به خصوصی هستیم که دانشگاه های علوم پزشکی را با مشکل روبرو می سازد. 

خودم را مکلف به حمایت از بخش خصوصی می دانم

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنده خودم را مکلف به حمایت از بخش خصوصی می دانم البته خودم در بخش خصوصی هیچ سهامی ندارم و در ۴۰ سال گذشته حتی یک درخواست کار خصوصی از وزارت بهداشت نکرده ام، اما به شدت مدافع بخش خصوصی هستم و معتقدم تا زمانی که نگاه مان از نگاه دولتی معطوف به بخش خصوصی نشود، کشور نجات پیدا نمی کند.

 نمکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیار خوشحالم که در استان مملو از مردان بزرگ و زنان فهیم فرهنگی با سابقه بسیار ارزشمند یعنی آذربایجان غربی حضور دارم. دلیل اصلی سفر بنده به این استان عرض خسته نباشید و خداقوت به همکارانم بود که می دانم چه روزها و شب های سختی را گذرانده اند.

همکاران ما در نظام سلامت تا کنون هنرمندان از پس مبارزه با کرونا برآمده اند

وی افزود: در دوران بسیار سختی هستیم. دورانی که یک بیماری بسیار سهمگین در سخت ترین سال اقتصادی دولت های بعد از انقلاب اسلامی ما را گرفتار کرده است. در این روزهای سخت، ویروسی با پیچیدگی های خاص خودش ما را گرفتار کرد و خوشبختانه همکاران ما در نظام سلامت تا کنون بسیار هنرمندانه از پس این کار برآمده اند و نه به عنوان وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند زانو می زنم و دست یکایک آنها را صادقانه می بوسم.

 نمکی خاطرنشان کرد: از قدیم استان آذربایجان های شرقی و غربی از الگوهای موفق کشور در همه عرصه ها به ویژه بهداشت بوده اند. خاطرم هست که روزی در کشور بسیج ملی بهداشت محیط راه اندازی کردیم و استان آذربایجان غربی، رتبه اول را بخصوص در روستاها به دست آورد و این استان همواره در عرصه بهداشت و نظام شبکه، پیشتاز بوده است. 

لزوم توسعه مراکز ۱۶ ساعته در آذربایجان غربی

وی تاکید کرد: تقاضای بنده این است که تا حد امکان، مراکز ۱۶ ساعته رسیدگی به بیماران کووید۱۹ در این استان را توسعه دهید. بزرگترین کارهایی که ما در زمینه مبارزه با کرونا می توانیم انجام دهیم، تشخیص زودرس، ایزولاسیون بیمار و کاهش جمعیت بستری در بیمارستانها است و این بزرگترین رسالت حوزه بهداشت در کنار آموزش، اطلاع رسانی و رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک است. 

در کنار PCR بر روی تست سریع آنتی ژن هم کار می کنیم

وزیر بهداشت یادآور شد: علاوه بر توسعه مراکز ۱۶ ساعته باید تعداد آزمایشات روزانه کووید۱۹ در این استان و درمان سرپایی رایگان، افزایش پیدا کند. انگیزه ای که می توان برای مراکز ۱۶ ساعته ایجاد کرد، انجام آزمایش تشخیصی است. تعداد آزمایش برای افرادی که علائم بیماری دارند یا در تماس با بیماران بوده اند را باید بیشتر کرد و ما کیت های مورد نیاز را تامین می کنیم. در کنار تست PCR بر روی تست سریع آنتی ژن هم کار می کنیم و در داخل کشور هم ساخته شده و امیدوارم به تعداد کافی در کشور تامین کنیم.

همه مشکلات ما فقط کووید۱۹ نیست

 نمکی بیان کرد: نباید فراموش کنیم که همه مشکلات ما فقط محدود به کووید۱۹ نیست. از کارهایی که نباید از آن غافل شویم، واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، رسیدگی به وضعیت سالمندان، سلامت روان، بیماری های غیرواگیر، تقویت پزشکی خانواده و نظام ارجاع است. می خواهیم استان آذربایجان غربی یکی از پیشگامان اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده باشد و در این زمینه هر کمکی نیاز باشد، انجام می دهیم. 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1446117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =