یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است غرب به دنبال ایجاد آرامش و ثبات متناسب با منافع خود در لیبی است.

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبر در پاسخ به این سوال که جنگ در لیبی فرسایشی شده است، آیا احتمال باقی ماندن قذافی وجود دارد،گفت: همه نشانه ها حاکی از آنست که قذافی راهی جز خروج از لیبی ندارد به خصوص آنکه در حال حاضر نیز همه طرف های منطقه ای و بین المللی نیز بر این مسئله و همچنین خواست مردم لیبی تأکید کرده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه از سوی دیگر به این مسئله نیز باید توجه داشت که خواسته های غرب در لیبی تاحدی تأمین شده است ،افزود غرب خواهان آن بود که ذخایر موشک ها و سلاحهای هوایی لیبی که غالبا روسی بودند و برای اروپا نیز خطرساز بودند، از بین بروند. در حال حاضر تقریبا همه سلاح های قذافی از بین رفته است.

قنادباشی اظهار داشت در وهلۀ بعد غرب به دنبال ایجاد آرامش و ثبات متناسب با منافع خود در لیبی است تا بتواند دوباره صادرات مجدد نفت و گاز را آغاز و سرمایه گذاریهای سودآور خود برای بازسازی لیبی که بخشهای وسیعی از آن ویران شده است را از سر گیرد.

او بر این باور است غرب یقین یافته که قذافی دیگر مهره ای نیست که بتواند آرامش مساعدی را در لیبی برای همراهی با غرب و کشورهای منطقه ای ایجاد کند.لذا هر قدر هم که جنگ فرسایشی شده باشد اما همه نشانه ها حاکی از اجماع جامعه جهانی برای رفتن قذافی است و او قطعا باید از لیبی برود.16146

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =