برخی شواهد از تعجیل ایران برای تسریع روند تبادل سفرا میان تهران و قاهره حکایت دارد.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اطلاعات مطرح در مورد سفیر جدید ایران در قاهره را حدس و گمان می​داند، برخی رسانه​ها حتی نام سفیر جدید کشورمان در مصر را نیز عنوان کرده و صراحتا بر انتخاب شدن سفیر جدید صحه می​گذارند.

شبکه العربیه نخستین گمانه​زنی در اینباره را مطرح کرد و از علی اکبر سیبویه به عنوان سفیر آتی ایران در مصر نام برد. او پسر مرحوم آیت الله سیبویه عالم اخلاق و از خانواده​های علمی و سنتی قدیمی است. برخی او را دیپلماتی با سابقه می​دانند اما برخی دیگر می​گویند او تنها دوره​ای به عنوان کاردار در تونس ماموریت داشته است.

چهره سیبویه برای کارشناسان، تحلیل​گران و خبرنگاران حوزه دیپلماسی کاملا آشناست. چراکه اور طی حدود سی سال سابقه کار در وزارت امور خارجه، بارها در در جمع هیات​های عربی میهمان تهران و بالعکس در سفر مقامات کشورمان به کشورهای عربی به عنوان مترجم همزمان فعالیت داشته است.

علی اکبر سیبویه به زبان عربی کاملا مسلط است. اما هرگز سفیر نبوده و تحصیلات مرتبط با سفارت هم ندارد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه "زیتونه" تونس و مدرک دکترای علوم اسلامی با گرایش مدیریت اسلامی است.

وی همچنین از سوی حزب "اعتدال و توسعه"، نامزد انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بود که حائز رتبه 94 شد.

صاحب نظران امور خاورمیانه بر این باورند که با توجه به تاکید وزراتخانه​های خارجه ایران و  مصر بر در دست بررسی بودن ایجاد سفارتخانه در پایتخت دو کشور و مبادله سفرا، می​توان نتیجه گرفت که موضوع تبادل سفیر و آغاز رسمی روابط دیپلماتیک میان دو کشور از فوریت برخودار نیست. در مقابل شواهدی در ایران نشان می​دهد که تهران علاقمند به تسریع این روند است.

برخی تحلیل​گران مسائل خاورمیانه با تایید تعجیل ایران برای تسریع روند تبادل سفرا میان تهران و قاهره استدلال می​کنند که تیره شدن روابط ایران و عربستان و بحرین در شرایط جدید خاورمیانه و نگرانی ایران از ناامنی موجود در سوریه حکم می​کند که تهران برای تخریب ائتلاف عربی علیه خود و آرام سازی فضا، هر چه سریعتر روابط خود را با یک کشور قدرتمند عربی مستحکم کند.

با این حال رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به خبرآنلاین گفت که اگر خبری رسمی در خصوص تبادل سفرا و روابط دیپلماتیک با مصر مطرح باشد، سریعا به اطلاع رسانه​ها خواهیم رساند. البته او خبر العربیه را تکذیب نکرد و تنها گفت که طرح این اسامی، حدس و گمان​های عجولانه است.

/111114

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =